ایسنا نوشت:

رویترز گزارش داد که اکنون که قدرت‌های جهانی و تهران به پیشرفت جدیدی در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یافته‌اند،‌ احتمال اینکه باراک اوباما در نبردش با کنگره آمریکا برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران موفق شود،‌ افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز در این گزارش نوشت: با وجود حمایت‌های گسترده از طرحی که در سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، تحلیل‌گران،‌ قانون‌گذاران و دستیاران کنگره آمریکا روز دوشنبه گفتند موافقت با آغاز اجرای توافق هسته‌ای موقتی در تاریخ 20 ژانویه جذب حامی بیشتر از تحریم‌ها علیه ایران را دشوارتر خواهد کرد.

ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات آمریکایی که یکی از 59 سناتور حامی طرح تحریم‌ها بود گفت: در آینده نزدیک تلاشی برای رای‌گیری درباره این طرح صورت نخواهد گرفت.

بلومنتال در جمع خبرنگاران گفت: من مایلم با برخی از همکارانم حرف بزنم. این پیشرفت آشکار باعث تشویق و دلگرمی من شده است و بدون شک آخرین چیزی که می‌خواهم این است که جلوی این پیشرفت را بگیرم. اما در عین حال تحریم‌ها چیزی هستند که ایران را به میز مذاکره کشانده‌اند.

16 نفر از دموکرات‌های آمریکایی از حامیان طرحی هستند که در صورت عقب‌نشینی ایران از توافق موقتی تحریم‌های بیشتری علیه صادرات نفتی ایران اعمال می‌کنند. این در حالی است که ایران هشدار داده است اگر طرح تحریم‌های جدید تصویب شود،‌ تهران از میز مذاکرات کنار خواهد کشید.

فهرست فعلی حامیان تحریم‌ها نزدیک به 60 نفری است که برای تصویب اکثر طرح‌ها در سنای 100 عضوی آمریکا لازم است. اما باراک اوباما رییس جمهور آمریکا تهدید کرده است که در صورت تصویب این تحریم‌ها آن را وتو خواهد کرد و سنا برای جلوگیری از وتو شدن آن به 67 رای نیاز است.

کالین کال، کارشناس پیشین خاورمیانه در پنتاگون در این باره گفت: اگر ایران میز مذاکره را ترک کند یا با اقدامات خود مقابله به مثل کند چشم‌انداز یک راه‌حل دیپلماتیک از هم می‌پاشد.

حامیان طرح تحریم‌ها می‌گویند که لازم است آن را اکنون تصویب کنند، نه اینکه منتظر بمانند تا ببینند آیا ایران از توافق حاصله پیروی می‌کند یا خیر.

رابرت منندز،‌ سناتور دموکرات آمریکایی و مارک کرک،‌ سناتور جمهوری‌خواه این کشور که حامیان اصلی این طرح هستند در تلاشند حامیان بیشتری را جذب کنند و امیدوارند بتوانند به هری رید،‌ رهبر اکثریت سنای آمریکا فشار بیاورند تا اجازه رای‌گیری در زمینه این طرح را بدهد.

گروه‌های لابی طرفدار رژیم صهیونیستی نیز به قانونگذاران آمریکایی فشار آورده‌اند که موافقت خود را از طرح تحریم‌ها اعلام کنند،‌ با این امید که افزایش فشار به رید موجب شود وی اجازه پیشبرد این طرح را بدهد.

ولی تضمینی وجود ندارد که همه حامیان طرح تحریم‌ها به طرح نهایی رای بدهند و علاوه بر آن احتمال اینکه دموکرات‌ها وتوی رییس جمهوری که از حزب خودشان است باطل کنند بسیار کم است.

دستیاران رهبری سنا از جمله جمهوری‌خواهان اذعان داشتند که قوانین سنا به رید اختیار کافی برای جلوگیری از هرگونه اقدامی را می‌دهد.

جلوگیری یا به تاخیر انداختن تحریم‌های جدید آسان‌تر شده است، زیرا جمع قدرتمندی از قانون‌گذاران آمریکایی از جمله دموکرات‌های عالی رتبه با تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند. 10 نفر از سران قدرتمند کمیته‌های کنگره آمریکا در ماه دسامبر در نامه‌ای مخالفت خود را با طرح‌ تحریم‌های جدید اعلام کرده‌اند هیچ یک از آنها از آن زمان تاکنون تغییر موضع نداده‌اند.

یکی از دستیاران منندز که رییس کمیته روابط خارجی سنا نیز است گفت که تا روز دوشنبه نشانی حاکی از زمان به رای گذاشت تحریم‌ها مشاهده نشد.

تحلیلگران گفتند که نگرانی جدی در دوره تاخیر در اعمال توافق حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 در ژنو وجود داشته است، ولی اعلام تاریخ آن در روز یکشنبه این نگرانی‌ها را رفع می‌کند.

مایکل ادلر، یک کارشناس امور ایران در مرکز ویلسون در واشنگتن گفت: این نشان می‌دهد که آنها در حال حرکت به جلو هستند و برخلاف نگرانی‌ها ایران چیزی را به تاخیر نمی‌اندازد.

دولت آمریکا فشار شدیدی را به قانون‌گذاران آمریکایی آورده است تا از تحریم‌های سنا حمایت نکنند.

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد این کشور در گفت‌وگو با ایران، شب یکشنبه یک کنفرانس تلفنی با قانونگذاران و اعضای ارشد سنا داشت.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا جلسه‌ دیگری صبح روز دوشنبه برگزار کردند و اعضای کارکنان کنگره گفتند که انتظار می‌رود یک یا چند جلسه محرمانه دیگر در این هفته برگزار شود.

اوباما علاوه بر آن کل دموکرات‌های سنا را در عصر چهارشنبه به کاخ سفید دعوت کرده است تا درباره ایران گفت‌وگو کند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    غربها قابل اعتماد نیستن به ملت باید اعتماد کرد