ایسنا نوشت:

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی ایران از احتمال بررسی زمان انجام مذاکرات گام نهایی ایران و 1+5 در سفر اشتون به تهران خبر داد.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این درک و تفاهم بین ایران و کشورهای 1+5 وجود دارد که بعد از اجرای گام اول توافق‌نامه ژنو، مذاکرات مربوط به گام نهایی میان دو طرف آغاز شود تا درباره جزییات و نحوه انجام مذاکرات مربوط به آن، توافقات بررسی و نهایی شود.

وی افزود: برای بررسی این موضوع قرار است آقای ظریف دیداری با خانم اشتون داشته باشد و به نظر می‌رسد این ملاقات در ماه فوریه انجام شود، اما هنوز تصمیمی درباره زمان دقیق آن گرفته نشده است.

عراقچی گفت: ممکن است این دیدار در حاشیه یک اجلاس بین‌المللی مانند نشست داووس یا مونیخ انجام شود و یا این که این مذاکرات در جریان سفر اشتون به تهران صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، ایران و کشورهای 1+5 روز گذشته توافق کردند که 30 دی‌ماه گام اول مربوط به توافق‌نامه ژنو را اجرا کنند.

عراقچی در این‌باره گفت: بحث‌های کلی انجام شده است که پس از شروع گام اول، در یک فاصله کوتاهی که ممکن است 2 یا 3 هفته بیش‌تر نباشد، مذاکرات گام پایانی را شروع کنیم، اما هنوز جزییات دقیق و صحبت‌های جزیی درباره این که چه زمانی و چه مکانی این مذاکرات انجام شود، انجام نشده و در رایزنی‌هایی که بین دو طرف صورت می‌گیرد، این موضوع نهایی خواهد شد.

یک منبع دیپلماتیک نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: شش قدرت جهان و ایران دور بعدی مذاکرات را در ماه فوریه پس از گذشت مدت کوتاهی از اجرای توافق شش ماهه ایران و 1+5 برگزار می‌شود.

او ادامه داد: دور جدید مذاکرات برای یافتن راه‌حل اصلی در مورد برنامه هسته‌یی ایران است و هدف این است که در این مذاکرات بتوانیم هرگونه بی‌اعتمادی در جهت تعمیق تنش‌ها و حتی درگیری‌ها در خاورمیانه را کاهش دهیم.

این منبع دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود، گفت: در این دور از مذاکرات ریاست هیات 1+5 را کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ریاست هیات ایرانی را محمد جواد ظریف بر عهده خواهد داشت.

ایران و 1+5 روز یک‌شنبه توافق کردند از 30 دی‌ماه (20 ژانویه) گام اول توافق ژنو را اجرایی کنند.

بر اساس بخشی از این توافق، اروپا برخی تحریم‌هایش را لغو می‌کند و تحریم جدیدی علیه ایران تصویب نمی‌کند و ایران نیز برای شفاف‌سازی در برنامه هسته‌یی‌اش مورد راستی‌آزمایی آژانس قرار می گیرد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =