تسنیم نوشت:

 معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه شش ماه اول اجرای توافق نامه ژنو ، گام اول، مرحله اعتماد سازی و بسیار مهم است هر گونه تحریم جدید کنگره آمریکا را شکست روند مذاکرات و پایانی بر آن دانست.
 "مجید تخت روانچی" معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" در پاسخ به این پرسش که چرا دو ماه بعد از توافق هسته ای ژنو درباره نحوه اجرای آن توافق به دست آمد گفت: برخی تفاوت ها در زمینه تفسیر مفاد این توافق نامه به ویژه در زمینه تفسیر موراد مربوط به تحقیق و توسعه و در این باره که کدام تاسیسات را ما می توانیم استفاده کنیم وجود داشت. ما می گفتیم که هیچ محدودیتی در زمینه تحقیقات و توسعه هسته ای را نمی توانیم بپذیریم. تولید مواد غنی شده یک موضوع است و تحقیق در تاسیسات اتمی که هیچ ربطی به روند غنی سازی ندارد یک موضوع دیگر است. این موضوع حالا پذیرفته شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که ایران بر اساس این توافق در شش ماه آینده چه اقداماتی را انجام می دهد گفت: ایران از بیست ژانویه غنی سازی اورانیوم بیست درصد را پایان می دهد. ترکیبات اورانیوم غنی شده تا بیست درصد را ما یا به پنج درصد کاهش می دهیم و یا به عنوان مواد سوختی برای بهره برداری از رآکتورهای پزشکی علمی در تهران به کار می بریم. غنی سازی اورانیوم پنج درصد در تهران همچنان ادامه خواهد داشت.
وی افزود: یک بند از توافق ژنو می گوید که ایران بر اساس تصمیمات شخصی اورانیوم های غنی شده پنج درصد را به میله های سوختی برای استفاده در نیروگاه های هسته ای تبدیل می کند. ما برای این تبدیل یک کارخانه می سازیم که تقریبا آماده است. البته روسیه تاکید کرده است که مواد سوختی برای نیروگاه بوشهر را به ما تحویل می دهد. البته ما می خواهیم برای همه شرایط احتمالی آماده باشیم.
تخت روانچی در ادامه گفت که در شش ماه آینده هیچ سانتریفیوژ جدیدی هم در ایران ساخته نخواهد شد.
وی درباره رآکتور آب سنگین اراک هم گفت: ما توافق کرده ایم که این رآکتور در شش ماه آینده کار نکند اما تست ها برای مواد سوختی همچنان ادامه دارد.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما از گروه 1+5 چه انتظاری دارید گفت: همزمان با عمل کردن ما به مفاد توافق نامه ژنو در شش ماه آینده طرف مقابل نیز برخی قطعنامه ها علیه ما را از بیست ژانویه از جمله واردات برخی قطعات اتومبیل و هواپیما لغو می کند. ایران همچنین می تواند دوباره تولیدات پتروشیمی را در بازارهای جهانی خرید و فروش کرده و همچنین با طلا تجارت کند.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: در شش ماه آینده ایران بخصوص از بخشی از پول های حاصل از فروش نفت خود که بلوکه شده بود برخوردار می شود که حدود 4.2 میلیارد دلار است. این اقدامات به صورت قدم به قدم و همزمان انجام می شود.
وی در ادامه گفت که شش ماه اول اجرای این توافق نامه به عنوان اولین قدم مهم است. هر دو طرف باید در این مرحله اعتماد سازی کنند. ما باید در این شش ماه جوی را ایجاد کنیم که طرفین بتوانند بگویند ما به یکدیگر نزدیکتر شده ایم. به همین دلیل اجرای صحیح توافق های انجام شده از هر دو طرف بسیار مهم است. ما امیدواریم که هر دو طرف به مفاد توافق نامه ژنو پایبند باشند.
وی درباره این مسئله که کنگره آمریکا بخواهد تحریم های جدیدی علیه ایران تصویب کند هم گفت: اگر این اتفاق بیافتد، تمامی مراحل مذاکرات و توافقات شکست خواهد خورد. البته اوباما گفته است که همه تحریم های جدید کنگره را وتو خواهد کرد. اگر این تحریم ها اتفاق بیافتد پایانی بر روند مذاکرات خواهد بود. چرا که توافق نامه ژنو آشکارا می گوید که هیچ قطعنامه جدیدی نباید علیه ایران صادر شود.
تخت روانچی در پاسخ به این پرسش که آیا پارلمان ایران هم می تواند در این مسیر مشکل ساز باشد گفت: نه، نمایندگان ایرانی کار خود را انجام می دهند و بر روند مذاکرات نظارت می کنند. وزیر امور خارجه کشورمان و معاون وی عراقچی و من چندین بار در پارلمان حاضر شده ایم و با مسائل انتقادی روبرو شده ایم. نمایندگان پارلمان ما می گویند که اگر قطعنامه جدیدی از طرف غرب صادر شود، آن ها تصمیماتی اتخاذ کرده و دولت را مجبور می کنند که اورانیوم را به غنای 60 درصد برساند. ما امیدواریم که توافق نامه ژنو در این شش ماه شفاف و بدون به وجود آمدن مشکلی از هر دو طف اجرایی شود.
وی در ادامه گفت: ما دیدارهای دیگر و مذاکراتی جدید را در این شش ماه انجام خواهیم داد. شاید در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه ما بار دیگر دیداری داشته باشیم و البته با شرکت وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا ببینیم چه اقداماتی باید انجام شود. این کار چالش برانگیزی خواهد بود.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که مرحله آخر مذاکرات چه مدت طول خواهد کشید گفت: ایکس سال. که در آن ایران یک برنامه اتمی صلح آمیز از جمله غنی سازی اورانیوم را خواهد داشت. وسعت و میزان غنی سازی توسط هر دو طرف تعیین می شود. درباره رآکتور اراک ما آماده ایم پاسخگوی نگرانی های طرف مقابل باشیم. بر اساس قرارداد منع گسترش سلاح های اتمی ایران حق دارد دسترسی به یک رآکتور آب سنگین مانند اراک را داشته باشد. این چگونه اتفاق خواهد افتاد ما آن را در مذاکرات تنظیم خواهیم کرد.
تخت روانچی در بخش دیگری از این گفتگو درباره نقش آژانس بین المللی انرژی هسته ای در زمینه حمایت از روند مذاکرات هم گفت: آن ها بر فعالیت های ایران نظارت خواهند کرد. اگر ما بخواهیم شک و شبهه ها درباره رآکتور آب سنگین اراک را برطرف کنیم طبیعتا باید متخصصان آژانس در مکان حضور داشته باشند. ما در روزهای آینده یک گروه کارشناسی از آژانس بین المللی انرژی اتمی را خواهیم پذیرفت که بخصوص در فوردو و نطنز شروع اولین مرحله اجرای توافق نامه که در بیست ژانویه آغاز می شود را نظارت خواهند کرد.
وی در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم آمریکا مبنی بر اینکه ایران نباید در کنفرانس صلح سوریه شرکت کند مذاکرات اتمی را به خطر نمی اندازد گفت: اصلا نه. ما با آمریکایی ها و دیگران منحصرا درباره مسائل اتمی مذاکره می کنیم. ما هیچ برنامه ای برای موضوعات دیگر نداریم و همچنین هیچ فایده ای در این نمی بینیم که این مسئله را با مسائل دیگر ربط دهیم. در سوریه ما از راهکار سیاسی حمایت می کنیم واز این که خونریزی ها باید پایان یافته و احزاب باید یک آتش بس را بپذیرند. برای این منظور هیچ گزینه ای وجود ندارد. ما درخواست نکرده ایم که به ژنو2 دعوت شویم. اگر ما دعوت شدیم طبیعتا در این کنفرانس شرکت می کنیم و بهترین ها را انجام خواهیم داد تا احزاب درگیر در سوریه را به توافق برسانیم. اگر هم دعوت نشدیم این کار را انجام می دهیم.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    10 5
    آخرین مرحله مذاکرات ایکس سال طول می‌کشد!!!! امریکایی ها میگفتن مذاکره برای مذاکره همچین بیراه نمیگفتن