لاوروف:ایران باید در ژنو 2 شرکت کند/کری:حضور ایران در مذاکرات "ژنو 2" را قبول می‌کنیم اما به شرط

وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه آمریکا و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 تاکید کرد.

مهر نوشت:

وزیر خارجه روسیه لحظاتی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه آمریکا و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 تاکید کرد.
سرگئی لاوروف و جان کری وزیران خارجه روسیه و آمریکا به همراه اخضرالابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس شرکت کردند.

سرگئی لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی با تاکید بر ضرورت حل بحران سوریه از راه سیاسی و مسالمت آمیز، حضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس را مهم و ضروری خواند.

لاوروف گفت : ایران و عربستان باید در مذاکرات ژنو 2 درباره سوریه شرکت کنند.

جان کری هم گفت در دیدار با سرگئی لاوروف، موضوع آتش بس برای ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه را بررسی کرده است.

وی افزود اگر ایران با هدف کمک به موضوع کنفرانس در ژنو شرکت کند، ما از حضور این کشور استقبال می کنیم، اما ایران این هدف را دنبال نمی کند.

اخضرالابراهیمی نیز گفت با نظر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که ایران کشوری مهم است، موافقم.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه تاکید کرد ایران کشوری مهم است و باید در کنفرانس ژنو 2 شرکت کند. همچنانکه دبیرکل سازمان ملل متحد که دعوت نامه های شرکت در کنفرانس ژنو دو را ارسال کرده است، اما توافق درباره مشارکت ایران در کنفرانس، از طریق توافق میان روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد اتخاذ شود و رایزنی ها میان این طرفها ادامه دارد و امیدوارم به تصمیم درست برسیم.

ایسنا نوشت:

وزیر خارجه آمریکا گفت: تهران می‌تواند در مذاکرات "ژنو 2" درباره سوریه شرکت کند به شرطی که اصول پذیرفته شده در مذاکرات "ژنو1" را بپذیرد که یکی از آن اصول ایجاد دولت انتقالی در سوریه است.

به گزارش رادیوی صدای روسیه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پس از نشست پاریس گفت: آمریکا حضور ایران در مذاکرات "ژنو 2" درباره بحران سوریه را قبول می‌کند به شرطی که تهران آمادگی خود را برای پذیرش اهداف کنفرانس را مستقیما اعلام کند.

او ادامه داد: تهران می‌تواند در مذاکرات شرکت کند به شرطی که اصول پذیرفته شده در مذاکرات "ژنو1" را بپذیرد که یکی از آن اصول، ایجاد دولت انتقالی در سوریه است.

وی ادامه داد: اما ایران هنوز اعلام نکرده است که از اجرای بیانیه مذاکرات "ژنو 1" درباره سوریه حمایت می کند یا نه.

مقامات ایرانی همواره اعلام کرده‌اند که هیچ‌ پیش شرطی را برای دعوت به مذاکرات "ژنو 2" را نمی‌پذیرند.

چندی پیش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با فیصل مقداد، قائم وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به موضع ثابت و قاطع ایران در مخالفت و بی‌معنی دانستن اعلام هرگونه پیش شرط برای حضور ایران در نشست "ژنو 2" تاکید کرد:‌ نقش و نفوذ ایران به عنوان بخش مهم و تاثیرگذار در روند حل و فصل مسائل و مشکلات در منطقه از جمله موضوع سوریه بر همگان روشن است و ایران بر اساس موضع اصولی خود از هیچ تلاشی برای کمک به حل و فصل بحران سوریه دریغ نخواهد کرد.

او افزود:‌ در عین حال بار دیگر تاکید می‌کنیم ایران هیچ‌گونه پیش شرطی را برای حضور در نشست "ژنو 2" نمی‌پذیرد و در صورت دعوت رسمی برای کمک به حل بحران آمادگی حضور رسمی و کامل در این نشست را داریم.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    یک کمپین در مالزی بر ضد عربستان به خاطر حمایت از گروه های تندروی اسلامی و القاعده راه افتاده لطفا شما هم اطلاع رسانی نمائید تا امضا کنندگانش زیاد شوند. اینم لیتکش است: http://www.gopetition.com/petitions/um-humanitarian-supporter.html
    • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      0 0
      وقتی خواستم این سایت رو که لینکشو دادی باز کنم با خودم گفتم "چرا زحمت کپی کردنشو بکشی وقتی 80 درصد احتمال میدی طعمه فیلترینگ اقایون ازاد اندیش شده باشه" ولی باز نتونستم و بازش کردم که بدون اینکه باعث تعجبم بشه دیدم فیلتر بود.
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    1 6
    موافقم حق با کری است. همه اونهایی که در ژنو 2 هستند به توافقات ژنو 1 باید پایبند باشند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    سیاسی 1392/10/24 00:05:48.14 معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با مقامات رژیم صهیونیستی درباره لیبی ، سوریه و الانبارعراق هماهنگی می کنند. شبکه تلویزیونی سوریه با اعلام این خبر به کنفرانس خبر اخیر پاریس اشاره کرد و افزود: اختلاف بین مواضع به وجود آورندگان ائتلاف موسوم به ائتلاف دوحه و برخی نیروهای خارجی ، عربی و اسرائیلی مانع دستیابی به هرگونه نتیجه ای در کنفرانس دشمنان سوریه در پاریس بود که به یک راهکار سیاسی در آینده‌ای نزدیک منجر شود.
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    2 0
    به نظر من اول باید حکومت مصر و بحرین را آمریکایی ها درست کنند بعد عربستان را درست کنند بعد بیان در باره سوریه نظر بدن