۰ نفر
۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳

ایرنا نوشت:

« بشار اسد» رییس جمهوری سوریه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است نیمه سالجاری میلادی برگزار شود، نامزد می شود در حالیکه کنار رفتن از قدرت، تجدید دوره کنونی بدون برگزاری انتخابات و تمدید دوره هم در کار نیست.
رییس جمهوری سوریه انتخاب دوباره خود را برعهده مردم این کشور گذاشته است و البته اطمینان دارد که در یک انتخابات آزاد رای خواهد آورد و دو باره راهی کاخ الشعب خواهد شد.

محافل سیاسی آمریکایی که پیگیر تحولات سوریه هستند هم به این اطمینان رسیده اند که بشار اسد در انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه نامزد و پیروز خواهد شد و چاره ای نیست بجز اینکه اجلاس بین المللی ژنو 2 به « راه فرار مناسبی» ختم شود که بتواند انعطاف احتمالی آمریکا را در این زمینه توجیه کند، البته این انعطاف بسیار محتمل است هرچند فوری نخواهد بود.

این مقدمه مقاله « سامی کلیب» نویسنده برجسته لبنانی است که در شماره روز پنجشنبه روزنامه لبنانی «الاخبار» منتشر شده است و اما ادامه مقاله؛

 

چه چیز تغییر کرده است؟

آمریکایی ها مدت زیادی تلاش کردند تا روسیه و ایران را قانع سازند تا به بشار اسد فشار وارد کنند که به ریاست جمهوری تا پایان دوره کنونی بسنده و از نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری صرفنظر کند.

آنها پیشنهاد بقای نظام، ارتش و ساختار و موسسات دولتی سوریه را با اندکی تعدیل و حتی ارتقاء جایگاه بشار اسد را پیشنهاد کردند وپذیرفتند که اسد خود جایگزینش را تعیین کند مانند آنچه در یمن اتفاق افتاد اما مسکو و تهران مخالفت و بر حق بشار اسد در نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه مانند دیگر شهروندان سوری تاکید کردند.

آمریکایی ها قبل ازتوافق معروف خود با ایرانی ها بهانه می گرفتند وادعا می کرند که نظام سوریه در انتخابات تقلب خواهد کرد و اما ایرانی ها پاسخ دادند که « با هرکمیته بین المللی برای نظارت بر انتخابات سوریه پیشنهاد کنید، موافقت می کنیم» و این بار آمریکایی ها رد کردند.

مسکو هم که همواره بر نقش خود در حمایت از سوریه و نه یک فرد مشخص تاکید می کند ، گفت که این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند.

گفته می شود که هنگام سفر «ولادیمیرپوتین» به سرزمین های اشغالی فلسطین، « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسراییل از پوتین سئوال می کند که « چرا با کنار رفتن بشار اسد از قدرت موافقت نمی کنید؟»

پوتین پوزخندی می زند و می گوید: حق اوست که بماند و نامزد شود تو اگر می توانی تلاش کن تا قانع شود ، برود.

شبیه این اتفاق بین « جان کری» وزیر خارجه آمریکا و « اخضر ابراهیمی» نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب هم می افتد.

جان کری در حضور « وندی شرمن» معاونش به ابراهیمی می گوید: تلاش کن و بر روس ها و ایرانی ها فشار بیاور که به اسد نصیحت کنند در دور آینده انخابات ریاست جمهوری سوریه ، نامزد نشود.

این دیپلمات کارکشته الجزایری پاسخ می دهد: یکبار موضوع را به بشار اسد حدود یک سال و نیم قبل گفتم و او کمی مردد و سست بود اما بار دیگر که گفتم ، محکم رد کرد و گفت که مردم سوریه تصمیم می گیرند.

ابراهیمی ادامه می دهد: بارسوم از ولید المعلم وزیر خارجه سوریه شنیدم که اجازه ندارم این مسئله را بار دیگر مطرح کنم و این شرط اسد برای دیدار است، پس دیگر سکوت کردم.

اینها همه مربوط به قبل از توافق هسته ای گروه 1+5 با ایران ، قبل از انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت ، قبل از اقدام تروریستی در وولوگراد روسیه و قبل از توافق واشنگتن و تهران برای حمایت از دولت نوری المالکی در جنگ علیه تروریست ها در عراق است.

اکنون همه معادلات دگرگون شده است، مبارزه با تروریست ها در اولویت قرار گرفته و وزارت خارجه آمریکا آشکارا از همه کشورهای منطقه خواسته است که از ارسال سلاح و تکفیری های مسلح به سوریه جلوگیری کنند ، برخی کشورهای پذیرفته اند و برخی هم در صف پذیرش قرار دارند.

بزودی شاهد تغییرات اساسی و ریشه ای ترکیه در قبال سوریه خواهیم بود و بر همین اساس « رجب طیب اردوغان» به تهران سفر خواهد کرد چرا که چاره دیگری برای رهایی از شکست های سیاست خارجی و گرفتار شدن در باتلاق مشکلات داخلی ندیده است.

 

 بشار اسد چگونه نامزد می شود؟

اجلاس ژنو 2 یک رویداد مهم است، در نشست های علنی خیلی ازکنار رفتن بشار اسد از قدرت سخن می گویند اما در جلسات غیرعلنی و کاری از آن سخنی گفته نمی شود چرا که مسائل مهمتری امروز روی میز قرار دارد.

آتش بس ، پایان درگیری ها ، ارسال کمک های بشردوستانه ، آزادی اسرا و زندانیان دو طرف و سرانجام مبارزه با تروریسم هرچند برخی می گویند مبارزه با خشونت اما روسیه می گوید ، تروریسم.

فشار زیاد آمریکایی ها و برخی همپیمانان او برای پذیرش نتایج ژنو یک به عنوان برنامه کاری اجلاس ژنو 2 ، بشدت از سوی ایران ، روسیه وسوریه رد شد.

آمریکایی ها آن را شرط حضور ایران در اجلاس ژنو 2 قرار دادند و تهران قاطعانه رد کرد.

تهران حتی پیشنهاد شرکت در نشست های جانبی اجلا س را هم نپذیرفت.

ایران خواسته است که دعوت باید محترمانه صورت گیرد و گرنه در اجلاس شرکت نمی کند و در هر صورت ایران چه شرکت کند و چه در اجلاس حاضر نباشد ، برنده است.

آمریکایی ها در جلسات خاص به شکست تجربه شورای ملی در لیبی اعتراف کرده اند و مایوسانه از، ازهم پاشیدن مخالفان نظام سوریه سخن می گویند و از گسترش تروریسم ابراز نگرانی شدیدی می کنند.

از سوی دیگر روس ها به آنها فشار وارد می کنند و می گویند که هیچ جایگزینی برای بشار اسد و ادامه حکومت او به منظور مبارزه با تروریسم در سوریه وجود ندارد و آمریکایی ها نمی توانند آن را رد کنند.

مشکل آمریکایی ها که امروز در تنگنای شدید قرار گرفته اند ، این است که چگونه آن را بپذیرند در حالیکه دو سال است می گویند بشار اسد باید برود.

اما فرانسه، چیزی از پیشنهاد آن در ژنو 2 دیده نمی شود ، عجیب اینکه آمریکا هم مردد است ، پس چاره ای نبوده است که فرانسه سطح ارتباطات خود با دمشق را افزایش داده و از ارتباطات امنیتی و اطلاعاتی تا سطح وزیران خارجه رسانده است.

یک مقام مهم دیپلماتیک که اخیرا از دمشق دیدن کرده است، حکایت می کند که دیگر کشورهای اروپایی هم همین راه فرانسه را باید بروند.

گفته می شود که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و روسیه در حال بررسی تشکیل یک نیروی مشترک برای توقف درگیری ها و آتش بس در سوریه هستند و قطار روسیه - آمریکا در این جهت بسرعت پیش می رود.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    11 5
    خیلی جالبه ایران دیگه واقعا توی زمینه سیاسی تبدیل به یه غول شده حیف که اقتصادمون داغونه وگرنه کشورمون ابرقدرت میشد
  • محمد IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    2 11
    اخه مرد موئمن کدام عقل سالم می پذیرد که بشار می تواند دوباره حکومت کند بعد ازاین همه کشتار وویرانی تحلیل درستی نیست
  • بی نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    9 8
    درود بر بشار اسد که اگر نبود مقاومت جانانه دولت و مردم سوریه ، منطقه به لطف عربستان و ترکیه به طور کامل به دست تروریست ها افتاده بود. کاش کمی تاریخ میخوندیم و قدرت تحلیل علمی بر اساس واقعیات داشتیم.
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    10 2
    از پیروزیهای احیر در عرصه دیپلوماسی بسیار خوشحالم. امیدوارم ادامه داشته باشند.
  • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    7 8
    اگر نبود مقاومت جانانه دولت و مردم سوریه ، منطقه به لطف عربستان و ترکیه به طور کامل به دست تروریست ها افتاده بود. کاش کمی تاریخ میخوندیم و قدرت تحلیل علمی بر اساس واقعیات داشتیم.
  • بی نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    2 6
    ولی فکرکنم اصولگرایان نمیزارند درسوریه اتش بس برقرارشود چون به نام اصلاحطلبان نوشته میشود
  • عشقم دايي IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    10 7
    به اميد سربلندي و سر افرازي مردم و دولت بشار اسد
  • فرزین IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    6 1
    بشار اسد با تمام کاستیهایی که داشته سگش شرف دارد به اصطلاح به این مبارزان بی در و پیکر و جنایتکار و تروریست سلفی و وهابی از جمله داعش جبهه النصره و جبهه اسلامی و....... بعد از او سوریه پر خواهد شد از کشت و کشتار گروههای افراطی سلفی تکفیری و هزاران تروریست خارجی