ایسنا نوشت:

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس در تاریخ 9 بهمن خبر داد.

بهروز کمالوندی اعلام کرد: بازرسان آژانس در چارچوب توافق 20 آبان ماه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، 9 بهمن از معدن گچین بندرعباس بازدید می‌کنند.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافقی شش بندی قرار است ابهامات و سوالات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در گذشته را حل و فصل کنند.

بر اساس این توافق، بازرسان آژانس از تاسیسات تولید آب سنگین اراک پیش از این بازدید کرده‌اند.

همچنین قرار است ایران درباره برخی از فعالیت‌های دیگرش از جمله ساخت نیروگاه‌های جدید و اعلام جزئیات مکان این نیروگاه‌ها و مواردی دیگر به آژانس اطلاعاتی را ارائه دهد.

توافق اولیه ایران و آژانس برای سه ماه تعیین شده است و شش بند این توافق در گام اول در تاریخ 20 بهمن ماه به پایان می‌رسد.

ایران و آژانس قرار است 19 بهمن ماه دور تازه‌ای از مذاکرات را برای ادامه گفت‌وگوها درباره حل و فصل مسائل باقیمانده انجام دهند.

کمالوندی همچنین درباره نشست شورای حکام با هدف تشریح وظایف آژانس برای نظارت بر اجرای توافق ژنو با تایید برگزاری این نشست از سوی شورای حکام، گفت: این نشست 4 بهمن ماه بر اساس درخواست آژانس برگزار می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس پیش از این اعلام کرده بود که نظارت بر اجرای توافق ژنو هزینه‌های بیشتری را بر آژانس تحمیل می‌کند و کشورهای 1+5 هم پذیرفته بودند که این هزینه‌ها را تامین کنند و قرار است در نشست هفته آینده شورای حکام در این باره تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: ایران و 1+5 در چارچوب توافق ژنو از آژانس خواسته‌اند که بر اجرای توافق نظارت کند و آژانس نیز این مساله را پذیرفته است، اما نیاز دارد تا در جلسه‌ای تایید این اقدام را از شورای حکام اخذ کند.

219219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =