ایسنا نوشت:

رییس‌جمهور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، بصورت زنده با مردم استان خوزستان گفت‌وگو کرد و به تشریح برنامه‌ها و تصمیمات خود در سفر به این استان پرداخت و بر برنامه‌ریزی دولت برای حل مشکلات خوزستان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آخرین برنامه دومین روز سفر خود به خوزستان در گفت‌وگویی تلویزیونی که از طریق شبکه استانی صداوسیمای مرکز خوزستان به صورت زنده پخش شد، اظهار کرد: مردم ما می‌دانند که انتخابات 24 خرداد از سوی مقام معظم رهبری از پیش به عنوان حماسه سیاسی عنوان شد و مردم این حماسه را آفریدند. حماسه‌های ملت ایران در این استان آفریده شده و خوزستان استان مقاومت و ایستادگی و مشهد شهدای دفاع مقدس است. بنده در روزهای ابتدایی جنگ به اهواز آمدم و در آن روزها شهر خیلی خلوت بود و دشمن تا پشت دیوارهای شهر آمده بود. در دفاع مقدس این استان دین خود را ادا کرد و شهرهای این استان مانند خرمشهر و آبادان و دزفول و بستان سمبل مقاومت هستند. مردم با همت بلند خود ایستادگی کردند و دشمن را از این سرزمین راندند و شیرین‌ترین روز برای این مردم روز آزادی خرمشهر بود و چیزی شبیه پیروزی انقلاب، مردم آن روز را جشن گرفتند.

روحانی درباره سفرهای دولت به استان‌ها، تصریح کرد: دولت و شخص رییس‌جمهور باید به بخش‌های مختلف کشور سر بزند و وضع اجرا را از نزدیک ببیند. رییس دولت نمی‌تواند آسوده خاطر باشد و باید به دیدار مردم برود و حرف‌ها را بشنود. این سفرها بیشتر برای شنیدن است و می‌خواهیم از مردم نظراتشان و طرح‌ها و حتی گله‌های آنها را بشنویم و همه اینها برای ما زیباست. رییس‌جمهور شأنی ندارد جز به عنوان منتخب ملت و این انتخاب از سوی مردم است و باید از مردم شنید و درس گرفت و با نظرات مردم راه را تشخیص داد و با تشویق مردم دلگرم شد. این سرکشی‌ها برای دولت ضروری است.

وی با بیان اینکه "پس از استقرار دولت لازم بود که سفر به نقاط مختلف کشور آغاز شود"، افزود: البته سفر تنها در قالب دیدار استانی تنظیم نمی‌شود و هر زمان که لازم باشد به هر نقطه کشور سفر انجام می‌شود، مانند سفر به بوشهر که پس از زلزله و به دلیل ضرورت انجام شد و در آینده نیز رییس‌جمهور و وزرا هر زمان لازم باشد به هر نقطه کشور سفر می‌کنند. در سفرها بیشتر بنا بر شنیدن، دیدن و گوش دادن است.

وی اضافه کرد: از برنامه‌های اصلی دولت در زمینه اقتصاد، رسیدگی به اشتغال است و اشتغال در کنار توسعه ایجاد می‌شود. در پنج ماه گذشته دولت یک گام کوچک برداشته و طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار، در کل موضوع بیکاری در کشور، مقداری کاهش را مشاهده می‌کنیم و میزان 2.1 اعلام شده از سوی مرکز آمار به عنوان نرخ کاهش بیکاری، قابل ملاحظه است. در مسجدسلیمان نیز طرح‌هایی در این زمینه تعریف شده که ان‌شاءالله موجب توسعه اشتغال خواهند شد.

روحانی درباره موضوع رسیدگی به جاده‌ها و مسیرهای حادثه‌خیز استان خوزستان نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه مسیرها و جاده‌های خطرناک خوزستان بررسی شده و امروز نیز وزیر راه گزارشی در این زمینه به بنده ارائه کرد و در این گزارش مشخص شد که برای حل مشکلات در این زمینه به چه میزان اعتبار نیاز است. بخشی از این مشکلات در اعتبارات سال آینده پیش‌بینی شده. بر اساس گزارش وزیر، 60 میلیارد تومان برای سال آینده پیش‌بینی شده است که البته کافی نیست و اگر بخواهیم قدم جدی‌تری برداریم باید منابع دیگر اختصاص دهیم. قطعاً دولت برای رفع این مشکل برنامه‌هایی دارد.

وی درباره موضوع گردشگری در استان خوزستان نیز گفت: در این زمینه چند کار باید انجام شود. دولت باید زمینه‌ها را فراهم کند که بخشی از آن در جاده و بخشی در خط آهن و فرودگاه‌ها و مسایل مختلف است. بخشی را دولت باید سرمایه‌گذاری کند و در بخشی از کار نیز باید بخش خصوصی وارد عمل شود. در بحث گردشگری عمدتاً مردم و بخشی خصوصی باید وارد میدان شوند و البته زیرساخت‌ها را نیز دولت بر عهده می‌گیرد. اکنون بخش زیادی از گردشگری در کشور ما بویژه از سوی کشورهای همسایه، گردشگری زیارتی و تجاری است و باید گردشگری سلامت و سیاحت نیز تقویت شود. استان خوزستان و مناطقی مانند شهرستان باغملک نیز زمینه‌ها و جاذبه‌های فراوانی در این بخش دارد.

روحانی همچنین به تصمیمات دولت در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: دولت مصمم است که در زمینه موضوع کشاورزی خوزستان در این سفر گام‌های بلندی بردارد و این را به مردم قول داده‌ایم. در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان در سال 75 تصمیمی گرفته شد تا بخشی از زمین‌های حاصلخیز استان آماده کشت شود. دولت‌های قبل هم قدم‌هایی در این زمینه برداشتند و سدها و کانال‌هایی ایجاد شد، ولی برای رسیدن به مقصد نهایی راه درازی در پیش است. در این زمینه اگر به بودجه سنواتی اتکا کنیم، 17 سال دیگر هم می‌گذرد و طرح اجرایی نمی‌شود.

رییس‌جمهور ادامه داد: در زمینه اصل مساله آب، سرمایه‌گذاری خوبی انجام و سدهایی ساخته شده و زمین‌های حاصلخیز بسیاری هم در استان وجود دارد که باید آماده کشاورزی شود. در چنین شرایطی یا باید تدریج را دنبال کنیم و دو دهه منتظر بمانیم یا اینکه اقدامی ضربتی انجام دهیم. در زمینه موضوع کشاورزی در خوزستان، طرح دولت، سه ساله است تا در نهایت طرح کشاورزی خوزستان نهایی شود و 550 هزار هکتار زیر کشت قرار بگیرد. اعتبارات لازم برای اجرای این طرح بزرگ را آماده می‌کنیم و وزرای جهاد کشاورزی و نیرو هم قول داده‌اند که ظرف سه سال این طرح را با همکاری اجرایی کنند. پیش‌بینی می‌شود که با اجرای این طرح و به زیر کشت رفتن 550 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان 300 هزار فرصت اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود و استان خوزستان حیات جدیدی پیدا کند.

وی درباره مسأله آب شرب استان نیز اظهار کرد: در خصوص موضوع آب شرب نیز باید گفت که طرحی عمومی برای تامین آب شرب کل استان وجود دارد و در دولت‌های گذشته نیز قدم‌های خوبی برداشته شده است. در پنج ماه گذشته نیز تلاش خوبی برای تکمیل طرح‌ها در این زمینه انجام شده است و طبق قولی که روز چهارشنبه وزیر نیرو در جلسه کارآفرینان دادند، آب شرب مناسب تا پایان هفته آینده در اختیار مردم شهر اهواز قرار می‌گیرد. تأمین آب شرب بقیه شهرهای استان هم در دستور کار است و طبق برنامه آنها را پیش می‌بریم. طرح آب شرب برخی شهرستان‌ها تا پایان سال آینده نهایی می‌شود و برخی طرح‌ها ممکن است در سال بعد ادامه یابد. آب شرب حق مردم است و دولت بطور جدی دنبال می‌کند و موضوع آب جزو اولویت‌های این دولت است.

روحانی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان درباره اختصاص سهم درآمدهای نفتی به مناطق نفت‌خیز و برنامه دولت در این زمینه، گفت: این موضوع را قانون مشخص کرده است و اگر لایحه‌ای لازم باشد، تقدیم مجلس می‌شود.

وی در پاسخ به ارتباطات صوتی و تصویری با مردم در شهرهای مختلف استان نیز گفت: دزفول شهر مقاومت است و من در سال‌های دفاع مقدس شاید ده‌ها بار به این شهر سفر کرده‌ام. استان خوزستان و شهر دزفول و مناطق جنگی خوزستان را خوب می‌شناسم و شهرستان ماهشهر هم جزو شهرهایی است که دو ماه در آن زندگی کرده‌ام. درباره اشتغال و کشاورزی در دزفول باید گفت که در بحث اشتغال باید کارآفرینان وارد عمل شوند. در موضوع اشتغال اول باید فرهنگ کار در مردم زنده شود و هیچ‌کس کار را ننگ نداند. کار و هر شغلی که برای توسعه کشور باشد افتخار است.

رییس‌جمهور با اشاره به آغاز اجرایی شدن توافق ژنو طی روزهای آینده، خاطرنشان کرد: با توجه به گام‌های مثبتی که در بخش سیاست خارجی برداشته شده است، صنعت پتروشیمی در چند روز آینده و با برداشته شدن تحریم‌ها جهش بزرگی خواهد داشت. تحریم زنجیره‌هایی بوده که از سوی دشمنان بر روی اقتصاد کشیده شده بود و اولین قدم در زمینه برداشته شدن تحریم‌ها در بخش پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه و خودروسازی خواهد بود و به این ترتیب پتروشیمی جان تازه‌ای می‌گیرد. باید به اشتغال نیروهای بومی اولویت بدهیم و در صورت شرایط برابر، بومی‌ها اولویت دارند.

وی ادامه داد: همه مواردی را که در طول این سفر از سوی مردم مطرح شد، به استاندار دستور می‌دهیم که پیگیری کند و مشکلات حل و فصل شود و آنچه باید به تهران منتقل شود نیز انتقال داده شود و اگر لازم شد یک جلسه هیأت دولت را به استان خوزستان اختصاص می‌دهیم. موضوع جاده اندیمشک به اهواز و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد نیز از سوی برخی مردم مطرح می‌شود. مسیر بندر امام تا تهران بسیار مهم است و بخشی از این مسیر دو بانده نیست که همین مسیر اندیمشک به اهواز است و این موضوع در برنامه‌های دولت قرار دارد و حل آن را پیگیری می‌کنیم، زیرا این مسیر برای استان و از لحاظ ملی اهمیت دارد. در قدم اول به دنبال جذب بخش خصوصی و سرمایه گذاری مردم خواهیم بود و اگر در این زمینه توفیقی حاصل نشد، دولت منابع لازم را تأمین می‌کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: 129 طرح عمرانی برای سال آینده و در بودجه 93 دیده شده که از سوی دولت دنبال می‌شوند. پروژه‌های بسیاری در کشور داریم که اگر قرار باشد همه آنها عملیاتی شوند، 400 هزار میلیارد تومان نیاز است و در نتیجه باید اولویت‌بندی کنیم. این مسأله برنامه دولت است. در واقع اولویت‌بندی، هنر دولت است. در مناطقی مانند چذابه و دشت آزادگان نیز باید بخش صادرات فعال‌تر شود و این موضوع مورد تاکید دولت است.

219219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    2 1
    ازدولت خواهش میکنیم طرح تحول بانکها وگمرک ونظام مالیاتی وثبت اسنادوشهرداریها رااجرایی کند.دولت الکترونیک بایدسریعا تکمیل شود.بانکهابایدازسوداگری ودخالت مستقیم درخریدمسکن وساخت وسازبرحذر شوندو فقط به مردم وام تولیدبدهند.درگمرک بایدحذف قوانین صورت گیردوترخیص سریع شودبخصوص درزمان صادرات - نظام مالیاتی بایدخوداظهاری شودتافسادبعضی ممیزها کل مملکت راآسیب نزند - صاحبان 2 ملک به بالابایدمالیات زیادی بدهندتامسکن ازکالای سرمایه ای خارج شود - ثبت دارای سایت ملی باشدو اداره مالیات هم به آاطلاعات آن دسترسی داشته باشد -شهرداری هامجاب شوند3 روزه هردرخواستی راجواب دهند تحولات شگرفی ایجادمیشودومردم خوزستان هم مثل همه ایرانیان شاهدپیشرفت خواهندبود
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    2 0
    کشور پیشرفته کشوری است که همه جای آن پیشرفت کند