ایسنا نوشت:

انگلیس متعهد شد تا به منظور افزایش سرعت امحای مواد شیمیایی سوریه، تجهیزاتی به ارزش چهار میلیون و 100 هزار دلار را در اختیار آمریکا قرار دهد. همچنین قرار است یک کشتی جنگی انگلیسی نیز به کشتی‌های اسکورت بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس در بیانیه‌ای به پارلمان نوشت: آمریکا از انگلیس درخواست کرده است تا با صنعت داخلی خودمان از این اقدام ضروری حمایت کنیم چرا که آن‌ها نمی‌توانند خودشان در چارچوب زمانی معین این تجهیزات را تهیه کنند. این کمک انگلیس به روند انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه سرعت می‌بخشد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای در مجلس عوام تاکید کرد که لندن به آمریکا کمک می‌کند و این اقدام را به عنوان یک نمونه بارز از همکاری بین‌المللی می‌داند.

بخش چشمگیری از سلاح‌های شیمیایی سوریه قرار است بر روی یک کشتی آمریکایی منهدم شود. کشتی "کیپ‌ری MV" آمریکا قرار است در دو هفته آتی به ساحل ایتالیا برسد و در آنجا این محموله را به منظور انهدام در آب‌های بین‌المللی دریافت کند.

نخستین محموله‌ در تاریخ هفتم ژانویه سال جاری میلادی از بندر لاذقیة سوریه توسط یک کشتی دانمارکی خارج شد. خروج این محموله با تاخیر انجام شد. پیشتر قرار بود نخستین محموله سلاح‌های شیمیایی سوریه در تاریخ 31 دسامبر سال گذشته میلادی از سوریه خارج شود.

به گفته یکی از مقام‌های سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، این تاخیر به خاطر جنگ، بدی آب و هوا و بروکراسی رخ داد.

کشتی‌های اسکورت‌ از کشورهای روسیه، دانمارک، نروژ و چین به منظور تضمین امنیت انتقال سلاح‌های شیمیایی از طریق آب‌های بین‌المللی فراهم شده‌اند.

ویلیام هیگ روز دوشنبه همچنین اعلام کرد: کشتی انگلیسی "HMS Montrose" در میان کشتی‌های اسکورت حضور خواهد یافت.

ضرب‌الاجل انهدام کامل زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه برای پایان ژوئیه سال جاری میلادی تعیین شده است. انهدام نخستین محموله سلاح‌های شیمیایی سوریه احتمالا 45 روز در شرایط ایده‌آل به طول می‌انجامد، اما این ماموریت در حال حاضر به دلیل بدی آب و هوا 90 روز را از دست داده است.

ویلیام هیگ همچنین اعلام کرد: بیشترین اشتیاق برای حل بحران سوریه در میان قدرت‌های خارجی وجود دارد تا در میان افرادی که در داخل سوریه دست به آشوب زده‌اند.

وی با تاکید بر این مساله که مذاکره با روسیه برای تحقق این مساله بسیار مهم است، گفت: ما مایل به حضور مخالفان در مذاکرات ژنو 2 که قرار است 22 ژانویه سال جاری میلادی برگزار شود، هستیم و برای روسیه ضروری است که در آوردن دولت سوریه به پای میز مذاکرات کمک کند. ذکر این نکته ضروری است که یک دولت انتقالی در هیچ کشوری به آسانی تشکیل نمی‌شود.

وی اشاره کرد،‌ همزمان با دیدار جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش و اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در پاریس مساله مذاکرات ژنو 2 و تضمین بهبود دسترسی کمک‌های بشردوستانه در برنامه کاری این رهبران قرار دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =