در شرایطی که طرح غنی سازی 60 درصد در مجلس ایران منتظر مذاکرات هسته ای است تا در صورت به نتیجه نرسیدن و اعمال تحریم های جدید در صحن مجلس تصویب شود،هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلویحا از این طرح حمایت کرد.

در مجلس هم آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با هشدار درباره تبعات اعمال تحریم‌های جدید علیه ملت ایران، گفت:« در این صورت مجلس طرح الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰ درصد را تصویب خواهد کرد.»

هاشمی در گفت وگو با سایت انتخاب در پاسخ به این پرسش که هدف از طرح غنی سازی 60 درصد در مجلس چیست؟، گفت:«فکر می کنم اینها می خواهند با سنا و کنگره آمریکا مقابله کنند ؛چون آنها حرف های زور می زنند و این ها مقابله می کنند . آن ها باید بدانند که اگر بنا باشد با پارلمان مزاحم شوند ، پارلمان ما برای چنین کارهایی آماده تر است.»
آماده تر بودن مجلس ایران در شرایطی است که خبر می رسد کنگره آمریکا برای تحریم ایران تلاش های جدید را شروع کرده است و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید:«اگر رئیس‌جمهور آمریکا نخواهد مقابل کنگره را بگیرد، ترک میز مذاکرات برای جمهوری اسلامی ایران کاری ندارد، ولی آن زمان مطمئناً بازنده این موضوع، آمریکایی‌ها خواهند بود و بازگشت به مذاکرات به راحتی ممکن نخواهد بود.»
ایده ترک مذاکرات روز گذشته در یاداشت حسین شریعتمداری هم تکرار شد. شریعتمداری که می گوید در توافق ژنو از واژه های کشدار استفاده شده است در یادداشت خود خاطر نشان کرده است:«توافقنامه ژنو از نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران فاقد وجاهت قانونی بوده و اعتبار اجرایی ندارد.»
او برای این اعتبار نداشتن به این مساله اشاره می کند که اجرای توافقنامه بدون تصویب مجلس شورای اسلامی، نقض آشکار حاکمیت ملی ایران است و از سوی دیگر در ماده 10 معاهده NPT تصریح شده است؛ «چنانچه هر یک از اعضای معاهده تشخیص دهد حوادثی فوق‌العاده مربوط به موضوع این معاهده منافع عالیه کشورش را به مخاطره انداخته است، این حق را خواهد داشت که در اعمال حق حاکمیت ملی خود از این معاهده کناره‌گیری کند»
شریعتمداری در پایان تصریح کرده است: با توجه به ماده فوق، توافقنامه ژنو از آنجا که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است با قانون اساسی کشور مغایرت دارد و این مغایرت، مصداق بارز نقض حاکمیت ملی است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند و حق دارد از اجرای توافقنامه‌ای که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است، خودداری کند.
از سوی دیگر سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اخبار منتشر شده درباره تاسیس دفتر موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را رد کرد.
رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور مدیریت بهتر امور مربوط به راستی آزمایی انجام توافق تهران با 1+5، حضور بیشتر خود در ایران را بررسی می‌کند.
دیپلماتها همچنین می‌گویند، در مواجهه با توسعه نقش خود مطابق با توافقنامه 24 نوامبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمالا نیاز به بازرسیهای بیشتر از ایران را بررسی خواهد کرد و همچنین درحال بررسی استقرار یک دفتر کوچک و موقت در تهران است.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس درباره اخبار منتشر شده درخصوص تاسیس دفتر موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی این خبر را تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی تاکنون در مذاکرات مطرح نشده است.
کمالوندی گفت: این مطلب پایه خبری درستی ندارد چون نه آژانس بین المللی انرژی اتمی چنین چیزی را از ما خواسته نه ما مذاکراتی را در این باره با آژانس انجام داده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه حتی در مذاکرات ایران و 5+1 نیز چنین مسئله ای مطرح نشده است، ابراز داشت که ما نمی‌دانیم منبع خبر (رویترز) چرا و با چه هدفی این خبر را منتشر کرده است.
وی این خبر را بی پایه و اساس دانست و گفت که مشخص نیست این نقل قول از چه کسی است.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    انرژی هسته ای حق مسلم ماست. ما به هیچ کشوری باج نمیدهیم
    • yasin IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      13 8
      برای بدست آوردن این حق مسلم از بقیه حقوق مسلم تر خود گذشتیم ، این را هم بدست نیاوردیم. چقدر شعار آخه...
  • بی نام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    11 6
    قابل توجه کاربران خبرآنلاین
  • بی نام A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    حاج اقا بالاخره يك كلمه حرف حساب زدي
    • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      28 42
      نه تو خوبی
  • معین A1 ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    19 9
    بالاخره ما تو یک جا تو داخل اشتراک پیدا کردیم خدا را شکر
  • بی نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    چه عجب یکبار بصیرت به خرج دادی
    • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      5 33
      بسه دیگه هاشمی جون برو خونه استراحت تخت
    • علی A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      2 6
      شما چشمه جوشان بصیرت حاج آقا نو بصیر
  • سید محسن IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    با سلام تیتر مطلب اسم آقای هاشمی میاورید در ادامه اسم شریعتمداری این یعنی چی
  • حسن IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    80 11
    مگر ما رهبر نداریم یا مجلسمون سخنگو نداره که شریعتمداری تعیین تکلیف کنه؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    7 0
    اگر گردانندگان اصلي اين آقايان نباشند مسلما نمي تونند اينقدر جولان بدن پس بدونيد خيلي ها از همين ها خط مي گيرين يا برعكس به همين ها خط ميدن و اين آقايون براحتي رو اعصاب و روان مردم ميرن مردمي كه آنقدر گرفتار مسائل اقتصادي هستن كه داره كارد به استخونشون مي رسه
  • جابر A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    5 0
    بابا حاج اقا داره به مجلس کنایه میزنه که مزاحم دولته وبه نظرم راست میگه درود برپیرسیاست
  • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    3 0
    نظرات و مثبت و منفی ها شک بر انگیزند.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    1 0
    اتفاقا این طرح غنی سازی 60 درصد برای محافظت از انچه که در ژنو به دست اومد حیاتی بود. حالا کنگره امریکا باید قبل از تصویب تحریم های جدید باید به عواقبش بیشتر فکر کنه. این رو روز اول که این طرح منتشر شد اینجا نوشتم که منفی بارون شدم. اما حالا که جناب هاشمی هم از این طرح دفاع کرده اند امیدوارم اقایانی که فکرشون با یک نسیم میاد و با یه نسیم میره کمتر منفی بدهند.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    .. آن ها باید بدانند که اگر بنا باشد با پارلمان "مزاحم" شوند ، پارلمان ما برای "چنین کارهایی" آماده تر است. چنین کارهایی به چگونه کارهایی اشاره داره؟ مرحبا. صحبت کردن رو باید از حاج آقا یاد گرفت.