ایرنا نوشت:

« ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه لبنان گفت: من نمی توانم نقش جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان بویژه پس از انتخاب دکتر «حسن روحانی» به ریاست جمهوری این کشور نادیده بگیرم.
جنبلاط درگفت وگویی روزنامه لبنانی «الاخبار»که امروز (پنجشنبه) منتشرشده است ، با بیان اینکه آمریکا هم دیگر نمی تواند نقش ایران را در صحنه جهانی نادیده بگیرد، افزود: پس ما که باشیم که بخواهیم نقش ایران را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: تحولات بزرگی در حال رخ دادن است، اقتضا می کند تلاش کنیم لبنان را از پیامدهای بحران سوریه نجات دهیم، بنابر این لازم است که از نزدیکی میان ایران و آمریکا استفاده کنیم تا روند به نزدیکی روابط میان ایران و عربستان بیانجامد.

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه لبنان که نقش تعیین کننده ای در تشکیل دولت های لبنان دارد، در جریان سفر اخیر« محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان با وی گفت وگو کرد.

این گفت وگو که همزمان با دیدار شخصیت های مذهبی و سیاسی لبنان با وزیرامور خارجه صورت گرفت ، مورد توجه محافل سیاسی و خبری این کشور قرار گرفته است.

جنبلاط با بیان این ادعا که عربستان سعودی هم مخالف تشکیل دولت فراگیر در لبنان نیست، حاضر نشد جزییاتی از سفر «وائل ابوفاعور» وزیر امور اجتماعی لبنان که به نمایندگی از سوی او به ریاض رفته بود، بیان کند و تنها گفت: ما از همان ابتدا بر حمایت از «تمام سلام» نخست وزیر مکلف به منظور تشکیل دولت جدید تاکید کردیم و مجددا بر اهمیت تشکیل آن بر اساس معادله 8-8-8 تاکید داریم تا به دولتی جامع و فراگیر دست یابیم.

 

بازندگان گفت وگوهای غرب و ایران

وی با اشاره به گفت وگوهای ایران با آمریکا و غرب گفت: مهم ترین جریانی که از این روند ضربه دیده اند، اسراییل و جناح تندرو در کنگره آمریکاست و شاهد بودیم که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل بوسیله این جناح تلاش می کرد که بر «باراک اوباما» رییس جمهور آمریکا به منظور حمله به ایران فشار آورد.

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه لبنان با بیان اینکه اوباما منافع کشور خود را از منافع رژیم صهیونیستی تشخیص داد، گفت: اوباما به اسراییل فهماند شخص اوست که در خصوص روند رابطه با ایران تصمیم می گیرد.

 

ضرورت حضور ایران در ژنو 2

جنبلاط همچنین با تاکید بر ضرورت دعوت از ایران برای مشارکت در اجلاس ژنو 2 گفت: «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در دمشق نیز مواضعی در تایید این اجلاس اتخاذ کرد و مشارکت ایران در آن برای موفق بودنش بسیار اهمیت دارد.

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه لبنان با تاکید بر اینکه نادیده گرفتن ایران در ژنو 2 اشتباهی بزرگ است، خاطرنشان کرد: هرگونه تصمیمی که در این اجلاس گرفته شود بدون در نظر گرفتن نقش مهم ایران عملی نیست.

وی در باره شرایط داخلی لبنان نیز با اشاره به اینکه از اوایل دولت «نجیب میقاتی» نخست وزیر مستعفی لبنان جوی از بی اعتمادی حاکم شده است ، تصریح کرد: هم اکنون در خصوص جریان 14 مارس نیز بی اعتمادی حاصل شده و نباید بیش از این وارد جزییات شویم.

جنبلاط انتخاب رییس جمهور جدید لبنان را با مساله تشکیل دولت جدا دانست و گفت: به نظرم تشکیل دولت سبب از سرگیری جلسات پارلمان شود و در نهایت به انتخاب رییس جمهور خواهیم رسید، چرا که اگر امور بر اساس اصول به پیش برود، به راحتی چند تن برای ریاست جمهوری نامزد شده و در نهایت پارلمان یک تن از آنها را برخواهد گزید و اولین گام در این روند تشکیل دولت جدید است.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    1 0
    وقتی با کدخدای اونها کنار باییم همه زیر بلیطمون میان