ایرنا نوشت:

هیات قضایی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران که برای پیگیری پرونده انفجارهای تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت بسر می برد، صبح امروز(پنجشنبه) با « عدنان منصور» و « شکیب قرطباوی» وزیر امور خارجه و داگسترش ،« جان قهوجی» فرمانده ارتش و مقامات امنیتی لبنان بطور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.

هیات ایرانی دیروز چهارشنبه به سرپرستی « عبدالعلی میرکوهی » معاون وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران وارد بیروت شد.

میرکوهی بعداز دیدار با وزیر امورخارجه لبنان که با حضور « غضنفر رکن آبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد ، به خبرنگاران گفت: این سفر به درخواست ایران و برای پیگیری جنایت تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت صورت گرفته است.

وی با ابراز تاسف از اینکه شماری از شهروندان لبنانی و هموطنان ایرانی در این جنایت تروریستی به شهادت رسیده و یا زخمی شده اند، افزود : متاسفانه جنایات تروریستی که نمونه آن امروز در شهر هرمل لبنان بوقوع پیوست، مردم لبنان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

معاون وزیر دادگستری ایران تصریح کرد: به لبنان آمده ایم تا اعلام کنیم ، تا هر جا که ضرورت داشته باشد برای پیگیری جنایات تروریستی حاضریم با مقامات امنیتی و قضایی لبنان همکاری کنیم.

میرکوهی خاطرنشان کرد: ایران و مردم آن از ابتدای انقلاب اسلامی همواره قربانی تروریسم و با اشکال مختلف تروریسم بوده اند.

رییس هیات قضایی حقوقی ایران گفت : ایران همیشه جنایات تروریستی را محکوم کرده چرا که آن را مخل آسایش و امنیت کشورها و مانع پیشرفت آنها است.

وی افزود: اعتقاد داریم برای اینکه قاطعانه و موثر با تروریسم مبارزه و این ناهنجاری ریشه کن شود به همکاری و تلاش منطقه ای و بین المللی برای شناسایی و نابودی عوامل و ریشه های اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی آن نیاز است.

میرکوهی تصریح کرد: قرار است با وزیر کشور و دادستان لبنان هم دیدار کنیم و هدف از این دیدارها تبادل اطلاعات و تجربیات است تا بتوانیم زمینه همکاری مشترک برای مبارزه با پدیده تروریسم را فراهم کنیم.

جمهوری اسلامی ایران بعداز انفجارهای تروریستی مقابل سفارت ایران بطور رسمی خواستار مشارکت در روند بررسی های قضایی و امنیتی این پرونده شد.

بعداز اعلام بازداشت « ماجد الماجد» تروریست سعودی و سرکرده گروه تروریستی تکفیری گردان های « عبدالله عزام» که بطور رسمی مسئولیت این جنایت تروریستی را برعهده گرفت و چند روز بعداز بازداشت مرگ مشکوک او اعلام شد ، تهران درخواست خود را تکرار کرد که با استقبال مقامات لبنانی مواجه شد و حتی « عدنان منصور» وزیرخارجه لبنان گفت که پیگیری پرونده این جنایت حق ایران است.

در همین چارچوب حجت الاسلام و المسلمین « مصطفی پورمحمدی» وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به همتای لبنانی خود آمادگی تهران را برای مشارکت در بررسی پرونده این جنایت تروریستی گروه تکفیری گردان های عبدالله عزام اعلام کرد.

وزیر دادگستری ایران در این نامه با تشکر از جدیت مقامات لبنانی در پیگیری و دستگیری عاملان عملیات تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، بر تمایل تهران جهت اعزام هیأتی به بیروت به منظور مشارکت در روند پیگرد قضایی این جنایت تروریستی تاکید کرده است.

« محمد جواد ظریف » وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که اوایل هفته جاری به لبنان سفر کرد با تاکید بر اهتمام تهران برای پیگیری این جنایت تروریستی اعلام کرد که بدین منظور بزودی هیاتی از دادگستری ایران به لبنان سفر می کند.

دکتر ظریف از محل وقوع جنایت تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت دیدن کرد و با توضیحات « غضنفر رکن آبادی » سفیر ایران در لنان با ابعاد و جزئیات بیشتر این جنایت تروریستی آشنا شد.

وزیر امور خارجه لبنان هم در کنفرانس خبری مشترک با ظریف تاکید کرد که پرونده انفجارهای تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت برغم مرگ ماجد الماجد تروریست سعودی مختومه نشده و همه دستگاه های امنیتی وقضایی لبنان پیگیرآن هستند.

وی قبلا هم با تاکید بر حق مسلم جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در روند تحقیقات جنایت تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت گفته بود: حضور ایران در روند تحقیقات و بررسی ها در حقیقت به معنای تبادل اطلاعات و تجارب بوده و ایران با توجه به تجارب فراوان خود در مقابله با عملیات های ترویستی می تواند کمک قابل توجهی جهت تسریع در روند تحقیقات و مشخص شدن عاملان جنایت های تروریستی در لبنان ایفا کند.

انفجارهای تروریستی 28 آبان ماه گذشته مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت منجر به شهادت 25 تن از جمله حجت الاسلام و المسلمین « ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی ایران در لبنان، همسر یکی از دیپلمات های ایرانی و 4 تن از محافظان سفارت و همچنین زخمی شدن بیش از 150 تن دیگر شد.

گروه تروریستی تکفیری گردان های « عبدالله عزام» مسئولیت این جنایت تروریستی را برعهده گرفت.

اخیرا « ماجد الماجد» تروریست سعودی در لبنان بازداشت اما بعداز مدتی اعلام شد که در بیمارستان نظامی بیروت مرده است.

بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای در لبنان مرگ الماجد را که جسدش تحویل مقامات سعودی و به ریاض منتقل شد، مشکوک خوانده اند.

219219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    عامل و ریشه‌ی اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی تروریسم در منطقه رو باید در عربستان سعودی جستجو کرد.