وطن امروز گفت وگویی با زهره طیب زاده نماینده تهران و عضو جبهه پایداری در خصوص شکایت از فرجی دانا وزیرعلوم به کمیسیون اصل نود انجام داده است.

*بحثی مطرح شد توسط آقای توفیقی مبنی بر بازگرداندن 400 دانشجو که به دلایل مختلف منع از تحصیل شده بودند. البته هنوز این آمار مورد ابهام است و سازمان سنجش تعداد این دانشجویان را 126 نفر اعلام کرده است. این 126 نفر به دلایل مسائل امنیتی و اخلاقی و بنا بر استعلام از نهادهای امنیتی در سال‌های 90 و 91 منع از تحصیل شده بودند. قرار بر این شد که پرونده‌های دانشجویان یادشده را در اختیار ما بگذارند تا بررسی شود که اولا دلایل وزارت اطلاعات مبنی بر استعلام منفی آنها چه بوده و به‌اصطلاح این تعداد به چه دلیل معلق شده‌اند و همچنین وزارت علوم پاسخگو باشد که به چه دلیل اکنون آنها مجدد دعوت به تحصیل شده‌اند قرار بر این بود که توضیح بدهند و در صورت قانع نشدن نمایندگان موضوع به صحن علنی مجلس برود. حدودا 3 هفته پیش در شورایعالی گزینش و در دفتر آقای نوربخش رئیس این شورا حضور یافتیم و

* پرونده 5 نفر از دانشجویانی را که به دانشگاه‌ها بازگردانده شده بودند در اختیار ما گذاشتند. نکته جالب توجه این بود که وزارت اطلاعات 2 مرتبه در پاسخ استعلام بعضی از این افراد جواب منفی داده بود. البته این قانون یعنی استعلام در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی بود که طبعا خود آقای خاتمی هم ریاست آن را بر عهده داشت. این دانشجویان به‌رغم استعلام 2 مرتبه‌ای وزارت اطلاعات با نظر شورایعالی گزینش دعوت به تحصیل شده بودند و شورایعالی گزینش اعلام کرده بود بنا به تشخیص به صورت مشروط ثبت نام بلامانع است.
*عد از بررسی چند پرونده محدود قرار بر این شد آقای نوربخش، رئیس شورایعالی گزینش کل پرونده 126 دانشجویی را که بنا بر اعلام وزارت علوم و برخلاف استعلام منفی وزارت اطلاعات به دانشگاه‌ها برگشته بودند در اختیار ما قرار بدهند تا بررسی شود که این تعداد به چه دلیل در سال‌های 90 و 91 تعلیق و بر چه اساسی اکنون بازگردانده شدند. اما بعد از آنکه برای دریافت پرونده‌ها پیگیری کردیم، گفتند ما به هیچ‌وجه اطلاعات به شما نمی‌دهیم و علت آن را هم مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کردند. در حقیقت همین موضوع عنوان شکایت ما از وزیر علوم به کمیسیون اصل 90 است.
*همین سوال را از شورایعالی گزینش پرسیدیم و از آنها خواستیم مصوبه را در اختیار ما قرار بدهند و آنها هم گفتند از وزیر بگیرید. پس از پیگیری از وزارتخانه مصوبه‌ای را از شورایعالی انقلاب فرهنگی به ما دادند که مربوط به سال 66 می‌شد و در آن عنوان شده بود که دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل 90 نباید احکام صادره شورایعالی گزینش را ابطال کرده و زیر سوال ببرند. در صورتی که این مصوبه هیچ ارتباطی با موضوع درخواستی ما نداشت بنده به آنها عرض کردم ما قصد تغییر حکم نداریم و اصلا به لحاظ قانونی در جایگاهی نیستیم که بتوانیم تغییر حکم دهیم بلکه تنها به عنوان مطلع از روند امور اجرایی در کار دولت درخواست کردیم پرونده 126 دانشجوی مورد نظر در اختیار نمایندگان قرار بگیرد تا بررسی شود. به هر حال این جزو وظیفه ذاتی نمایندگان است که اگر احساس کنند در روند اجرایی کار دولت اختلالی صورت گرفته است حقوق موکلان خود را مطالبه کنند و در این موضوع هم به همین صورت بود. به هر حال باید مشخص شود که این تعداد دانشجو به چه دلیل در سال‌های 90 و 91 تعلیق شده‌اند و اکنون به چه دلیل بازگشته‌اند و اگر بنابر این بازگشت در گذشته اشتباه تعلیق شده‌اند، خب، باید مسؤولان سابق وزارت علوم پاسخگو باشند که چرا 2 سال تعدادی را منع از تحصیل کرده‌اند و اگر براساس قانون تعلیق شده‌اند اکنون وزارت علوم باید پاسخگو باشد که به چه دلیل از آنها دعوت به تحصیل شده است و مطالبه این امر جزو وظایف ذاتی نمایندگی است. اصلا اگر تخلفی از سوی شورایعالی گزینش صورت بگیرد وظیفه چه نهادی است که آن را پیگیری کند؟ لذا قطعا وزارت علوم نمی‌تواند مانع دسترسی نمایندگان به اطلاعات مورد نیاز آنها در این پرونده باشد.
* شورایعالی گزینش اختیاری ندارد و حتی این کار با دستور فرجی‌دانا هم نیست چون او هم اختیاری ندارد. این اقدامات صددرصد با دستور توفیقی انجام می‌گیرد و در حال حاضر وزارت علوم توسط توفیقی اداره می‌شود و این اقدامات عملا نهادهای سیاسی- امنیتی را بدون جایگاه می‌کند.
*تقسیم کاری در ابتدای دولت شکل گرفت بر این اساس که چون رئیس‌جمهور خود را وامدار اصلاح‌طلب‌ها می‌داند به همین دلیل باید بعضی از وزارتخانه‌ها به اصلاح‌طلب‌ها داده شود. اصلاح‌طلب‌ها هم عموما رویکرد روشنفکری غربگرایانه دارند و فضای رشد خود را در وزارت علوم می‌بینند. شما ببینید برای وزارت اقتصاد و صنعت افرادی را مشخص کردند که خیلی افراد سیاسی نیستند اما در وزارت علوم افرادی قرار می‌گیرند که چهره‌های سیاسی دخیل در فتنه 88 بوده‌اند.
*الان بسیاری از افرادی که در وزارت علوم مسؤولیت گرفته‌اند، کسانی بوده‌اند که در فتنه نقش داشته‌اند حتی از فعالان فتنه در ریاست دانشگاه‌ها هم استفاده می‌کنند مانند گیلان و علامه. با این اوضاع سیاست وزارت علوم به سمت حمایت از سران فتنه پیش می‌رود که با حمایت‌های مادی و معنوی صورت گرفته فضاهای دانشگاهی را به سمت فضاهای تند سیاسی، متشنج و رادیکال پیش می‌برد. شما ببینید در دانشگاه خواجه نصیر در حضور خانم ابتکار، معاون رئیس‌جمهور جلسه‌ای در تقدیر و حمایت از میرحسین موسوی گرفته می‌شود آن وقت سخنرانی آقای جلیلی در دانشگاه بجنورد به این دلیل که ایجاد تنش می‌کند لغو می‌شود.تقدیر از میرحسین اشکال ندارد، آنوقت سخنرانی آقای سعید جلیلی تنش‌زا

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    15 0
    حالا اگه كسي سالها قبل خطايي كرده يا اصلا جرمي مرتكب شده بايد تا آخر عمرش از فعاليتهاي اجتماعي منعش كنيم.آخه اين چه قوانيني كه شما داريد؟!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    10 1
    چقدر شبيه احمدي نژادن ايشون
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    22 3
    اصولگرایان اینقدر نسبت به وزارت علوم اعتراض نکرده اند که پایداری ها هرروز یک چیزی علیه آن می گویند
  • اسد از مشهد KW ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    19 1
    8 سال شما مملكت را اداره كرديد نتيجه اش اين شد ، سنگ اندازي نكنيد بگذاريد مسئولين جديد با روش منطقي مسائل را پيش ببرند .
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    14 1
    چه خوب مايه افتخاره كه دكتر توفيقي تو وزارتخونه هستند
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    9 1
    اره اداره میکنه تا چشم شما دربیاد.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    7 0
    چه بهتر
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    9 1
    ما حاضریم وزارت علوم و بهداشت را هر کسی اداره کند بجز افراد تیم جبهه پایداری که در 8 سال حضورشان بیشترین اسیب و ضربه رو به کشور زدن. شما اگه یه نگاه به امار ورودی دانشگاهها بندازین متوجه خواهید شد که در اینده ای نزدیک با بحران بسیار بزرگ حجم عظیمی از فارغالتحصیلان دانشگاهها روبرو خواهیم بود که این بحران قطعا یکی از بزرگترین بحرانهای بعد انقلاب شکوهمند اسلامی خواهد بود . باز کردن بی حد و حساب در دانشگاهها راه اندازی دانشگاههای پولی راه اندازی واحدهای بین الملل که فقط بچه پولدارها بدون کوچکترین مشقت و سختی در رشته های لوکس و البته حساس ادامه تحصیل بدن.قطعا تاریخ راجب 8 سال حظور امثال جنابعالی قضاوتهایی خواهد کرد در ردیف خاینین به نظام و مردم و انقلاب.
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    9 0
    این جبهه پایداری لطفا برنامه خود را برای اداره امور ارائه کند ببینیم واقعا چه در چنته دارند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    26 3
    حالا توفیقی اداره کنه چه ایرادی داره! آقای توفیقی فرد با دانشی است
    • بی نام US ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      6 3
      موافقم آقای دکتر توفیقی فردی دانشمند و انقلابی هستند در ضمن خانم دکتر در انتخابات بعدی مجلس از شرمندگی این همه مواضع و دیدگاه‌های ملی و مردمی شما هم در خواهیم آمد!
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    13 1
    جلیلی چیکار کرده که ازش تقدیر بشه؟! تمام بدبختی ما زیر دست این آدماس
  • ناهید A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    11 0
    به نظر من اگه دو سال بی دلیل محروم کردند باید وزیر علوم سابق رو دادگاهی کنند چرا که با حیثیت دانشجوها بازی کردند اما اگه ثابت شده باشه که اینها مجرم امنیتی بودند باید فرجی و توفیقی رو به دلیل رواج نا امنی در دانشگاه و خیانت به نظام به حبس ابد محکوم کنن و این در صورتیکه وزارت اطلاعات استعلام منفی داده باشه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    10 1
    غضنفرهای خودی !! من فکر می کردم غضنفرها فقط مرد هستند اما زن هم می تونه باشه.. توفیقی متشکریم
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    7 2
    مگر نهاد های سیاسی و امنیتی باید دانشگاه ها رو اداره کنند!!!؟؟؟ برای همینه که وضع امروز دانشگاه انطوری است. ما از سیاست های آقای دکتر فرجی دانا با همه وجود حمایت میکنیم، جواب شما پایداریچی ها باشه تو انتخابات بعد، اگر همه اعتدالیون رو هم رد صلاحیت کنند باز هم مطمئن باشید جایی برای شما و امثال رسایی در مجلس وجود نداره
  • زال IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    2 20
    آقای فرجی دانا باید پاسخگوی این خواست مردمی باشد و به اصحاب فتنه اجازه دخالت در وزارت علوم را ندهد.
    • سینا A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
      8 4
      توی کامنت ها نگاه کن تنها کامنتی بودی که منفی خوردی! مردمی که میگی مثل شما فکر نمی کنن خودتونو نماینده همه مردم ندونید
    • علی اکبر A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
      2 0
      احسنت.ولی کو گوش شنوا...
  • امیر A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    8 1
    چه قدر رو دارن این پایداری‌ها، بابا ول کنین یه چارسال مارو بذارین یه نفس راحت بکشیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    2 0
    عموجون! کلاس چندمی؟