ایسنا نوشت:

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت باید در سفرهای استانی با شیوه کارشناسی عمل کند و از انجام سفرهای استانی با شیوه خلق‌الساعه و شعاری و انجام این سفرها در فاصله زمانی کوتاه‌مدت بپرهیزد.

محمد هاشمی اظهار کرد: دولت باید در سفرهای استانی مثل دوره ‌آقایان هاشمی و خاتمی از روش‌های کارشناسی استفاده کند و با در نظر گرفتن امکانات و بودجه و توان موجود مصوبه بدهد، یعنی قولی ندهد که غیرعملی باشد چون این موضوع موجب بی‌اعتمادی بین مردم و مسئولان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه "باید از انجام سفرهای استانی در فاصله‌های زمانی کوتاه‌مدت پرهیز شود"، گفت: طبیعی است که هیأت وزیران مسئولیت‌های بسیاری دارد و اینکه اعضا مثلاً دو هفته یکبار درگیر سفرهای استانی شوند، هزینه‌های زیادی به بار می‌آورد.

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "باید کاستی و نواقص سفرهای استانی در دولت قبل، برطرف شود"، توضیح داد: اشکال سفرهای استانی در دولت گذشته این بود تصمیمات بر اساس بررسی‌های کارشناسی و برنامه‌ریزی شده نبود بلکه عده‌ای در یک استان،‌ شهرستان یا روستا جمع می‌شدند،‌ خواسته‌ای را مطرح می‌کردند و همانجا بدون آنکه منابع مالی کار مشخص شود تا حمایت‌های لازم اختصاص یابد،‌ مصوبه‌ای مطرح و مبلغی از هزینه سفر به کار تخصیص داده می‌شد؛ بنابراین کارهای برنامه‌ریزی شده نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت.

این عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه "سفرهای استانی در دولت گذشته حرکتی بدون برنامه بود"، خاطرنشان کرد: سفرهای استانی بدون پشتوانه کارشناسی و اعتباری انجام می‌شد، بنابراین در مرحله قول باقی می‌ماند و مقادیر زیادی پول بدون آنکه نتیجه مطلوبی داشته باشد، هزینه می‌شد و وقتی مردم می‌دیدند دولت به قول خود عمل نمی‌کند، اعتماد و رابطه بین آنها با دولت نیز آسیب می‌دید؛ پس در مجموع آثار منفی این نوع سفرهای استانی بیشتر بود و اگر دولت جدید هم بخواهد به این شیوه عمل می‌کند، به نتیجه بهتری نخواهد رسید.

هاشمی خاطرنشان کرد: در دولت‌های آقایان هاشمی و خاتمی برای انجام سفرهای استانی ابتدا گروه‌هایی به استانِ هدف فرستاده می‌شدند تا نیازها و تقاضاهای آن استان بررسی شود. پس از آن در تهران طرح‌ها و برنامه‌های استان هدف با برنامه پنج ساله و لایحه بودجه تطبیق داده می‌شد و با در نظر گرفتن اینکه چه اعتباری برای استان منظور شده است، برای رفع کاستی‌ها برنامه‌ریزی می‌شد. بدین ترتیب به دور از جنبه شعاری، برنامه‌ای تهیه و در شورای اداری مرکز استان، تصمیمات رییس‌جمهور و تیم همراه در حضور استاندار اعلام می‌شد که این تصمیمات معمولاً امکان عملی و اعتبار لازم را برای اجرایی شدن داشتند. این روش می‌توانست رابطه بهتری بین مردم و دولت ایجاد کند و سفرهای استانی را مفیدتر سازد اما اینکه سفرها بدون برنامه و خلق‌الساعه انجام شوند، به طور طبیعی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه "به طور طبیعی وقتی مسئولی با اعلام قبلی به شهرستان یا استانی می‌رود، عده‌ای به استقبال او می‌آیند"، اظهار کرد: گاهی شاهدیم مراسم استقبال، سازمان‌یافته است یعنی مدارس‌،‌ دانشگاه‌ها و ادارات را تعطیل می‌کنند و در هشت ساله گذشته گاهی شاهد بودیم که در سفرهای استانی با دستور و نه به طور داوطلبانه، مدارس و ادارات تعطیل می‌شد و حتی از شهرها و استان‌های مجاور افرادی برای حضور در مراسم استقبال آورده می‌شدند که این کار جنبه تبلیغاتی داشت و هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل می‌کرد. به نظر من برگزاری این نوع مراسم استقبال، مفید نیست.

هاشمی در پایان تاکید کرد: ضرورتی ندارد وقتی یک مقام یا رییس‌جمهور به استانی می‌رود، آن استان را برای یک یا دو روز تعطیل کنیم و چنین کاری در هیچ جای دنیا متداول نیست.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    12 0
    5 سال اول محمود چنان شهرها و روستاها رو به صورت کاملا خودجوش!!!!!! برای استقبال از این معجزه هزاره سوم اماده میکردند که حتی یاد و خاطره اش هم چندش اور است .
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 10
    ایشون در دولت چکاره است؟
  • بی نام EU ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    5 0
    آقای روحانی گفتند که بریا سفر به خوزستان نیازی به استقبال نیست و نیازی نیست مردم با اتوبوس از شهرهای مختلف بیان جلوی رییس جمهور .کار خیلی خوبی هست خسته شدیم از پوپولیست بازی
  • محمدجواد A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    4 0
    ممنون از آقای هاشمی که بواقع حرف حقی زدند این مراسم استقبال را باید حذف کرد