۰ نفر
۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۶

ظرف پانزده سال گذشته دو افتخار بزرگ بنام ایران ثبت شده است. افتخاراتی بی نظیر که تاکنون نصیب کشورهای شده است که از تمدن غنی برخوردارند و در دنیای امروز دیدگاهی برای عرضه به بشریت دارند.

فرشید سلیمانی: نخستین افتخار در آغازه هزاره جدید به ثبت رسید. زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به طرح سید محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران در خصوص « گفتگوی تمدن ها » رای داد . این طرح در برهه ای از زمان توانست رای نمایندگان کشورهای مختلف را اخذ کند که جهان شاهد چرخش سیاست های واشنگتن پس از پایان جنگ سرد بود. در سالهای پس از انقلاب اسلامی ، اسلام هراسی مبنای کارغرب بوده است. سردمداران واشنگتن درراس برنامه های سیاست خارجی خود محور نبرد مذهبی را همچون دوران جنگ های صلیبی برجسته کرده و مسلمانان را به عنوان نیروی مقابل جهان سرمایه داری قرار دادند. با وجود نام گرفتن سال 2000 بنام سال گفتگوی تمدن ها حمله به برج های تجارت جهانی در 11 سپتامبرباعث شد که کاخ سفید سیاست های خصمانه اش علیه دنیای اسلام را تشدید کند. اما گفت و گوی تمدن های سید محمد خاتمی در داخل و خارج از ایران مخاطبان خود را پیدا کرده بود و مخالفان جنگ ضمن حمایت از این طرح در حوزه فکری و نرم افزاری حمایت جدی از آن کردند.

آنها در گام بعدی ایران هراسی را هم ترویج کردند. در چند سال گذشته فضاسازی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تا به حدی بود که می گفتند ایران بمب هسته ای دارد و می خواهد آن را در اختیار گروه های تروریستی قرار دهد و دنیا را ناامن کند. در این فضا بود که دومین افتخار بنام ایران ثبت شد.

افتخار دوم ثبت طرح« جهان عاری از خشونت » بود که از سوی دکتر حسن روحانی به نمایندگی از ملت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح گردید. رییس جمهور در جایی گفته بود :« قبل از سفر نیویورک برخی از کسانی که دستی در دیپلماسی داشتند به من می گفتند هنوز برای اعلام این طرح با توجه به شرایط مناسب نیست و شما یکی دو سال دیگر پیشنهاد خود را مطرح کن» اما این طرح اعلام و در دستور کار مجمع قرار گرفت و با چنان رای قاطعی مواجه شد که هیچ کشوری نتوانست در هنگام رای گیری بعنوان مخالف پشت تریبون حاضر شود . ارزش این افتخار تا به آنجا بود که «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد در ابتدای سال جدید میلادی درباره اهمیت طرح ایران سخنرانی کرد. از سوی دیگر قرار داد ژنو نیز دشمنان و منادیان ایران هراسی را در حالت آچمز قرار داد تا روحانی به این سخن خود عمل کرده باشد که :« یکی از اهداف این خادم ملت این است که در حد توانم دو بهانه اسلام هراسی و ایران هراسی را از دست مخالفان انقلاب اسلامی یا بگیرم یا آثار آن را کم کنم.»

بدیهی است که دشمنان ایران اسلامی در خارج از کشور درباره آثار طرح جهان عاری از خشونت تبلیغ نکنند اما در داخل نیز سیاسیون و جناح ها تلاش کردند تا از کنار این موفقیت بی سر و صدا عبور کنند. افتخار بزرگی که نفع مسلمانان و ایرانیان را به دنبال دارد در تار و پود رقابت های سیاسی ناپدید شد و برخلاف گفت و گوی تمدن های خاتمی حتی در رسانه های داخلی نیز کمتر بازتاب یافت تا مبادا گفته شود که دولت روحانی در پنج ماه توانست ابرهای تنش و خصومت علیه ایران را پراکنده کند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 3
    خبرانلاین اگر میشه یه نسخه از همین نوشته رو برای شریعتمداری بفرست.ممنون :)
  • امید حقیقت A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    1 1
    درود بر افراد معتدل وخردمند 8سال در این میان فرصتها سوخت
  • بدون شرح A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    4 1
    چه افتخاراتی !
  • حسین A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    4 1
    سلام :لطف کنید فقط تعداد جنگ منطقه ای براه افتاده در بعد از طرح اول را شماره فرمائید تا نوبت به دوی برسد
  • امین IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    0 0
    اعتدال چاره ی ماست.