ایسنا نوشت:

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در راستای تغییرات اعلام شده از سوی باراک اوباما در برنامه‌های جاسوسی این کشور، 400 صفحه از مدارک امنیتی محرمانه را فاش کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی‌ میل، افشای این مدارک جاسوسی بخشی از اقدامات باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای علنی ساختن اطلاعات مربوط به برنامه مناقشه‌آمیز جمع‌آوری گسترده داده‌های تلفنی است که در شش ماه اخیر خشم بسیاری از آمریکایی‌ها را برانگیخته است.

این مدارک در وب‌سایت جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر شده است.

به دنبال افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا در رابطه با جزئیات محرمانه برنامه‌های جاسوسی، اوباما روز جمعه در سخنرانی خود بخشی از اختیارات این آژانس را اصلاح کرد.

اوباما در این سخنرانی گفت: آژانس امنیت ملی آمریکا باید هر بار که قصد جمع‌آوری داده‌های تلفنی را دارد از دادگاه نظارت بر جاسوسی خارجی مجوز بگیرد.

بر اساس سیستم کنونی، تحلیلگران آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2006 میلادی تاکنون که این دادگاه برای اولین بار درخواست اداره پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) برای آغاز جمع‌آوری داده‌های تلفنی را تصویب کرد، به تماس‌های تلفنی دسترسی داشته‌اند.

یکی از مدارک افشا شده به تاریخ 18 اوت سال 2006 میلادی برمی‌گردد که نشان می‌دهد چطور این دادگاه درخواست رابرت مولر، مدیر وقت اف.بی.آی را برای جمع‌آوری تمامی جزئیات تماس‌های تلفنی تصویب کرده است.

دادگاه نظارت بر جاسوسی‌های خارجی در این مدرک که برنامه جمع‌آوری اطلاعات را تصویب کرده، می‌گوید مطالب خواسته شده شامل جمع‌آوری اطلاعات عادی جامع است اما به اطلاعات مربوط به شناسایی هویت، شماره کارت تماس‌های تلفنی، زمان و مدت مکالمه محدود نمی‌شود. اما تاکید می‌کند که این داده‌ها شامل محتوای مکالمات یا اسامی، آدرس یا اطلاعات مالی کاربرها یا مشتریان نمی‌باشد. به طور کلی شماره تلفن‌ها و مدت مکالمه‌ها ذخیره شده اما خود مکالمه خیر.

این افشاگری و انتشار اسناد و مدارک آژانس اطلاعاتی به طور کلی شامل در 2300 صفحه گنجانده شده و شامل دستورات و نظرات دادگاه نظارت بر جاسوسی‌های خارجی و اسنادی است که جامعه اطلاعاتی برای کنگره فراهم می‌کند.

اوباما در سخنرانی روز جمعه از اقدام جاسوسی آمریکا به عنوان اقدامی ضروری برای حفاظت از مردم آمریکا و متحدان بین‌الملل دفاع کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    3 2
    حکومت امریکا یه حکومت سراپا تروریستی و جاسوسی هست که هیچ مرزی برای جاسوس بازی هاش نمیشناسه و با وجود این همه مدرک متاسفانه هنوز هم هستند کسانی که فکر میکنند در امریکا ازادی هست در حالیکه دیکتاتوری رسانه ای و تبلیغی اجازه ی حتی فکر کردن به کسی نمیده