واحد مرکزی خبرنوشت:

ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد آمریکا و کره جنوبی درباره تحولات اخیر در کره شمالی و اقدامات احتمالا تحریک آمیز این کشور نگرانند.
برنز بر تعهد واشنگتن مبنی بر برگزاری مذاکرات به منظور خلع سلاح هسته ای کره شمالی تأکید کرد.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارات را در کنفرانس خبری در سئول در پی دیدار با کیم کیو- هیون معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی بیان کرد.
ویلیام برنز در نخستین دور از سفر خود به سه کشور شمال شرق آسیا در کره جنوبی به سر می برد.
نگرانی ها درباره ابهام در اوصاع سیاسی کره شمالی در پی تصمیم کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به اعدام جانگ سونگ تائک شوهر عمه خود در ماه گذشته، افزایش یافته است.
پیونگ یانگ با رد پیشنهاد سئول به منظور برگزاری مذاکرات برای دیدار خانواده های از هم جدا افتاده به نشان دادن ژست صلح آمیز خود در قبال کره جنوبی ادامه می دهد و همچنین خواستار لغو رزمایش نظامی مشترک سئول با واشنگتن شده است.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد واشنگتن به همکاری با کره جنوبی « در جهت مقابله با چالش های ناشی از مقامات کره شمالی » ادامه می دهد.
او همچنین بر « حمایت قاطع آمریکا از رویکرد های اصولی رئیس جمهور کره جنوبی » در قبال کره شمالی و همچنین درباره موضوعات امنیتی و دفاعی سئول تأکید کرد.
برنز با تأکید دوباره بر هدف مشترک « خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره » گفت آمریکا و کره جنوبی « به از سر گیری مذاکرات معتبر با هدف خلح سلاح هسته ای شبه جزیره کره همچنان متعهد هستند.»
مذاکرات چند جانبه با هدف پایان دادن به برنامه هسته ای کره شمالی - که با حضور دو کره، آمریکا، ژاپن، چین و روسیه برگزار می شود - در اواخر سال 2008 به بن بست رسید.
واشنگتن و سئول با مخالفت با برگزاری صرف مذاکرات، از پیونگ یانگ خواستند تا با انجام اقداماتی در جهت خلع سلاح هسته ای صداقت خود را برای از سر گیری مذاکرات نشان دهد.
وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد برنز قرار است عصر روز سه شنبه با کیم جانگ- سو رئیس امنیت ملی رئیس جمهور کره جنوبی دیدار و گفتگو کند.
به گزارش خبرگزاری یونهاپ از سئول، معاون وزیر امور خارجه آمریکا سپس به چین سفر خواهد کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابی A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    2 0
    چقدر گناه دارن این آمریکاییها .واسه خاور میانه هم خیلی نگران هستن اما هیچکی قدرشون رو نمیدونه!!!!!!