تلاش اخراجی ها برای بازگشت به فهرست بانک مرکزی

حذف نام برخی از موسسات مالی و بانک ها از فهرست موسسات مجاز بانک مرکزی به حواشی و نگرانی های زیادی دامن زده است.

مریم کائید: می گویند مشت نشانه خروار است . یکی از موسساتی که نام آنها از سایت بانک مرکزی حذف شده موسسه مالی و اعتباری مهر اقتصاد یا بانک مهر اقتصاد است که تا آبان ماه سال جاری 800 شعبه در سراسر کشور دارد این مجموعه بیش از 14 میلیون سپرده گذار که قریب به 30 هزار میلیارد تومان سرمایه خود را در اختیار مجموعه مهر به امانت گذاشته اند نیز در اختیار دارد. این مجموعه بالغ بر مبلغ 2 هزار و 9 میلیارد تومان از سپرده قانونی به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سپرده قانونی نیز واریز کرده است.

اما نگاهی به وضعیت بانک آینده نیز خالی از لطف نیست بانک آینده نیز تا آبان ماه سال جاری بالغ بر 183 هزارو 539 میلیارد ریال سپرده های اشخاص را در اختیار دارد و بیش از 26 هزارو 612 میلیارد ریال توسط بانک ها و موسسات در این مجموعه ها سپرده گذاری شده است و سپرده های قانونی آن نیز تا آبان ماه به 16 هزارو 655 میلیارد ریال بالغ می شود.

هرچند که اساسنامه هر دو مجموعه در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است و در دو مجموعه در زمینه نصب تابلو های بانک نیز با هماهنگی کامل این مجموعه اقدام کرده اند اما بانک مرکزی نام این مجموعه ها را علاوه بر سایرین از روی سایت بانک حذف کرده است.

تنها اقدام باقی مانده موسسه مهر واگذاری 51 درصد از سهام بانک با هماهنگی بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است که این اقدام نیز در حال برنامه ریزی و اجراست و یکی از خواسته های بانک مرکزی از بانک آینده تعدیل بیش از 700 شعبه در سراسر کشور به حدود 160 شعبه است.

 در این زمینه حمید تهران‌فر، معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص اینکه چرا بانک مرکزی خبر ارائه مجوز بانک آینده از سوی شورای پول و اعتبار را که چندی پیش منتشر شد بسیار سریع و به فاصله 24 ساعت تکذیب می کند، می گوید: جلسه شورای پول و اعتبار تا نزدیک به شب ادامه دارد و هنوز جلسه پایان نیافته خبر ارائه مجوز به بانک آینده فردا در رسانه ها منتشر شد به نظر شما این نشانگر چیست؟

از معاون نظارتی بانک مرکزی پرسیدم چه نکاتی را بانک آینده باید رعایت کند تا مجوز را دریافت کند که در این خصوص می گوید :نکات قابل انجامی را برای بانک آینده تعیین کرده ایم و این موارد به این بانک ابلاغ شده است و تا این موارد در فرصتی محدود تحقق نیابد شورای پول و اعتبار مجوز این بانک را نخواهد داد.

بانک آینده چه می گوید ؟

تلاش های فراوانی داشتیم تا با مدیر عامل بانک آینده گفت و گویی را داشته باشیم که متاسفانه موفق نشدیم اما روابط عمومی به عنوان سخنگوی این سازمان می گوید: تابع قوانین هستیم و هرآنچه که لازم باشد انجام می دهیم تا نظر شورای پول و اعتبار تامین شود .بر این اساس مذاکراتی با بانک مرکزی در حال انجام است.

بانک مهر اقتصاد چه کرده است؟

بانک مهر اقتصاد در اطلاعیه ای در سایت رسمی خود اقدامات قانونی برای اخذ مجوز ها را برشمرده است اما این در حالی است که خود تهرانفر همزمان با حضورش در بانک مرکزی به این بانک مجوز بالابردن بانک مهر اقتصاد را داده است . این در حالی است که منابع آگاه در این بانک معتقدند که اجرای مراحل اداری پروژه ای زمان بر بوده که در حال انجام است . این منبع آگاه می گوید این بانک بیش از 2 ماه است که درخواست پذیره نویسی داده که هنوز به سرانجام نرسیده است.

اظهارات کارشناسان اقتصادی

سید بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به پرسشی در خصوص پیامد حذف نام برخی بانک هاکه پیش از این مجوز داشته اند به خبرنگار ما می گوید : از علت و چرایی تصمیم بانک مرکزی اطلاعی ندارم اما بانک مرکزی در راستای نظارت بر بازار پولی کشور ابزار و مکانیزهایی دارد و مسلما این اقدام به منظور تحت فشار قرار دادن بانک ها به منظور رعایت دستور العمل ها بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: ابزار نظارتی بانک مرکزی ایجاب می کند که برای کنترل بانک ها و موسسات برخی سرویس ها را از جمله شتاب،اتاق پایاپای اسناد بانکی و فعالیت های ارزی بانک ها و موسسات را تعلیق کند . حسینی هاشمی در ادامه اظهارات با اشاره به اینکه باید دید منظور بانک مرکزی از حذف نام ها چه بوده است آیا مجوز قبلی این موسسات لغو شده و یا این اقدام در راستای مجاب کردن بانک ها و موسسات برای عمل به تعهدات صورت گرفته است.

اما سخن دیگر آنکه بانک مرکزی در حالی نام بانک ها و برخی موسسات دیگر را نیز از فهرست بانک های مجاز حذف کرده است که حدود 25 درصد نقدینگی موجود در اقتصاد در اختیار موسسات اعتباری قرار دارد و این موسسات در حال فعالیت در سطح کشور هستند. سلب مسئولیت بانک مرکزی از کنترل این موسسات و برخی موسسات دیگر که تحت نظارت بانک مرکزی قرار ندارند این شائبه را نیز به وجود آورده است که رها سازی بازار پول به این شکل به معنای عدم کنترل موسساتی است که در برخی موارد متهم به پولشویی نیز بوده اند . تکلیف سپرده گذارانی که به اعتبار بانک مرکزی در این موسسات سپرده گذاری کرده اند و اکنون به راحتی اعلام می شود که تحت نظارت قرار ندارند و بانک مرکزی مسئولیتی در قبال ایشان ندارد چیست؟

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    11 30
    من كه فرداميرم هرچى پول تو بانك آينده دارم دستى ميگيرم ميبرم تو يه بانك ديگه. حتى پايا هم نميكنم و يا چك رمزدار هم نميگيرم، دستى ميگيرم ميبرم، كارت به كارت هم نميكنم. اصلا از همون اولش با هزار شك و ترديد سپرده گذارى كردم اينجا.
  • بی نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    27 5
    خوب اگه ورشكسته شدن چرا اعلام نميكنيد چرا با زندگيه مردم بازي ميكنيد!؟!؟!؟!
  • رضا A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    30 1
    نمی دانم این مردم تا کی باید نظارگر بی تدبیری افرادی باشند که در بدنه کارشناسی، تصمیم گیری، و یا با یدک کشیدن القابی مانند مدیر و غیره در سازمان های مانند بانک مرکزی از جیب همین مردم (بیت المال) حقوق می گیرند و در اقداماتی شتاب زده و احساسی تن این مردم رو به لرزه در میارن، بابا به پیر به پیغمبر کمر این مردم شکست از بیکاری، کلاهبرداری، تورم افسار گسیخته، نمی دونیم فکر کدوم بدبختیمون رو بکنیم اون از بانک های دولتی که گرفتن وام بدون داشتن پارتی مثل قدم گذاشتن تو میدون مین است اینم موسسات مالی که حداقل گرفتن وام راحت تر است این بازی ها رو در میارن، تو رو جدتون کاری که می خواهید آخر بکنید اولش انجام بدید
  • حسین نجاتی IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    48 8
    سلام من یک سپرده گزار در بانک مهر اقتصاد هستم واصلا از اطلاعیه بانک مرکزی نگران نشدم. این بچه بازی ها در شان بانک مرکزی نیست. تا وقتی که درب بانکی باز باشد و خدمات ارایه نماید من مراجعه می کنم. مجوز من درب بانک است نه سایت بانک مرکزی.
    • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      5 18
      حداقل اتفاقى كه ميتونه بيفته اينه كه شتابشو ميزنن قطع ميكنن، اونوقت ميخوام بدونم تو چطورى ميخواى حتى فقط يه قبض ساده موبايل پرداخت كنى.
  • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    12 3
    یک موضوع که خیلی مهم است و اکثر مردم نمی دانند...این است که: بانک مرکزی تقبل و تعهد پرداخت سپرده مردم را ندارد...حتی در بانکهای دولتی و خصوصی...و فقط مرجع صدور مجوز فعالیت است تا موسسات مالی و اعتباری و بانکها تحت سیاست پولی بانک مرکزی فعالیت کنند
  • عيدي فعال EU ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    19 1
    اين موضوع بانك مركزي وبرخي ادارات وسازمانها بنظر منطقي است كه اول اجازه ميدهند سپس مانع ميگذارند ومدافع منافع و...ميشوند مگر مملكت قانون وضابطه ندارد چرا بجاي ايجاد تشويش در اذهان يخه آنهارا نميگيريد اين هم مثل برخي موسسات آموزشي است ؟؟
  • آینده روشن است A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    12 0
    بانک مرکزی اگر بانکی ورشکست بشه تا 25 درصد پول و سپرده مردم و سپرده گذارها را تقبل می کند . بانک مرکزی پول خرد آخر سال می خواهد و عیدی و نقدینگی آخر سال و پاداش ... می خواد بخشنامه میده خود سیف تعجب کرده بود
  • سعید A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    31 0
    بانک مرکزی مسئول سپرده های مردم درموسسات و بانکهای فاقد مجوز است چون اول مجوز می دهد بعد هرموقع دلش خواست پس می گیرد ....
  • مسول IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    14 0
    چرادولت تدبیر وامید با چند تا از وزراا انتخابی دارد برای مردم مشکل درست می کند(سیف وریس صنعت و معدن )
  • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    19 0
    به یه سری موسسه بانک مرکزی کشور ابتدا مجوز میده بعد از چند وقت که تعهد مالی بعهده گرفتند و به یه سری تعهد مالی دادند بانک مرکزی یه شبه این موسسات و اون همه بدهی رو میگه به من مربوط نیست و من بانک مرکزی به صاحبان حساب و یا بدهکاران این موسسات از امشب هیچ کاری ندارم و کار اینها از امشب غیر قانونی است وجدانا این دوست که اینقدر مقتدرانه و با علم اقتصاد آشنایی داره جاش تو بانک مرکزی کشوره تو رو خدا آقای رئیس جمهور نمی خواد بری رونالدو رو بگیری(پی گیری لغو تحریم نکن) غضنفر رو بگیر به خودمون گل نزنه(اقدام کاملا حساب شده بانک مرکزی برای اقتصاد)
  • اهواز IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    11 0
    بانک محترم و بزرگ مرکزی به جای اینکه عدم اعتماد و تشویش و نگرانی رو بین جامعه زیاد کنی بیا و راه حل بده هم به بانک ها و هم مردم اینکه اول مجوز فعالیت میدی و بعد یه چیز دیگه از منطق مدیریتی به دوره مگه شورای پول و اعتبار از کجا آمده همون مدیران سطح بالای بانک مرکزی این شورا رو تشکیل میدن به جای برهم زدن آرامش اقتصادی به فکر درمان بیماری های مثل تورم . بیکاری . تحریم . بازار نقدینگی و ..... باشید . هم بانک آینده و هم بانک مهر اقتصاد با قدرت کارشون انجام میدن و جای هیچ نگرانی نیست چون مجوز فعالیت دارن.........
  • آزاد A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    13 1
    با این اوضاع واحوال نمی شه به هیچ بانک وبیمه خصوصی اعنماد کرد خودشون مجوز می دن صبح بلند می شن می گن مسولیت به عهده سپرده گذار است وظیف بانک وبیمه مرکز ی نظارت است نه سلب مسولیت از خود
  • hamid IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    11 1
    من 15 سال از بانک مهر تسهیلات میگرم خانه وماشین هم خریدم وهیچ نگرانی هم ندارم و اینحا لازم میدونم از همشون تشگر کنم
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    7 1
    سلام من يك شريك ماندگار بانك مهر فولادشهر هستم با اين بانك خانه ام را بهتر و ماشين لوكس خريدم البته با سرمايه گذاري وتوان پرداخت اقساط ، بدون تعارف بايد گفت حركت بانك مركزي با وجود روشهاي متفاوتي جهت تعامل غير اخلاقي وخلاف حركت دولت بود به طوري براي بعضيها تصور غلطي چون نرسيدن حق وحساب از طرف اخراجيها تداعي شد فراموش نكنيد ٢٥ درصد نقدينيگي نزد بانكها وموسساتي قراردارد كه با شناسايي دقيق مشتريان خوش حساب به كار آفريني وبنگاههاي اقتصادي كمك ميكنند من به سهم خودم از كليه پرسنل بانك مهر اقتصاد به خصوص شعبه فولادشهر قدراني ميكنم وانشاالله من بعد شاهد حركات دشمن شاد نباشيم ايرج شيوالي
  • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    3 9
    بانک مرکزی وظیفه قانونی خودش را انجام می دهد ، اما مشکل اینجاست که بعضی این بانکها و موسسات فراقانونی عمل کرده و متاسفانه افراد بار نفوذی نیز از انها حمایت می کنند که می توانند به کار قاچاق چند میلیارد دلاری هم بدون مانع ادامه بدهند