عراقچی: تحریم‌های مورد توافق از 30 دی تعلیق می‌شوند

معاون وزیر خارجه ایران گفت: ایران و 1+5 توافق کردند در تاریخ 20 ژانویه (30 دی‌ماه) گام اول توافق ژنو برداشته شده و اجرا شود.

 سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 یک‌شنبه شب در یک نشست خبری افزود: نحوه و سازوکار اجرای توافق در مذاکرات طولانی و فشرده بررسی شد و غیر از چند مورد خاص که درباره آن‌ها هم مذاکراتی در ژنو داشته‌ایم، به راه‌حل‌هایی رسیدیم و راه‌حل‌ها به پایتخت‌ها منتقل شد و امروز مطلع شدیم شش کشور با راه‌حل‌های پیشنهادی موافقت کردند و این راه‌حل‌ها در ایران از سوی مراجع‌ ذی‌ربط بررسی و موافقت‌شان را اعلام کردند و این موافقت در تماسی اعلام شد.

20 ژانویه مطابق با 30 دی گام اول از توافق‌نامه ژنو اجرایی خواهد شد
او با بیان این که گفت‌گوهایش با خانم اشمید برای انجام آخرین هماهنگی‌ها نسبت به نهایی کردن زمان و نحوه اجرای گام اول توافق ژنو تا دقایقی پیش ادامه داشته است، خاطرنشان کرد: امروز در نهایت توافقی بین ما و 1+5 درباره نحوه اجرای گام اول از برنامه اقدام مشترک نهایی شد. دو طرف به برداشت واحدی از نحوه اجرای توافق رسیدند که در تاریخ 20 ژانویه مطابق با 30 دی 1392 گام اول از توافق‌نامه ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.

وی افزود: مواردی که اجرای این توافق و نحوه اجرای آن در مذاکرات فشرده کارشناسی بین دو طرف که از سوی ما توسط بعیدی‌نژاد رهبری می‌شد و در مذاکرات طولانی و فشرده‌ای نهایی شده بود، بررسی شد. غیر از چند مورد خاص که هفته گذشته درباره آن‌ها جلسه‌ای در ژنو با خانم اشمید داشتیم، بقیه موارد بررسی شده بود. درباره موارد اختلافی به راه‌حل‌هایی رسیدیم که به پایتخت‌های شش کشور منتقل شد و ما این موارد را به تهران منتقل کردیم. امروز مطلع شدیم که شش کشور با راه‌حل‌های پیشنهادی موافقت کردند و آن را پذیرفتند و از سوی دیگر در داخل ایران نیز نهادهای مربوط این راه‌حل را بررسی و ارزیابی کردند و در نهایت موافقت‌شان را اعلام کردند.

عراقچی گفت: این موافقت در تماس بین من و خانم اشمید اعلام شد و ما توافق کردیم در 20 ژانویه گام اول از توافق‌نامه ژنو اجرایی شود. امیدواریم شروع خوبی برای اجرای توافق ژنو باشد. پس از این که این گام اول اجرایی شد، در فاصله کوتاهی، تماس‌های‌مان را مجددا برای شروع مذاکرات مربوط به گام پایانی و راه‌حل آن از سر خواهیم گرفت.

تحریم‌های مورد توافق از 30 دی تعلیق می‌شوند
این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران هم‌چنین در پاسخ به پرسش ایسنا درباره این که آیا ایران هم می‌تواند از 20 ژانویه پول‌های مربوط به صادرات و واردات خود را برداشت کند؟ گفت: از روز 20 ژانویه گام اول توافق‌نامه ژنو اجرا می‌شود. براساس گام اول ایران و 1+5 هرکدام تعهداتی را قبول کردند. همه این تعهدات در یک روز شروع به اجرا شدن می‌کند. همه تحریم‌هایی که آن‌ها قرار است تعلیق کنند و در متن توافق‌نامه آمده است، از 20 ژانویه تعلیق خواهد شد و اقداماتی که قرار است ما در رابطه با تعلیق 20 درصد انجام دهیم و اقداماتی که قبول کردیم انجام نشود و جلوتر نرود، از روز 20 ژانویه اجرایی خواهد شد؛ به جز یک مورد از هر دو طرف و آن یک مورد هم از سوی آن‌ها مربوط می‌شود به پرداخت 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در خارج از کشور و آزاد شدن آن‌ها و از سوی ما تبدیل مواد غنی‌ شده 20 درصد به اکسید یا رقیق‌سازی آن. این کار از طرف ما و آن اقدام از سوی آن‌ها در یک دوره زمانی شش ماهه صورت خواهد گرفت که در شش نوبت این کار انجام می‌شود. نوبت‌هایی که ممکن است کم و زیاد هم بشود.

وی توضیح داد: این کار ممکن است به صورت ماهانه یا کم‌تر از آن باشد.

آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در 8 نوبت انجام می‌شود
عراقچی توضیح داد: قرار است آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در 8 نوبت انجام شود. این 8 نوبت تاریخ‌های مختلف دارد که دقیقا یک ماهه نیستند بلکه در کم‌تر از یک ماه فاصله زمانی این هشت پرداخت خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: از طرف ما هم کار اکسید کردن نیمی از مواد 20 درصد در شش‌ماه انجام خواهد شد. ما 196 کیلو اورانیوم‌مان را نیمی‌اش را در شش ماه اکسید می‌کنیم و نیم دیگر آن نیز در شش ماه بعد اکسید می‌کنیم. این کار به دلایل فنی به این صورت انجام می‌شود.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعيد A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    48 1
    به سلامتي ايشالا همه تحريما تا شش ماه آينده برداشته بشه بالاخره يه خبر در مورد كم كردن تحريما شنيديم
    • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      1 4
      از روح توافقنامه چه خبر ؟
  • محمد A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    30 1
    روحانی متچکریم
  • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    35 1
    تبریک ... انشاالله در آینده نزدیک سایر تحریمها هم لغو شوند.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    13 2
    خدا از دهنتون بشنوه.راستی اقای عراقچی از همکارتون اقای تخت روانچی چه خبر؟کشته منو اون اسمش
  • سیدمحمد IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    29 1
    عراقچی مچکریم! تیم دیپلماسی مچکریم! خدا قوت به همتون
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    5 9
    تعلیق!
  • کامبیز A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    22 1
    درود بر شما خسته نباشید.
  • مهدی RO ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    24 1
    ما مردم ایران امیدواریم که آینده روشن تری در انتظار ما و فرزندان ما باشد.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    23 1
    خسته نباشی و خدا قوت
  • بی نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    17 2
    باورم نمیشه....
  • بی نام A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    19 2
    خدا راشکر واز همه ی عزیزانی که برای کم کردن فشار اقتصادی وبی کاری در جامعه تلاش می کنند سپاس گزاریم . همچنین از مجلس که با هیأت های اروپایی مذاکره ونشست داشتند
  • ایرانمهر IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    2 0
    درود- می خواستم از خبر آنلاین یا دوستانی که اطلاع دارند در مورد اکسید و رقیق سازی مواد غنی سازی شده و هزینه های تولید و مجددا رقیق سازی آنها توضیحات مختصری بدند . باتشکر
  • عشق احمدی نژاد IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    1 1
    مثل قبلی؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ خبر بزار لااقل اینکه توهین نیس واقعیته فک کنم
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    امیدوار به آینده شدیم
  • h/m IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 5
    برداشتن تحریمها اگر باصداقت طرف مقابل وبر باد دادن ان همه تلاشها ی شبانه روزی دانشمندان پشتکار نباشد کار ارزنده ای است .هرچند طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اینان همان دشمنان گذشته کشور ایران هستند که هرزمانی بایک نیت نامعلوم می ایند و همیشه نشان دادند مورد اطمینان نیستند چون انها همیشه ناقض حقوق بشر در تمام کشورها هستند و هرگز بفکر پیشرفت کشور جمهوری اسلامی نبوده و نیستند و خودشان دراین چندماه نیز به این نکات اشاره کردند.دردنیای امروز تعلیق هسته ای حتی بمقدار اندک مساوی بامرگ تدریجی تمام توان وظرفیت بالای داخلی.امیواریم اینگونه نباشد.
  • سلیم A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 4
    سلام آقای دکتر روحانی خیلی دوستت دارم