عزت الله انتظامی: خوشحالم مسائل سیاسی وارد فعالیتم‌ نشد

مراسم رونمایی از کتاب شناخت‌نامه‌ عزت‌الله انتظامی با نام «من عزتم، بچه سنگلج» با حضور هنرمندانی چون علی نصیریان، محمد ابراهیم باستانی پاریزی، جواد مجابی، مسعود کیمیایی، علی دهباشی، ایرج راد، رضا داوری اردکانی و... همراه شد.

عزت‌الله انتظامی در مراسم رونمایی از کتابش در سخنان کوتاهی با بیان اینکه در شرایط مناسبی نیست که بتواند زیاد صحبت کند، ادامه داد: فکر می‌کنم ذوق و شوقی که نصیب من شده است، هیچ کس آن را حس نکرده است و امروز بعد از عمری طولانی کار من در دست مردم است و خوشبختانه مردم از آن رضایت دارند.

آقای بازیگر اینگونه سخنانش را ادامه داد: ما سختی‌های زیادی کشیدیم و هنوز هم سختی می‌کشیم. اگر قرار بود در این مدت هر کاری بکنیم، مطمئنا در شأن ما نبود. خوشحالم که در دوران فعالیت هنری‌ام چیزی وارد آن نشد، نه مسائل سیاسی و نه غیرسیاسی. همیشه برای مردم کار کرده‌ام، کارهایی که توسط من اما با همراهی مردم انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از کتاب «من عزتم، بچه سنگلج» شناخت‌نامه‌ عزت‌الله انتظامی صبح 27 دی ماه در هتل هما برگزار شد، ایرج راد بازیگر و مدیرعامل خانه تئاتر در سخنان کوتاهی درباره ویژگی‌های عزت‌الله انتظامی گفت:‌ من از دوران گذشته افتخار شاگردی و در کنار بودن استاد انتظامی را داشته‌ام.

وی یادآور شد: من در سال 47 به دانشکده هنرهای زیبا رفتم و استاد انتظامی در آنجا با وجود داشتن 21 سال اختلاف سنی، این افتخار را به ما داد که هم‌شاگردی او باشیم. همین که من توانستم در یک کلاس در کنار استاد انتظامی باشم برایم افتخار بزرگی است.

او افزود: همه به هنرمندی و توانمندی استاد انتظامی آشنا هستند، استاد چهره‌ای فقط مربوط به این مملکت نیست بلکه از جهاتی چهره‌ای بین‌المللی به حساب می‌آیند.

راد درباره مهمترین ویژگی‌های شخصیتی عزت‌الله انتظامی تصریح کرد: آنچه می‌توانم درباره استاد بگویم این است که ایشان یکی از شخصیت‌هایی هستند که برای وقت و سروقت بودن ارزش زیادی قائل هستند به طوری که الگوی همه هستند.

وی ادامه داد: خاطرم هست که همیشه استاد در تمامی تمرینات یک ساعت زودتر حاضر می‌شدند. استاد انتظامی با تمام توانمندی‌هایی که دارند همیشه خود را در مقابل یک نقش، شاگرد و طلبه می‌دانستند و برای نقش‌شان زحمات زیادی می‌کشند.

این هنرمند ادامه داد: استاد بارها و بارها متن را می‌خواند و راجع‌به آن فکر می‌کند به طوری که هیچ‌گاه متنی را حفظ نمی‌کردند، بلکه با خواندن زیاد آن متن را از آن خود می‌کردند. صحنه برای استاد بسیار مقدس است. واقعا من چیزهایی از ایشان دیدم که به خودم لرزیدم. هنرمند بودن یک روح والای هنری می‌خواهد، هنرمند بودن صداقت می‌خواهد. هنرمند بودن احساس لطیف می‌خواهد، واقعا که استاد انتظامی هنرمند و انسان والایی است.

علی‌اصغر علمی مدیر انتشارات «سخن» که چاپ کتاب را برعهده داشته است، نیز گفت: آرزو داشتم در این مجلس بزرگان دیگری چون دکتر غلامحسین یوسفی، دکتر زرین‌کوب، محمدامین ریاحی، ایرج افشار و پدرم محمدعلی علمی هم حضور داشتند.

او ادامه داد: چند سالی بود که به هزار و یک دلیل برگزاری این مراسم را تعطیل کرده بودند اما امسال به دلیل اتفاق کوچکی که افتاد مصمم شدم که این مراسم را برگزار کنم.

همچنین غزاله سلطانی (گردآورنده کتاب «من عزتم، بچه سنگلج») ضمن تشکر از کسانی که در به ثمر رسیدن این کتاب او را همراهی کرده‌اند، گفت: کار بر روی این کتاب را از سال 89 آغاز کردیم و در این مدت با استاد انتظامی جلسات زیادی را درباره تهیه و تنظیم این کتاب داشتیم.

سلطانی یادآور شد: بعد از ساختن فیلم مستند «...وآسمان آبی» درباره استاد انتظامی تصمیم گرفتیم که کتابی را هم درباره ایشان تهیه کنیم چرا که آن فیلم بیشتر به سراغ درونیات و تنهایی این هنرمند رفته است. اما این کتاب به سراغ مسائل بیرونی استاد انتظامی رفته است، من از آقای انتظامی تشکر می‌کنم که به من اجازه دادند در خاطرات‌شان همسفر باشم.

در بخشی از این مراسم فیلم کوتاهی درباره آثار و زندگی عزت‌الله انتظامی به نمایش درآمد.

همچنین در بخش پایانی این مراسم با حضور عزت‌الله انتظامی، علی‌اکبر علمی و غزاله سلطانی از کتاب «من عزتم، بچه سنگلج» رونمایی شد و نسخه‌ای از این کتاب به عزت‌الله انتظامی اهدا شد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    22 9
    عزت سينماي ايران . آقاي بازيگر... دوستت داريم.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    14 15
    بعله! اون وارد نشد شما واردش شدین.. یعنی شیرجه زدین!
    • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
      2 3
      خجالت بکشید! همه میدونن که ایشون رو فریب دادن و از سادگیشون استفاده کردن.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    5 9
    اوه! اشتباه شد استاد!
  • محسن IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    10 10
    مثه همه، علاقه عجیبی بهتون دارم؛ اما نمی دونم چرا اون جریان وزارت کشور با مشایی و احمدی نژاد رو نمی تونم فراموش کنم... (احتمالن مثه همه!)
  • بی نام A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    6 0
    اگه قبول کنیم که مسائله سیاسی وارد کارتون نشده حتما ... این رو حتی دوستانه با انصافتون هم تایید میکنن .
  • ناشناس IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    10 0
    کسانی که اصراردارندوانمودکنندکه سیاسی نیستندعملآدرخدمت قدرت مسلط چه خوب وچه بد هستندوخوب این انتخاب حق طبیعی هرفردی است ولی اینکه این رابعنوان قداست مطرح کنندنشان ازعدم آرامش درونی دارد چون مسلمآمردم الکوهایشان راازشریکان دردهاوناهنجاری های موجودزندگی واقعی خودبرمی گزینندونه ازجشنواره هاوصاحبان جوایز.باآرزوی طول عمرباسعادت برای این هنرمندکشورمان.
  • ثریا A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    8 0
    درحیرتم چطور می توان هنرمند بود و سیاسی نبود. به یک معنا حتی نفس کشیدن ما ، همین ما آدم های عادی ، سیاسی است. و ایشان افتخار یا شکر می کند که سیاسی نیست. یعنی که هوای کارش را داشته و با هر ... ساخته است. و دم برنیاورده. و این است هنرمند در کشور گل و بلبل. به خدا اگر هنرمندی در کشورهای نه فقط غربی که حتی جهان سومی و عرب و امریکلای لاتین و اروپا و افریقا چنین ادعایی بکند با نفرت مردم روبرو می شود. کدام هنرمند بزرگ در جهان می شناسید که سیاسی به معنای وسیعش نبوده؟ نرودا؟ پاز؟ برشت؟ چارلی چاپلین؟ سارتر؟ کامو؟ جان استاین بک؟ فاکنر، همینگوی؟ پیکاسو؟ گویا؟ کی؟ ت.ورا به خدا فقط یک بار منتشر کنید.
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    سیاسی نبود حق مردم را فراموش کردید وفقط فکر کتاب ومیراث خودتون بودید .ودر بستن تماشاخانه های نصر ودهقان دست داشتید و جمعی از کارکنان زحمتکش را بی نون کردید .