رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس می گوید ایران به اهداف خود از سفر استراو به تهران دست پیدا کرده است.

رضا الیاسی: جک استراو هفته گذشته برای ششمین بار به ایران سفر کرد و این دیدار در شرایطی صورت گرفت که مجلس هشتم در سال 90 موضوع کاهش روابط ایران و انگلیس را تصویب کردند و از آن زمان به بعد سفارت انگلستان در ایران تعطیل شده بود.

اما جک استراو با حضور خود در ایران سفارت انگلستان را یک بار دیگر افتتاح کرد و بسیاری این اقدام وزیر سابق جارخه انگلستان را اصلی ترین دلیل سفر به تهران عنوان می کنند. این در حالی است که عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس می گوید حضور آقای استراو در سفارت انگلیس در تهران از قبل برنامه ریزی شده بود اما این موضوع یکی از دلایل اصلی سفر هیات پارلمانی انگلیس به ایران بوده و در حاشیه این اقدام دیدارهای مهم دیگری نیز صورت گرفته است.

با توجه به این که بر اساس مصوبه مجلس روابط ایران و انگلیس کاهش یافته است هم اکنون منصوری معتقد است که وزارت خارجه ایران هم اکنون می تواند روابط خود با انگلیس را افزایش دهد و برای این موضوع نیازی به لغو مصوبه مجلس نیست.

مشروح گفت وگوی عباسعلی منصوری با خبرآنلاین در ادامه می آید:

***

هفته گذشت جک استراو در راس هیاتی پارلمانی از انگلستان به ایران سفر کردند و در ایران نیز دیدارهای دیپلماتیکی از جمله با وزیر امور خارجه داشتند. مهم ترین دستاوردهای سفر وزیر سابق خارجه انگلستان به ایران چه بود؟

سفر آقای استراو به ایران در چارچوب سفرهای پارلمانی بود و سفرهای پارلمانی معمولا در راستای تبادل دیدگاه و نظر است و در عین حال در این سفر درباره مسائل سیاسی منطقه ای و فرا منطقه ای بحث های صورت گرفت.

سفر آقای استراو هم خارج از دیدارهای پارلمانی نبود و به دنبال اهداف معمول سفرهای پارلمانی بودیم و به اهداف خود در این زمینه نیز رسیدیم.

کشورهای مختلف دنیا و مخصوصا 5 کشور عضو شورای امنیت ملی تلاش شده است که از طریق مجلس به دولت فشار بیاورند تا علیه ایران اقداماتی را داشته باشند و در مجامع بین المللی بر علیه ایران اقدام کنند و به نظر می رسد ما هم باید یک اقدام مشابه را داشته باشیم و سعی کنیم به پارلمان های آنها ورود پیدا کنیم و فضا را برای حرکت اسرائیلی ها سخت کنیم و این یک اقدامی است که در جهت منافع ملی ما می تواند رقم بخورد.

باید واقعیات را برای نمایندگان مجالس کشورهای مختلف تشریح کنیم و اینها باید فعالیت های ما را از نزدیک ببینند و این می تواند برای کشور ما مناسب باشد و بر همین اساس باید فشار اسرائیل بر پارلمان انگلیس را باید خنثی کنیم.

در همین رابطه سفر استراو به ایران انجام شد و سعی کردیم گفت و گو های مناسبی را تعریف کنیم و آقای استراو با مسئولان وزارت خارجه و مسئولان اقتصادی کشور همچون آقای نهاوندیان، شافعی، نعمت زاده و خاموشی دیدار داشت.

در دیدارهای اقتصادی برنامه های کلان اقتصاد ایران در بخش خصوصی و دولتی و همچنین مشکلات پیش روی اقتصاد ایران از سوی نمایندگان ایران تشریح شد و راهکارهایی نیز برای حل مشکلات ارائه گردید.

بررسی برنامه های هسته ای و دیدار با خانواده شهدای هسته ای نیز از جمله برنامه های دیگر ما برای سفر آقای استراو به ایران بود که به خوبی انجام شد.

همچنین در مجلس ایران نیز آقای استراو با رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دیدار داشت و مجموعه ای از اهداف را در دیدارهای مختلف قرار دادیم و فکر می کنم این سفر بسیار موفق و خوب بود.

آقای منصوری! این سفر به درخواست ایران انجام شد؟

خیر. هیات انگلیسی چندی پیش درخواست سفر به ایران را ارائه کردند و مجلس ایران نیز پس از بررسی شرایط موافقت خود با این سفر را اعلام کرد و در نهایت نیز این سفر انجام شد.

سفر آقای استراو چه پیام های سیاسی را به همراه داشت؟

در دنیا معمولا اینگونه است که وقتی هیات های پارلمانی به کشورهای دیگر سفر می کنند نگاه ها به کشور میزبان تغییر می کند.

 آقای استراو نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود موضع گیری خوبی در مقابل ایران داشت و این موضوع می تواند تاثیر خوبی برای ایران داشته باشد. به هر حال آقای استراو فرد با سابقه ای در فضای سیاسی اروپا است و نفوذ خوبی در اتحادیه اروپا دارد و بنابراین موضع گیری موافق استراو برای ایران تاثیرات خوبی به همراه خواهد داشت.

آقای استراو به دلیل مصوبه مجلس برای کاهش روابط ایران و انگلیس با روسای جمهور و مجلس ایران دیدار نکرد؟

خیر. دلیل این دیدارها این مصوبه مجلس نبود. زمانی که برنامه های سفر آستراو را تنظیم می کردم این موضوع را مورد تاکید قرار دادیم که این گروه نباید وارد حاشیه شود و دیدارهای احتمالی استراو با مسئولان به صورت طبیعی حاشیه هایی را به همراه خود داشت.

این در شرایطی بود که حاشیه های این سفر خسارت های زیادی را به همراه داشت و بر همین اساس تا جایی که امکان داشت حاشیه ها را کاهش دادیم و دیدار با آقای روحانی و آقای لاریجانی را در برنامه سفر هیات پارلمانی انگلیسی قرار ندادیم.

با توجه به سفر آقای استراو به ایران و آغاز فعالیت سفارت انگلستان در ایران امکان لغو مصوبه کاهش روابط ایران و انگلیس در مجلس وجود دارد؟

مصوبه لغو نمی شود اما دولت ایران می تواند روابط خود با انگلیس را ارتقا دهد. آن مصوبه با توجه به شرایط زمانی خاص خود تدوین شده است و بر همین اساس به وزارت خارجه ابلاغ شد که روابط با انگلستان کاهش یابد و آن زمان نیز این اتفاق رخ داد.

اما در مصوبه قید شده است که کاردار می تواند در سفارت حضور داشته باشد و وزارت خارجه می تواند با توجه به مصالح کشور روابط را ارتقا دهد و این موضوع ارتباطی با مصوبه ندارد و هم اکنون وزارت خارجه می تواند روابط را با کشور انگلستان ارتقا دهد.

دستاوردهای سفر هیات پارلمانی انگلیس به ایران بیشتر به سود کدام کشور بود؟

دو کشور منافع مشترکی دارند و هدف ایران و انگلیس نیز منافع مشترک دو کشور بود. همچنین هر کشور منافع شخصی را نیز داشتند و ایران به اهدافی که می خواست در این سفر رسید.

آقای استراو پس از بازگشت به انگلیس با بی بی سی گفت وگو داشتند و اعلام کردند که ایران دموکراتیک ترین کشور منطقه است و آقای روحانی نیز از دل همین دموکراسی بیرون آمده است. در شرایط کنونی تا چه اندازه می توان به صداقت انگلیسی ها اعتماد کرد؟

به هر صورت این سخنان آقای استراو صحیح است و به درستی این موضوع را بیان کردند. آقای استراو در ایران و انگلیس این موضوع را مطرح کردند و ایشان با اعتقاد این موضوع را بیان کردند و حقیقت موضوع نیز همین است و از نظر دموکراسی ایران همواره در صحنه بوده است و نظر مردم در کشور بسیار مهم است و آقای استراو نیز به درستی به این موضوع اشاره کرده ات.

آقای استراو در انگلیس نیز همان چیزی را گفته است که در ایران دیده است. در این میان خیلی ها می گفتند که مسائلی که آقای استراو در ایران می گوید را در انگلستان بیان نخواهد کرد. اما این اتفاق رخ داد و ما از مواضع استراو در انگلستان تشکر می کنیم.

یکی از اصلی ترین اقدامات آقای استراو حضور در سفارت انگلیس در تهران و افتتاح این سفارت بود. این اقدام هیات پارلمانی از قبل پیش بینی شده بود؟

این اقدام طبیعی بود و از قبل هم مشخص شده بود و اعلام کرده بودند که می خواهند از سفارت خود بازدید کنند و حضور آنها در سفارت طبیعی بود.

می توانیم از این موضوع به عنوان اصلی ترین هدف استراو در سفر به تهران نام ببریم؟

حضور آقای استراو در سفارت انگلیس یکی از اهداف اصلی وی در سفر به تهران بود و در کنار این موضوع اقدامات مهم دیگری نیز صورت گرفت. چرا که تنها برای بازدید از سفارت الزامی برای سفر به ایران نبود.

اما با توجه به این که بازدید آنها از سفارت مرتبط با بازگشایی سفارت بود از اهمیت بالایی برخوردار بود.

برای هیات پارلمانی انگلیسی سفرهایی همچون سفر به اصفهان نیز پیش بینی شده بود که انجام نشد. دلیل لغو این سفرها چه بود؟

با توجه به این که برنامه های آقای استراو در تهران گسترده شد و محدودیت زمانی داشتیم نتوانستیم سفر به شهرهای دیگر را عملیاتی کنیم.

در حاشیه این سفر علاوه بر مسائلی که برنامه ریزی شده بود مباحث غیر رسمی نیز مطرح شد؟

خیر تمام مسائل در چارچوب برنامه تنظیم شده بوده است و مسائل غیر رسمی در دیدارهای استراو با مسئولان ایرانی مطرح نشد.

با توجه به این که آقای استراو با روسای جمهور و مجلس ایران دیدار نکرده است. در این میان پیامی به شما برای ابلاغ به طرفین داده نشده است؟

خیر. مقاماتی که با آقای استراو دیدار داشته اند تمام مسائل لازم و ضروری را مطرح کردند و پیامی در این میان مطرح نشده است.

هیات ایرانی نیز به انگلستان سفر خواهد کرد؟

انگلستان از هیات پارلمانی ایران برای سفر به انگلیس دعوت کرده است و مجلس ایران این موضوع را بررسی خواهد کرد و در صورت امکان این سفر انجام خواهد شد.

البته درباره زمان این سفر نظر آقای استراو بر این بود که این دیدار در تابستان سال آینده و زمانی که مجلس انگلیس فعالیت دارد انجام شود.

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 2
    بابا چرا مسئولين متوجه نیستند که انگلیس قابل اعتماد نیست نام اين اين کشور برای ايرانیها معانی زير را به ذهن مي آورد موزي,درد, فريبکار, قاتل, آدم کش, جنايت کار, خبيث, ويرانگر, عامل طاعون و گرسنگی و وبا برهم زننده دوستی ها, لجن, آشغال کثافت و ................. به هر حال یادتان باشد هر وقت آنها شما را بابت يک موضوعی متقاعد کرند ميرند و به لندن اينطور مخابره ميکنند که: گام اول به خوبی انجام شد تا ضربه نهائی چيزی نمانده ..... و به شما ميخندند.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    2 0
    زیاد به مجلس اهمیت دادن هم کار افراطی است۰۰۰۰۰
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    افراط و تفریط که میگن همینه . یک عمر گفتیم مرگ بر انگلیس ،حالا باید بدویم بدنبال دوستی با انگلیس! بجای مرگ بر این و آن باید بگیم: مرگ بر بی فکری، مرگ بر بی عقلی ، مرگ بر دنیا طلبی . . . مرگ بر بی قانونی
  • سعید IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    اینگلیس خبیث.