ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافق انجام شده بین ایران و 1+5 که به نام برنامه‌ی اقدام مشترک اعلام شد متن مشخصی است که ما بلافاصله پس از توافق به زبان اصی منتشر کردیم و هم به زبان فارسی در اختیار عموم قرار دادیم. به دلیل این‌که چیزی برای پنهان کردن در توافق بین ایران و 1+5 در ژنو وجود ندارد.

مجمدجواد ظریف صبح امروز در دیدار با با مانکوراندای وزیر امور خارجه سنگال در وزارت خارجه کشورمان افزود: توافق‌های بعدی توافق‌های شفاهی است که به صورت متن تقریر توافق شفاهی( None paper) تدوین شده است و به دلیل این‌که توافق شفاهی است که برای اجرا بوده است. این متن هم در اختیار تمامی مسئولین مربوط جمهوری اسلامی به فارسی و انگلیسی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: برای ما هیچ نگرانی از انتشار این متن وجود ندارد اما به هر حال متنی است که قرار است متن نباشد و تفاهم شفاهی باشد که در واقع تدوین مکتوب تفاهم شفاهی است برای اجرا. متاسفانه برخی کشورها برای مسائل داخلی خود از ابتدا تلاش کردند به جای پخش کردن اصل سند که اتفاقا چندان طولانی نبوده است که بخواهد خلاصه شود چیز دیگری را پخش کنند. همان روز اول سندی با نام فکت شیت پخش شد. اخیرا هم در روزهای گذشته متنی با عنوان خلاصه توافق پخش شده است قابل توجه است که برخی از کشورها به هر دلیلی تمایل ندارند آن‌چه که متن توافق است پخش شود. به هر حال آن‌چه که برای ما مهم است ادامه اجرای توافق است.

وی با بیان این‌که «ما متعهد به اجرای توافق هستیم» گفت: در روز 20 ژانویه توافق را اجرا می‌کنیم هیچ چیزی برای پوشاندن نداریم. همه چیز آشکار، شفاف و مشخص است. از روز 20 ژانویه که طرف‌ها توافق ‌ها را اجرا کنند ما هم آمادگی داریم از همان روز مذاکرات را برای رسیدن به راه حل جامع آغاز کنیم. بر اساس متن برنامه‌ اقدام مشترک طرفین حداکثر باید ظرف یک سال متن جامع را به اجرا بگذارند. ما معتقدیم توافق نامه باید بسیار سریعتر مورد مذاکره قرار گیرد و اجرایی شود. در چند ماه اول این آمادگی وجود دارد که به سرعت آن را به نتیجه برسانیم به این دلیل که ما اعتقاد داریم برنامه‌ اصلی ایران کاملا صلح‌آمیز است و هدفی جز دست یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی نداشته و نداریم؛ بنابراین اگر طرف مقابل این آمادگی را داشته باشد که در برنامه‌ اقدام مشترک اعلام کرده‌اند این آمادگی را دارند که به تفاهم مشترکی در این زمینه برسند رسیدن به توافق کار بسیار دشواری نیست؛ گرچه مذاکره دشواری را در پیش خواهیم داشت. ما با چشم باز ولی با حسن نیت و آمادگی برای رسیدن به تفاهم کار را به محض شروع اجرای تفاهم ژنو آغاز خواهیم کرد و این آمادگی را داریم که به سرعت آن را نهایی کنیم.

ظریف در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ موضوع ایران در خصوص شرکت در نشست ژنو 2 و سفرهای منطقه‌ای هفته‌ گذشته‌اش و مذاکرات انجام شده با مقامات این کشورها نیز اظهار کرد: سوریه یکی از مباحث در مذاکرات بوده است. با توجه به حساسیت‌های این موضوع متاسفانه فاجعه‌ای که در این کشور در چند سال گذشته به دلیل اصرار بر پیدا کردن یک راه حل نظامی برای مشکل سوریه بوده است.

وی ادامه داد: بحث‌های زیادی در منطقه و همچنین سفر به مسکو داشتیم. موضوع ایران بسیار مشخص است. احساس می‌کنم تفاهم مشترکی بین همه کشورها در منطقه در حال شکل‌گیری است که معضل اساسی که افراط گرایی است باید با آن برخورد شود. نباید اجازه دهند که برخی ملاحظات ویژه و در برخی موارد ملاحظات شخصی مانع از این شود که بتوانیم جبهه مشترکی برای تفاهم و گفت‌وگو و یافتن راه حل از سوی مردم سوریه از طریق گفت‌وگو بین طرف‌های سوری و مراجعه به صندوق‌های رای توسط مردم این کشور فراهم شود و بی‌جهت بر طبل جنگ و برادر کشی زده نشود.

وی افزود: بسیار خوشحال هستیم که حرکت‌های مناسبی در این زمینه به خصوص پس از مذاکرات سه جانبه‌ای که در مسکو داشتیم شکل گرفته است. از جمله این‌که طرف سوری برای آتش‌بس و تبادل اسرا اعلام آمادگی کرده است که ما از این اعلام آمادگی استقبال می‌کنیم. امیدواریم گروه‌های مسلح هم بتوانند اقدام مشابهی در این زمینه انجام دهند و زمینه برای موفقیت اجلاس ژنو 2 فراهم کند.

ظریف درباره‌ حضور ایران در نشست ژنو 2 از تماس تلفنی‌ شب گذشته‌اش با بانکی‌مون دبیرکل سازمان ملل خبر داد و افزود: در این تماس تلفنی بار دیگر موضوع ایران را تشریح کردم که ما از ابتدا و روز اول بحران سوریه خواهان راه حل سیاسی در این زمینه بودیم و تاکید داشتیم که موضوع سوریه راه حل نظامی ندارد. از اقدامات مختلفی که برای رسیدن به راه حل سوریه در قالب تشکیل نشست ژنو 1 و 2 بوده است استقبال کردیم و آن را به عنوان راهی برای رسیدن به راه حل سیاسی ارزیابی کردیم و تاکید می‌کنیم که تنها راه حل سیاسی بحران سوریه تفاهم بین مردم این کشور بدون مداخله خارجی است و دیگران تنها می‌توانند طرف‌ها را برای رسیدن به تفاهم تشویق کنند. من به ایشان تاکید کردم که هیچ پیش شرطی را برای حضور ایران در مذاکرات نمی‌پذیریم و اگر از ایران بدون پیش شرط دعوت شود ایران در مذاکرات شرکت خواهد کرد و این موقعی است که از ابتدای دولت جدید به صورت شفاف و بدون هیچ ملاحظه‌ای مطرح کرده‌ایم، کماکان هم این موضع را داریم و هیچ ارتباطی هم به محتوای شرط ندارد بلکه ما با اصل شرط مخالفیم. ایران نقش برجسته‌ای در این منطقه دارد و کسانی که نمی‌خواهند از این نقش برجسته بهره‌برداری کنند به ضرر خودشان است و از این نقش محروم خواهند بود.

وی درباره‌ سفر منطقه‌ای‌اش به کشورهای عرب منطقه نیز گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که امنیت کشورهای خلیج فارس مانند امنیت خودمان است. صرف نظر از این که ما در یک جلسه بین‌المللی شرکت کنیم یا خیر؟ منافع منطقه‌ای خود را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی گفت: مذاکراتی با مقامات ترکیه کشورهای عضو شورای همکاری و مقامات اردن عراق لبنان، و سوریه و روسیه داشته‌ام که نشان دهنده این است که نقش ایران در منطقه نقش غیرقابل انکاری است و ایران مسوولیت‌ها و منافع خود را در این منطقه فراموش نمی‌کند و همواره در جهت پیگیری این مسوولیت‌ها تلاش می‌کند که به نفع صلح و امنیت منطقه است.

ظریف گفت: به نظر ما و به نظر همه‌ کشورهای منطقه که با آن‌ها گفت‌وگو داشته‌ام همه‌ آن‌ها توافق ایران و 1+5 را گامی بسیار مهم برای کل منطقه می‌دانند سایه یک تهدید نابجا را از این منطقه رفع کرده و منطقه را به سمت همکاری بیشتر کشانده‌اند. اعتقاد دارم هیچ کدام از کشورهای همسایه‌ی ما نباید از مذاکرات ما و 1+5 احساس نگرانی کند. این مذاکرات منافع همه‌ ما را در بر خواهد داشت و علیه منافع هیچ کشوری نخواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان بازگشایی سفارت‌های ایران و سنگال در پایتخت دو کشور گفت: امیدوارم سفارت سنگال در تهران هر چه سریعتر بازگشایی شود و سفیر ایران ما نیز منتظر است که به زودی به سنگال برود.

وی همچنین درباره‌ جزییات طرح 4 مرحله‌ای ایران برای حل بحران سوریه که در سفر به کشورهای منطقه مطرح شده است گفت: در این سفر بحث‌های مربوط به چارچوب ضروری را صحبت و تاکید کردیم این چارچوب می‌تواند به پایان درگیری‌ها کمک کند. پایان درگیری‌ها و رسیدن به راه حل نهایتا از طریق صندوق‌های رای و همچنین مقابله با تروریسم ، افراط و فرقه گرایی از جزییات آن بوده است که در این موضوعات همه ما اتفاق نظر داشتیم . البته جزییات هر یک از این ها نیازمند مذاکرات بیشتر به یژه بین طرف‌های سوری است.

وریر امور خارجه گفت: تنها کسی که می‌تواند آینده سوریه را رقم بزند صرفا مردم سوریه هستند و صرفا از طریق مذاکره بین سوریه‌هایی که به آینده این کشور علاقه‌مند هستند قابل دستیابی است و در پایان هم باید این کار از طریق صندوق رای انجام شود.

مجمدجواد ظریف صبح امروز در دیدار با با مانکوراندای وزیر امور خارجه سنگال در وزارت خارجه «با بیان این‌که سنگال با توجه به ثبات و عضویت در سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش غیرمتعهدها اهمیت بسیاری برای ایران و جامعه بین‌الملل دارد» خاطرنشان کرد: ما خوشحال هستیم روابط جمهوری اسلامی ایران و سنگال پس از یک غفلت کوتاه دوباره از سر گرفته شده است.

وی افزود: سفر وزیر امور خارجه سنگال به تهران زمینه‌ها را برای گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلفی از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی فراهم کرده است.

وی با اشاره به حوزه‌ها و مواضع مشترک ایران و سنگال خاطرنشان کرد:‌ سنگال از حامیان دیرینه مردم فلسطین در عرصه‌های بین‌المللی بوده و همین طور نقش مهمی در سازمان همکاری‌های اسلامی ایفا می‌کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امکانات گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های شرکت‌های ایرانی ازقبیل خودروسازی و سایر صنایع در سنگال فراهم شده است.

وی با اظهار امیدواری از گسترش روابط دو کشور، گفت‌وگو با همتای سنگالی خود را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به زودی شاهد اعزام سفیر از جمهوری اسلامی ایران به داکار و از سنگال به تهران خواهیم بود. همچنین این سفر می‌تواند زمینه‌های گسترش همکاری‌ها و روابط را میان دو کشور فراهم کند.

ظریف افزود: به زودی اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در داکار برگزار خواهد شد؛ این اجلاس زمینه‌ها را برای گسترش هرچه بیشتر روابط ایران در سنگال فراهم خواهد کرد.

صبح امروز محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان قبل از دیدار با همتای سنگالی خود با ربانی رییس شورای صلح افغانستان و جانشین رییس جمعیت اسلامی افغانستان نیز دیدار داشت.

219219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 2
    من اون متن تفاهمنامه ای که آمریکا منتشر کرد را قبول دارم و طبق این تفاهمنامه ما متاسفانه خیلی امتیاز داریم میدیم.
  • محمد A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    1 1
    وقتی اقای روحانی قدرتهای جهانی راانگونه در اهواز به زانو درمیاورد. امریکایی ها هم اسناد رو میکنند.تا سیه رو... اقای ظریف مافکرکردیم.شما دیپلمات خارق العاده هستی.اگر قرار بود اینهمه امتیاز بدهیم.به نظرم از این هفتاد میلیون هر کسی میرفت.بهتر عمل میکرد.الکی نبود انها پس از مذاکرات همدیگر را انطوری بغل میکردند.
  • راوی A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    دکتر ظریف ما به صداقت شما و بچه های انقلاب ایمان داریم و تصمیمات شما رو در جهت منافع عموم ملت ایران می دانیم و این کریمی ام پی تی و دوستانشون هستن که حاضرند دروغ به هم ببافند و از رهبری عزیز هزینه کنند