۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸

به دنبال توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ که در ماه گذشته در ژنو صورت پذیرفت، پیامدهایی را در سطح بین المللی، منطقه و سیاستهای داخلی کشور به وجود آورد. صرفنظر از دستاوردهای بین المللی و منطقه ای که موقعیت جمهوری اسلامی را ارتقا بخشید و جایگاه ممتاز در خاورمیانه را برای ما حفظ نمود، تلاش می‌شود تا در این نوشتار بیشتر به برداشتهای متفاوت در داخل کشور که از سوی بعضی مسئولان و گروه‌های سیاسی مطرح میشود، اشاره و به این امید که تعریف گروه‌های سیاسی از خط قرمزها در آینده و در خلال مذاکرات منجربه جلوگیری از پیشرفت مذاکرات نشود.

بدون‌شک همگان متفق القولند که مذاکرات سخت و فشرده و بعضاً پیچیده پس از سپری شدن شش ماه اولیه در انتظار تیم مذاکره کننده است و آنجاست که باید هم صبر و تحمل پیشه نمود و هم با واقعگرایی مسائل را به مردم که صاحبان اصلی انقلاب و کشورند، بیان کرد که حل مسئله هسته ای در واقع جنگ اراده هاست و باید اجماع سازی داخلی که یقیناً ضروری است، صورت پذیرد.

شورای عالی امنیت ملی ذاتاً از جایگاهی برخوردار است که میتواند کار هماهنگی داخلی در جهت حمایت از تیم هسته ای را به عهده بگیرد. کاری که قبلاً و در زمان آقایان دکتر لاریجانی و دکتر جلیلی به خوبی صورت می گرفت. سیاست تبلیغاتی برای مردم از بدیهیترین مسائلی است که باید شورای عالی امنیت ملی عهده دار آن شود.

حفظ جو اعتماد به وجود آمده در بین مردم بسیار مهم بوده و باید این جو را در باقیمانده شش ماه توافق نیز صیانت نمود تا از این فضای ایجاد شده استفاده حداکثری به عمل آید.

جناح‌بندیهای سیاسی و انتخابات آینده نباید منجربه مقاومت در برابر اراده ملت و تیم مذاکره‌کننده شود و جای تعجب است که چرا صداوسیما با ارائه تصویری مغایر با نیات مسئولان عالیرتبه کشور نسبت به حمایت از تیم مذاکره کننده قدم برنمی دارد. چنانچه حمایتهای مقام معظم رهبری تا به حال نبود این گروه زیر بار مسئولیت سنگین در این مقطع زمانی که بی شباهت به جهاد میباشد، کمر خم کرده بود و از پیشروی تا همین حد هم عاجز بود. علیرغم دانستن اطلاعات کامل وضعیت کشور، عدم همراهی بعضی مسئولان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی که به خوبی به منافع ملی فعلی کشور واقفند، جای تعجب دارد و تنها گذاشتن تیم هسته ای در این شرایط به دور از انصاف به نظر میرسد.

باید بدانیم که از دست رفتن اعتماد بهنفس مذاکرهکنندگان به نفع هیچ‌فرد و گروه سیاسی که به منافع ملی کشورشان فکر میکنند، نمی باشد. نباید بحثها افکار عمومی را از اجرای توافقنامه که یک ضرورت میباشد، دور نماید بلکه باید با نظارت عالیه بر کار مذاکره کنندگان آنان را نسبت به تأمین منافع ملی کشور بیشتر و بیشتر راهنمایی نمود تا دستاوردهای دانشمندان هسته ای که با خون خود مهر تأیید به آن زده اند، به عنوان افتخار حفظ و باقی بماند.

آثار مثبت اقتصادی توافق ژنو به مرور انشاءا... خود را باید در اقتصاد نمایان سازد.

توافق ژنو که بازده زمانی شش ماهه را برای اجرای آن در نظر گرفته اند، از یکسو فعالیتهای هسته ای ایران را محدود و بدون افزایش ظرفیتهای فعلی تعریف و از سوی دیگر کاهش برخی تحریمها از سوی ۱+۵ علیه ایران را تعریف کرده است.

یکی از آثار توافق ژنو را میتوان به وجود آوردن مانعی جهت استفاه از زور و زورگویی توسط آمریکا تلقی نمود.

شکستن اجماع بین المللی علیه ایران اسلامی از دیگر دستاوردهای مهم این توافق است که در هر حال چه این اقدام مشترک به نتیجه برسد و چه شکست بخورد، به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم خورده است.
از دیگر دستاوردهای این توافق راندن تندروها به عقب جهت جلوگیری از هر نوع کارشکنی در راه رسیدن به توافق نهایی بین ایران اسلامی و ۱+۵ به شمار میرود.

* سفیر اسبق در برزیل

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    5 5
    کاسبان تحریم پشت ظریف را خالی میکنند ما تا آخر پشت روحانی و ظریف ایستاده ایم
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
      2 4
      اگر به بهانه این که ایران به تعهداتش عمل نکرده دوباره تحریممون کنن هم همین رو میگی!
  • سارا EU ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    ظریف اگر وزیر خوبی بود تحریم را بدن عقب نشینی هسته ای برمی داشت بی هنری هنر نیست
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    شخصا به این مذاکرات اطمینان نداریم رفتار امریکا نشون از این نداره که میخواد با ما تعامل کنه