با اجرایی شدن توافق ژنو، دوطرف چه اقداماتی انجام می دهند؟

از روز دوشنبه رسما برنامه اقدام مشترک اجرایی شد.

توافقی که آذرماه امسال در ژنو میان ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای بسته شد از روز دوشنبه رسما اجرایی شد. در نخستین گام اجرایی شدن این توافقنامه غنی سازی 20 درصدی اورانیوم تعلیق شد. از سوی دیگر  برخی از تحریم ها نیز برداشته شد.  محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در صفحه فیسبوکش درباره اجرایی شدن توافق نامه ژنو نوشت: من امیدوارم که اجرای مرحله اول نتایج مثبتی برای کشور و صلح و ثبات در منطقه و جهان داشته باشد و زمینه را برای مذاکره اساسی برای راه حل نهایی آماده کند.

اما با اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک در مرحله نخست دقیقا چه اقداماتی از جانب دو طرف صورت می گیرد؟ آنگونه که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است ایران این اقدامات را در گام نخست انجام می دهد:

1-      تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی 20 درصد در دو آبشار در نظنز و چهار آبشار در فردو

2-      سوخت رآکتور اراک به تأسیسات و محوطه رآکتور وارد نمی شود.

3-      تولید قرص، میله و مجتمع سوخت در مجتمع اصفهان متوقف می شود.

در عوض طرف های غربی نیز در گام نخست این اقدامات را انجام می دهند:

1-       توقف ممنوعیت قوانین بیمه و حمل و نقل در رابطه با محموله‌های نفت ایران

2-       فراهم کردن قوانین حمل و نقل و خدمات بیمه برای کشورهای ثالث واردکننده نفت ایران یعنی هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان

3-      توقف مقررات تحریمی بر واردات، خرید یا حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایران

4-      پوشش تمامی خدمات نظیر تامین مالی، کمک مالی، پوشش بیمه و بیمه اتکایی برای کشورهای ثالث

5-      تعلیق ممنوعیت تجارت طلا و فلزهای گران‌بها با دولت ایران، هیات‌های عمومی، بانک مرکزی ایران یا افراد و نهادهای خصوصی

6-      اتحادیه اروپا نقل و انتقالات مالی برای تجارت غیرتحریمی نظیر مبادلات تجاری برای اهداف بشردوستانه مانند مواد غذایی و دارو را تسهیل خواهد کرد.

این ها اهم اقدامات دو طرف در گام نخست است اما آنگونه که علی اکبر صالحی گفته است از آنجایی که طرف غربی بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران را به صورت اقساط پرداخت خواهد کرد ایران نیز اورانیوم 20 درصد خود را رفته رفته رقیق خواهد کرد. صالحی در این باره گفته است: از زمانی که ایران اقدام به تولید اورانیوم 20 درصدی کرد توانست حدود 416 کیلوگرم اورانیوم تا غنای 20 درصد تولید کند. نصف این میزان به صورت پودر U3O8 که مرسوم است به آن کیک زرد می گویند تبدیل کردیم. از این میزان196 کیلوگرم باقی مانده است که گاز اورانیوم 20 درصد است و قرار است بر اساس توافق ژنو نصف آن را به پودر اورانیوم تبدیل کنیم که البته این اقدام در چارچوب برنامه های خودمان است، چون برای تولید صفحه سوخت مورد استفاده در راکتور تهران به آن نیاز داریم.

وی ادامه داد: حدود 100 کیلو دیگر از 196 کیلو گرم اورانیوم 20 درصد را نیز قرار است بر اساس توافق ژنو رقیق کنیم و اینجا امتیازی داده‌ایم چون کاری که کرده‌ایم را عکسش را انجام می‌دهیم. از این اورانیوم برای افزایش غنای اورانیوم‌هایی مثلا 9 دهم درصد استفاده می کنیم . ماهی 15 کیلو اکسید می کنیم و طی شش ماه این کار انجام می شود چون آنها اقساط ما را ماه به ماه می دهند.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که 1+5 در پرداخت اقساط 4.2 میلیارد دلار بازه زمانی را در اختیار گرفته است افزود: چنان چه آنها طبق برنامه اقساط را پرداخت کنند، ما هم به موقع اکسید می کنیم.

100 کیلو اورانیوم 20 درصدی بعد از رقیق سازی تبدیل به 400 کیلو اورانیوم  5 درصد می شود که قابل ملاحظه است و اصل نیاز هسته ای ایران سوخت 5 درصد است.  ایران تنها برای سوخت راکتور تهران اورانیوم 20 درصدی نیاز دارد و آنگونه مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کردند زنجیره های تولید سوخت 20 درصد پس از توقف اقدام به تولید سوخت با غنای 5 درصد خواهند کرد.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریادکش A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    3 7
    اینکه حق نداریم تاسیسات هسته ای رو گسترش بدیم جز تعهدات ما نیست؟؟؟ یا هست و نخواستن بگن؟؟ یا من دارم اشتباه می کنم؟؟؟ چون فکر می کنم یکی از بزرگترین تعهداتمون این بود که تاسیسات هسته ای رو حق نداریم گسترش بدیم
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    8 0
    چه تحریمی بودیم ما سرم گیج رفت چطور کشورو کنترل کردن