اعتماد گفت وگویی با حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه انجام داده است.

 

*به نظر من رفتار امریکایی‌ها تعیین‌کننده است. من پرهیز می‌کنم از اینکه بگویم ما از جانب امریکایی‌ها حسن نیت می‌بینیم. بنابراین نمی‌گویم اگر امریکایی‌ها حسن نیت داشته باشند بلکه می‌گویم اگر امریکا اراده سیاسی برای حل موضوع داشته باشد نباید اقدامات مخاطره‌آمیز انجام دهد. 

* آینده امارات به ایران گره خورده است چه به لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و چه به لحاظ مرزی و کنسولی. از سویی چند هزار ایرانی در امارات زندگی می‌کنند. اماراتی‌ها می‌دانند ایران دوست و قدرتمند به نفع آنها خواهد بود. البته شاهد بعضی حرکت‌های ناپخته‌یی از سوی این کشور بوده‌ایم اما در کل امارات به ویژه دوبی می‌داند که اگر ایران از تحریم‌ها خلاص شود به نفع آنها و حتی دیگر کشورهای عربی منطقه خواهد بود. توان اقتصادی، نظامی و سیاسی ایران به امنیت و پویایی و رشد منطقه کمک خواهد کرد. اماراتی‌ها این موقعیت ایران را درک کرده و از آن استقبال می‌کنند.
* من این توافق را صددرصد نمی‌دانم و ایراداتی هم بر آن وارد است اما برآیند کار مثبت بوده است. باید توجه داشت که هر حرکتی در عرصه سیاست ودر هر زمینه‌یی نقصانی دارد اما این کار در مجموع قابل قبول بوده و در جهت منافع کشور است، چراکه حرکت دشمن را خنثی کرده است. ناخشنودی دشمنان از توافق یکی از دلایل مثبت این توافق است و باید از آن درس بگیریم. مراحل طولانی‌تری در پیش است وباید از نقاط مثبت این توافق تجربه حاصل کنیم. من در گفت‌وگو‌های اولیه نظرات منتقدان را می‌فهمم اما در مجموع برآیند کار مثبت است و فضای بهتری را برای ایران فراهم کرده است. فضای اقتصادی بهتر و همکاری‌های بیشتری با جامعه بین‌الملل را برای ایران مهیا کرده است. البته در این مسائل باید از مطلق نگری پرهیزکرد. باید موضوع را با همه جنبه‌های آن دید. مطلق گرایی خیلی شیوه مناسبی برای ارزیابی موضوعات نیست.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهیار IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    29 1
    دمت گرم.همچین گفتار و رفتار دیپلماتیک و بر مبنای حفظ مصالح می ارزه به بیانیه های خیلی از گذشتگان
  • نادر A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    20 2
    افتخار میکنم که ایرانی هستم .ایران در همه جا سر افراز است