کیهان در ستون اخبار وی‍ژه خود نوشت:

 صادق زیباکلام که پیش از این نیز به روحانی به خاطر تأسی به احمدی‌نژاد حمله کرده بود، در مصاحبه با سایت صدای ایران اظهار داشت: با کمال تاسف با این نظر موافقم که رگه‌هایی از پوپولیسم احمدی‌نژاد در روحانی نیز وجود دارد که در سفر به خوزستان دیده شد. من امیدوار بودم در پاسخ به چنین سؤالی پاسخ منفی بدهم. اما متأسفانه باید بگویم بله، همینطور است تفاوت روحانی با خاتمی همین است که آقای خاتمی هیچگاه حاضر نشد تن به پوپولیسم بدهد و مطالبی بگوید که باعث تهییج افکار عمومی و مخاطبین ایشان شود. اما به نظر می‌رسد آقای روحانی متاسفانه هر از گاهی دمی به خمره می‌زند و ابایی از پوپولیسم ندارد که نمونه بارز و تاسف‌بار آن همین مطالبی بود که در خوزستان گفتند. به نظر من بیان این صحبت‌ها از سوی ایشان بسیار نامناسب بود و برای افراد تحصیل‌کرده و کتاب‌خوان جامعه فارغ از اینکه صحبت ایشان هیچ واقعیتی نداشت در عین حال تاسف‌آور هم بود.

زیباکلام این را هم گفته که «در عرصه داخلی تشابهات روحانی وخاتمی تا حدود زیادی کم است. آقای خاتمی روی آزادی مطبوعات، آزادی اندیشه و حاکمیت قانون خیلی تاکید داشتند، اما آقای روحانی روی این موضوعات خیلی تاکید و اصرار ندارند و از این موضوع می‌توان به عنوان تفاوت آقای خاتمی و روحانی یاد کرد. تفاوت دیگر اینکه آقای خاتمی نگران نبودند که اصولگرایان درباره ایشان و موضع‌گیری‌ها وگفتمان ایشان چه واکنشی نشان می‌دهند. اما آقای روحانی دقیقاً بر عکس هستند و به نظر می‌رسد دغدغه زیادی دارند که موضع‌گیری‌هایشان اگر به مذاق اصولگرایان خوشایند نباشد آنها چه واکنشی نشان خواهند داد.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 65
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    55 52
    نه خوشم اومد که متوجه شدید آقای روحانی کسی نیست که بشه بهش اعتماد کرد !
    • بی نام A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      21 9
      حداقل از جليلي بهتر است
  • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    15 42
    ايشالا روحاني از نقاط ضعف خاتمي درس گرفته باشه
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    54 17
    تحلیل عالی بود . بنده با اینکه در انتخابات اخیر شرکت نکردم ولی به آقای روحانی تا حدودی امیدوارم شده بودم ولی احساساتی صحبت کردنشان در خوزستان نشان داد که ایشان هم تا حدودی تحت تاثیر جو می باشند . افسوس که مثل خاتمی کمتر کسی پیدا می شود
    • مرضیه IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      17 14
      شما که شرکت نکردی و قرار نیست شرکت کنی ، نظرت خیلی تاثیری نمیذاره خدارو شکر!
  • بهمن GB ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    هیچکس خاتمی نمیشه !
    • روحانی مچکریم A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      2 5
      نمیدونم ما هرچی گشتیم خوب بودنی ندیدیم توش جز نیرنگ دمت گرم روحانی رایت هم واسه خودت بود نه خاتمی خاتمی دیگه یه مهره سوخته است که دوره اش تموم شده نمیشه زیباکلام کلا اظهار نظر نکنه آیا نمیشه واقعا؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    9 1
    دقيقا . منم موافقم
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    33 4
    ازهمه مهمتر به نظر من اين است كه براى رفع حصر هنوز كارى انجام نشده
  • عرشیا A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    هیچکس تکرار میکنم هیچکس خاتمی عزیز نمیشود .سید به خدا قسم بینظیری .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    7 2
    چیزی که خریدار نداشته باشد به بازار نمیآید حرفهای پوپولیستی(یا همان عوامفریبانه خودمان) حتماً خریدار دارد که در بازار موجود است رییس جمهور هم مثل سوپر مارکت است و باید جنسش جور باشد وگرنه مشتریهایش میپرند
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    14 1
    روحانی مثل هاشمی به اعتدال بیشتر از منظر مناسبات قدرت توجه داره در حالی که خاتمی به اعتدال بیشتر از منظر اخلاق توجه داشت.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    10 4
    کاملا با دکتر زیباکلام موافقم
  • ایران A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    46 18
    خاتمی یک اسطوره هستش قابل مقایسه با هیچکس نیست
  • آرمین US ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    14 0
    با وجود اینکه از روحانی حمایت میکنم اما کاملا با آقای زیباکلام موافقم! اما چون کیهان چاپ کرده تا خودم مطلب رو ندیدم و تایید نشه هم قبول نمیکنم!
  • آقای دل A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    5 10
    به این آقای روشن فکر بگویید هیچ رئیس جمهوری راضی به اذیت هموطنانش نیست این مردم هستند که دور رئیس جمهورشان می گردند مشکل این طور حل می شود که آقای زیبا کلام با کودتا رئیس جمهور شود بعد دیگر هیچ کسی پشت خودرویش نمی دود و وی نیز هیچ قولی به مردم نمی دهد چون مردم می دانند یا دروغ می گوید یا نمی تواند به قولش عمل کند. حال اینکه مردم به هرکسی که طبق قانون رئیس جمهور شود اطمینان دارند که اولاً دروغ نمی گوید دوماً نیز تلاش می کند به وعده هایش عمل کند.
  • امیر A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    4 9
    بیا اینکه از خودتونه حالا تا ما صدامون در بیاد از بیخ میزننمون و میشیم تندرو بعدم نمیدونم با چه رویی میان میگن زنده باد مخالف من. آخه تو که تحمل شنیدن یه انتقاد کوچک رو نداری زنده باد مخالف منت دیگه چیه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    21 3
    لپ کلام رو گفته. موافقم با نظرشون
  • x A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    8 1
    دقیقا همینطوره
  • مهدی A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    6 12
    زیباکلام یه مدت خیلی نظر می ده کلا.
  • بی نام DE ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    55 11
    اونموقع که تو مناظره ها نیت خوانی کرد برای ضایع کردن قالیباف من فهمیدم. الان هم که میگه اکسفورد رو از روی فیضیه ساختند! عارف حیف شد
    • civil IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      5 0
      من نشنیدم این حرف ر. ولی آکسفورد در قدیم مدرسه ی دینی (حوزه علمیه) بوده
  • بی نام DE ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    12 12
    خوب تقصیر خاتمی است که در ائتلاف به طرف روحانی غش کرد و معاون اولش عارف رو که فارغ التحصیل استنفورد و اصلاح طلب بود و پوپولیست نبود رو بی خیال شد.روحانی به نفع اصولگرایان رفتار میکند چون اصلاح طلب نیست.
  • امین IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    38 9
    البته آقای روحانی حق داره بر خلاف آقای خاتمی بر روی اصول گرایان حساسیت نشون بده.. به نظر من این تجربه ای هست که از آقای خاتمی به آقای روحانی منتقل شده.. خیلی از برنامه های آقای خاتمی به خاطر در نظر نگرفتن قدرت اجرایی اصول گرایان (چوب لای چرخ گذاشتن)متوقف می شد اما آقای روحانی با در نظر گرفتن اهرم قدرت اصول گراها تاحالا تقریبا توانسته تا حدی از سنگ اندازی اصول گراها در امان باشه... به هر حال درود بر شرف امثال خاتمی و روحانی که حد اقل یک نیم نگاهی هم به مردم دارند.
  • دانش آموخته فیزیک IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    8 21
    "به نظر من بیان این صحبت‌ها از سوی ایشان بسیار نامناسب بود و برای افراد تحصیل‌کرده و کتاب‌خوان جامعه فارغ از اینکه صحبت ایشان هیچ واقعیتی نداشت در عین حال تاسف‌آور هم بود." آقای زیباکلام شما از کجا میدانیدکه همه کتاب خوانهای جامعه از اظهارات ایشان متاسف شدن؟ آیا همه تحصیلکردگان در شما و همفکرانتان خلاصه میشوند؟اگر بعضیها از پوپولیسم رنج میبرند شما نیز به راستی گرفتار الیتیسم هستید.فرمودید آقای خاتمی اصلا پوپولیست نبودن. ایشان شعار "ایران برای همه ایرانیان" را مطرح کردن در حالیکه بخوبی میدانستند که تحقق این شعار نه در ظرفیت قانون اساسی ایران بلکه نیاز به یک حکومت سکولار دارد. با این حال برای داشتن آرای بیشتر چنین شعار پوپولیستی را سر دادند.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    20 3
    من هم این حرکتشون رو نپسندیدم . امیدوارم تکرار نشه در مجموع تا این جا روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    12 2
    صددرصد موافقيم، چه معني داره دوباره نامه بازي!
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    15 2
    حرف حق جواب ندارد..افرین بر زیبا کلام که حقیقت رو گفت..خاتمی کجایی که یادت بخیر
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    94 17
    زيبا كلام هميشه حرف حق و حرف دل واقعي مردم رو ميگه، دمش واقعا گرم
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    خاتمی یه دونه باشه همین رای اقای روحانی از خاتمیه
  • نایس IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    16 3
    بله سفر به خوزستان و اتفاقات اونجا باعث شد نظرم نسبت به آقای روحانی کمی تغییر کنه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    71 8
    بازیکن عوض شده ولی بازی همونه
    • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
      13 3
      آفرین
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    10 14
    زيباكلام افراطي اصلاح طلبه چرا به رئيس جمهور اعتدالگرا ميگي پوپوليست؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    5 8
    راستش من معتقدم با وضعیتی که عربستان با چیدن نیروهای تروریست اش رو دور تا دور ما درست کرده اقای روحانی می خواد مملکت آرام بمونه. الان مشکل امنیتی داریم. از فلوجه و سوریه و افغانستان و پاکستان.
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    6 12
    این یعنی همان اعتدال... درود بر روحانی
  • بی نام NL ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    6 2
    یک ذره دیر فهمیده این موضوع رو.از نماد عامیانه کلید در تبلیغاتش معلوم بود چه اقشاری رو هدف قرار داده
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    6 12
    دیگه هر رئیس جمهوری سبک و سیاق خاص خودش رو داره و الزامی نیست یک رئیس جمهور شبیه یکی باشه.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    12 4
    بین خودمون باشه، خودمون هم پوپولیست ها رو دوست داریم....! ملت پوپولیست طلب
  • 1010101010 IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    25 2
    آره واقعا مخصوصا اونجای حرفاش که گفت قسمتی از درامد نفت رو به خوزستان نخصیص میده..دقیقا محمود هم همین حرف رو هم زده بود...منطقه آزاد اعلام کردن آبادان هم به نظر من بدون فکر کردن اعلام شد..
  • آنلاین A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    15 17
    شیوه ی عملکرد آقای خاتمی با تمام نکات مثبتی که آقای زیبا کلام بیان کردند در نهایت چه نتیجه ای داد؟ "آقای خاتمی نگران نبودند که اصولگرایان درباره ایشان و موضع‌گیری‌ها وگفتمان ایشان چه واکنشی نشان می‌دهند" در هر حال باید پذیرفت که اصولگرایان دارای قدرت و تاثیر در امور کشور هستند و چه کم و زیاد دارای طرفدار هستند، به جای تقابل (سیاستی که قرنها در کشور امتحان شده و جواب نداده) بهتر است تعامل وجود داشته باشه.
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    81 14
    روحانی با خاتمی قابل مقایسه نیست روحانی اصول گرایی میانه رو است.
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    62 13
    زیبا گفتی جناب زیبا کلام
  • حسین IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    23 15
    به نظر من آقای روحانی نه تجربه کافی مدیریت مملکت و توان و عزم کافی برای برخورد با مفاسد بخصوص مفاسد اقتصادی دارد تنها شانسش بد بودن آقای احمدی نژاد است که از او یک قهرمان ساخته کسی که در سبد کالا کارمندان را برعشایر روستائیان و کارگران فصلی ترجیح می دهد و خود از پاسخ به سوالات اساسی چون هولوکاست طرفه میرود یعنی ثبات و مدیریت قاطعی نخواهد داشت و هرکس زور بیشتری داشته باشد رای او را تغییر میدهد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    6 13
    آقای زیباکلام، یک سخن دوستانه: با آنکه من خیلی از بعضی مناظره های شجاعانه شما بخصوص در مورد کارهای مثبت رضاخان (در کنار دیکتاتوری اش) خوشم می آید ولی خیلیها در مورد شما هم می گویند که برخلاف برخی اساتید بزرگ جامعه شناسی و تاریخ، در کارهای شما هم رگه هایی از پوپولیسم وجود دارد.
  • حافظ IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    85 20
    درود بر صادق زیبا کلام :)
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    33 18
    همه رژیمها همواره از ابزارهای پوپولیستی استفاده میکنن حتی دول غربی
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    35 13
    زيبا كلام مجكرررريم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    5 16
    خوب شد زیبا کلام این لغت های عجیب غریب را بلد هستند وگرنه چیزی برای گفتن نداشتند
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    23 6
    اقای روحانی کم کم داری خراب می کنی
  • كامران IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    7 28
    اين ذات باصطلاح اصلاح طلبان است! كه فقط در پيروزي ها خود را شريك ميدانند! حال كه دولت در اجام امور اقتصادي لنگ ميزند آرام آرام رييس دولت نا معتبر و چند روز بعد اصولگرا معرفي خواهد شد!
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    10 3
    زیباکلام راست میگه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    5 6
    شما کلا مخالفی و منتقد!الان اگه خود آقای خاتمی م رییس جمهور بود؛شما یه انتقادی داشتی !
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    60 10
    درسته 8 سال ریاست خاتمی نقطه عطفی بزرگ برای آزادی و اصلاحات در کشور بود ولی باید به روحانی فرصت داده بشه الان برای قضاوت زوده , در ضمن فراموش نکنیم روحانی از مکتب هاشمی اومده نه خاتمی.
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    5 2
    موافقم
  • 611 IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    5 3
    در پاسخ به جناب زيباكلام كه با وجود اينكه انسان آزادانديشي هستند بايد بگم تصور ايشون از اصل موضوع اشتباست چون جامعه پذيراي اين پديده و هيجانات گروهيست و با كوچكترين جذابيتهاي لقوي مبهوت كلام ميشوند و چه بسا كه تا زماني كه اين نفس پذيرش وجود داشته باشد ، سياستمداران چه اخلاقگرا و چه اخلاق گريز از اين فرصت براي جذب فكر و همراهي استفاده مي كنند
  • محمد A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    21 4
    واقعا ! اون حرفایی که تو خوزستان زدن با اون نوع بیان مارو یاد احمدی نژاد انداختن !
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    11 4
    "تفاوت دیگر اینکه آقای خاتمی نگران نبودند که اصولگرایان درباره ایشان و موضع‌گیری‌ها وگفتمان ایشان چه واکنشی نشان می‌دهند. اما آقای روحانی دقیقاً بر عکس هستند و به نظر می‌رسد دغدغه زیادی دارند که موضع‌گیری‌هایشان اگر به مذاق اصولگرایان خوشایند نباشد آنها چه واکنشی نشان خواهند داد." این قسمت خیلی خیلی درسته!
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    7 2
    جداً از دكتر روحاني عزيز انتظار مي رفت اين راه احمدي نژاد رو ادامه نده
  • نفیس A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    15 2
    آقای روحانی در بعضی سخنرانی هایشان بسیار سنجیده منطقی و سیاست مدارانه صحبت می کنند و در بعضی دیگر آنچنان لحن و شیوه بیانشان تنزل می کند که باور اینکه این مطلب از ایشان نقل شده بسیار مشکل است که این عدم مشخص بودن موضع اصلا پسندیده نیست
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    6 2
    كيهان بياد از زيباكلام مطلب بنويسه!!؟
  • مهدیار A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    9 3
    متاسفانه فضای سیاسی 8سال گذشته ، نه تنها ذائقه و اخلاق سیاسی مردم را متاثر کرده ، بلکه فرهنگ سیاسی سیاستمداران را نیز تغییر داده است !! بنده نیز انتظار تغییر رفتار بیشتری از آقای روحانی داشتم ، به نظر می رسد آقای روحانی نیز گاهی برای راضی کردن افکار عمومی مثل دکتر احمدی نژاد سخن می گویند . ای کاش کسی این حرفها را به شیخ دیپلمات برساند ، تا گرفتار پوپولیسم احمدی‌نژادی نشود !!
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    10 2
    شیر مادرت حلال راست گفتی
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    5 9
    زیادی خودتون رد تحویل نگیرید
  • بی نام A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 1
    متاسفانه آقای خاتمی از روحانی بسیار بیشتر رگه های پوپولیسم داشت اما شما یادتان رفته