۰ نفر
۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
سرباز پیاده روس‌ها نشویم!

محمدرضا نوروزپور:

تخمین زدن و ارزیابی اینکه سرانجام از دل تحولات و بحران های منطقه کدام کشور، جریان و گروه پیروز و یا دست کم قدرتمند تر از سایرین بیرون خواهد آمد، مسئله بسیار مهمی برای قدرت های جهانی است.

تحلیلگران سیاسی، نظامی و امنیتی، چه در شرق و چه در غرب در حال بررسی دقیق تحولات منطقه و بالا و پایین کردن احتمالات و ارزیابی وضعیت همه بازیگران هستند تا در لحظه مناسب خود را با پیروز میدان تعریف کرده تا سهم آنها از کیک پیروزی محفوظ بماند.
افزایش تقاضا از سوی غرب بر ای نزدیکی به ایران و افزون شدن تلاش های روسیه برای یارگیری بیشتر جریان های شیعی و مرز بندی جدید این کشور با تروریسم سلفی-تکفیری و تهدیداتی که اخیرا نسبت به عربستان سعودی مطرح کرده، همگی مبین این تلقی است که حتی همین حالا و خصوصا پس از فروکش کردن بحران، شیعیان جایگاه مهمتر و برجسته تری نسبت به گذشته در آرایش سیاسی و جغرافیایی منطقه خواهند داشت.

مقاله روز پنجشنبه پایگاه اینترنتی روسی زبان ایران رو مبنی بر اینکه ایجاد هلال شیعه، واقعیت جدید خاورمیانه است نشان می دهد که این ادعا تا اندازه زیادی درست است و روسیه به این موضوع توجه ویژه ای دارد.

بخش هایی از مقاله که به تشریح سیر تاریخی حوادث از جمله حمله آمریکا به عراق و افغانستان و نیز وقوع بهار عربی و از بین رفتن یکی دیگر از حکام سنی ضد ایرانی منطقه یعنی حسنی مبارک انجامیده تکرار مکررات است که ماحصل همه آنها کمک به افزایش نقش و قدرت ایران در منطقه و تضعیف بلوک سنی در برابر ایران شیعی بوده است. اما بخش هایی از این مقاله که ناظر به استنتاج از ما وقع و توصیه به مقامات روسیه برای بهره گیری از شرایط موجود است، بسیار حائز اهمیت است.

در بخشی از قسمت پایانی این مقاله آمده است : از قرار معلوم «هلال شیعه» واقعیت تازه ای در خاورمیانه است و در چنین شرایطی برای روسیه ارزیابی سریع و صحیح این عامل جدید و نشان دادن واکنش مقتضی به آن اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به شواهد موجود روابط شراکتی با سه کشور اصلی هلال شیعه( ایران، عراق و سوریه) به مراتب بهتر از همکاری با کشورهایی مانند مصر که فقط به وام ها و کمکهای مسکو نیاز مند است، منافع روسیه را در خاورمیانه تامین می کنند.

ولادیمیر الکسیف نویسنده این مقاله در ادامه به صراحت تلاش برای هرگونه مصالحه و ایجاد درک متقابل بین روسیه و سایر کشورهای عربی و جریان های غیر شیعی در منطقه را بی ارزش توصیف کرده و می نویسد: در بی ارزش بودن این تلاش ها همین بس که آنها یا مانند قبل، طرفدار غرب باقی می مانند، یا در آنها نیروهایی مانند اخوان المسلمین و سایر گروهکهای اسلامگرا به قدرت می رسند که منافع روسیه را لحاظ نمی کنند.

این مقاله در ادامه تلاش برای کسب منافع مالی و اقتصادی از محل ایجاد رابطه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را هم بیهوده دانسته و دلیل آن را به صورت کاملا بین تصویر کرده است: رژیم های عرب به ویژه عربستان و قطر وهابی بر اساس ایدئولوژی خود برخورد بسیار خصمانه ای با روسیه دارند و نخبگان فاسد آنها به طور علنی با آمریکا و غرب در ارتباط هستند و علاوه براین، از گروه های رادیکال اسلامگرا درخاک روسیه حمایت می کنند و کمکهای مالی در اختیار گروه های سلفی و وهابی و تروریست ها قرار می دهند.

نویسنده در اینجا به نکته ای اشاره کرده که اندکی نگران کننده است. وقتی از «حمایت کشورهای عربی از رادیکال های اسلامگرا در خاک روسیه» سخن می گوید و پس از آن تاکید می کند که «مبنای ایجاد روابط نزدیک تر با هلال شیعه از همین حالا وجود دارد» و «مسکو با کمک این اتحاد، فرصتهای بیشتری» در اختیار دارد، باید مراقب بود، که شیعیان به سرباز پیاده روسیه برای نابودی دشمنانان آنها تبدیل نشوند.

به نظر می رسد روسیه براساس ارزیابی های خود به این نتیجه رسیده است که شیعیان قدرت برتر آینده این منطقه هستند و قصد دارد مراودات سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را با آنها توسعه دهد. تا اینجا همه چیز مفهوم و منطقی است اما در عین حال به نظر می رسد روس ها نیت دیگری نیز در سر دارند و آن اینکه در بحران منطقه ای موجود، بنیادگرایی سنی را که به زعم آنها ضد تمدن بشری است و درضمن ضررها و خسارات زیادی به روسیه در گذشته وارد کرده است را با استفاده از نیروی عظیم شیعه، نابود یا تا حد ممکن مهار کنند.

روس ها ممکن است در این راه آمریکایی ها را نیز با خود همراه کرده باشند اما ایران به عنوان اصلی ترین و بزرگترین کشور شیعه منطقه باید مراقب این توطئه باشد و حتی اجازه ندهد مبارزه با تروریسم سلفی و تکفیری نیز صرفا به اسم شیعه تمام شود. ایران باید به گونه ای رفتار کند که اولا، نه روسیه و نه آمریکا چنین اجازه ای به خود ندهند که برای مبارزه با تروریسم منشعب از بنیادگرایی خانمان برانداز سلفی-تکفیری از منابع انسانی و مالی شیعیان و ایران استفاده کنند و ثانیا به گونه ای عمل کند تا  همه گروهها و جریان های اسلامی واقعی منطقه اعم از شیعه و سنی در گرویدن به این مبارزه، احساس تکلیف و مسئولیت کنند، در غیر اینصورت تبلیغات سعودی ها مبنی براینکه ایران شیعی، در دشمنی با مسلمانان و کشورهای عرب سنی با روسیه و آمریکا متحد شده است در افکار عمومی آنها کارگر خواهد افتاد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    کشورهای پیشرفته دیگه خودشونو درگیر نمیکنن و فقط به فکر پیشرفت و ترقی هستن و کشورهای عقب افتاده دنبال بررسی ایدیولوژی خود در زمین جنگ هستن ما از جنگ با عراق سودی نبردیم این یک واقعیت است جنگ دیگر ایران را ویران میکند ترکیه از عدم جنگ در زمان جنگ ایران چقدر پیشرفت کرد مراقب باشیم
    • سجاد IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      حواست باشه!!! عراق با ما جنگید .. ما نجنگیدیم، بلکه دفاع کردیم...
    • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      برای نویسنده متاسفم. ما باید از خدامونم باشه که روس ها از شیعه و از ما در جنگ با سلفی ها حمایت کنه
    • بی نام SE ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      28 13
      کو گوش شنوا!؟
    • بی نام IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      20 8
      اقایی که گفتی ترکیه کجای قضیه است علیرغم مردم صلح دوست ترکیه سیاستمداران این کشور فقط با خوشرقصی جلوی غربیها پیشرفت میکنند بخصوص ظهور اردوغان این مشکل را شدیدتر کرده است.
    • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      13 22
      مرگ بر روسيه
  • بی نام US ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    ما فقط باید دنبال منافع ملی کشور خودمون ایران باشیم. مگه ما قیم و سرپرست مسلمون های دنیا هستیم که اینقد باید بخاطر مسایل دیگران هزینه و خسارت بدیم؟ اول ایران. دوم ایران و سوم ایران. تمام!
    • مسعود -ر A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      11 29
      اگه مسلمون باشی این حرف رو نمیزنی دوست عزیز! البته خدا نکنه شما روزی به کمک نیاز داشته باشی، اون موقع باید شما رو دید!
    • علیرضا سوری A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      6 11
      بله ما قیم و سرپرست مردم آزادیخواه جهان هستیم.
  • علی IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    7 39
    به نظر می رسدنگارنده ازسابقه وتاریخ سراسرجنایت وهابیت وسلفی گری درحق مسلمانان و بخصوص تشیع بی اطلاع است که برای اهداف پلید خود که پشت پرده ان نیزتامین منافع غرب است به هر جنایتی دست می زنند به نظرمن این بهترین فرصت است که اتحادی علیه تفکر ارتجاعی وضد بشری وهابیت صورت گیرد و مسولین و مراجع ما با تفاسیری ازاین دست گمراه نشوند ایا باید منتظر ادامه نسل کشی این از خدا بی خبران باشیم یا دفع شر کنیم جای تاسف است از انتشار این تفاسیر و القائات نادرست شاید هم هدفمند!
    • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      11 23
      این نظر یقینا نوشته یه مسلمون نیست. و الا اینگونه راحت نسخه برای کشتار مسلمانان نمی پیچید. سلفی ها و تکفیری ها اقلیتی در جامعه اسلامی هستند.
  • پارسا A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    13 27
    با درود باید دانست که جان مردم خاورمیانه چیز بی ارزشی برای غرب و شرق هست یعنی در اصل آمریکا و روسیه! ای کسانی که هر روز از پوتین در ایران دفاع میکنید از پوتین بخواهید مسلمان شود! برای پوتین شیعه یعنی فدائی برای منافع روسیه و سنی ها یعنی فدائی در راه منافع غرب! اتفاقات بسیار جالبی در خاورمیانه در حال رخدادن است! گفته بودند زمانی بوم صفتان می آیند و حال می بینید چگونه از سوریه و عراق در حال رشد هستند با محوریت اهریمنی عربستان سعودی خائن! دلیل درگیریهای خاورمیانه به خاطر خواسته دنیای مسیحیت و یهودیت برای بازسازی محدوده امپراطوری حضرت سلیمان هست و این دلیل اصلی درگیریها در محدوده کشورهای می باشد که زمانی در گستره امپراطوری حضرت سلیمان بوده است! پیام ها روشن است لطفا نمایش دهید
    • بی نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      41 3
      متاسفانه این واقعیتی است که مسلمانان به هر اسم و رسمی در حال کشتار یکدیگر هستند روسیه و امریکا هم در این میان هیزم در این اتش می ریزند
  • بی نام US ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    پیاده نظام اعراب نشویم
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    89 5
    پس فکر می کنید چرا در سوریه جنگ طول کشیده؟چون میخوان مسلمانان زیادی بدست خودشان از بین برود.آمریکا از یک طرف حمایت می کند و روسیه از طرف مقابل حمایت میکند و متاسفانه ما هم وارد بازی کثیف ابرقدرتها شدیم.آیا واقعا روسیه یا آمریکا نمی توانست یک شبه جنگ و خونریزی را با نابود کردن بشار یا دشمنانش خاتمه دهند؟مسلما می توانند ولی خودشان به جنگ دامن میزنند تا سلاح بیشتری بفروشند و کشتار بیشتری از مسلمانان انجام شود!ما باید خیلی هوشیارانه تر عمل می کردیم ولی طوری عمل کردیم که در برخی سایتهای داخلی حتی بین طرفداران و مخالفان اسد درگیری لفظی شدیدی درگرفت که واقعا تاسف انگیز است.
  • حجت IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    57 3
    هرچقدر تنور جنگ با سلفی گری داغ بشه به نفع روسیه هست چون سلفی ها و وهابی های چچنی رو از مخفیگاه هاشون تو کوه های قفقاز بیرون می کشه و به بهانه و نیت مبارزه با شیعه به مسلخ عراق و سوریه می فرسته و از شر اونها راحت می شه در این بین اگه به شیعیان و از جمله ایران هم ضربه وارد شد نهایتا ضرری متوجه روسیه نخواهد شد. واقعا فکر همه جا رو کردن این روس های خدا نشناس بی ناموس
  • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    90 14
    ما خیلی وقته سرباز روسها شدیم اگر خبر نداری اینو بدون نویسنده عزیز
  • reza IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    50 23
    امام خمینی فرمودند: انگلیس ازآمریکابدتراست.آمریکا ازانگلیس وروسیه ازهردو
  • فرهاد101 A1 ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    9 0
    آقای نوروزپور بالاخره اصلی ترین و دم دست ترین دشمن این افراطی های عرب سنی، ایران است. اینها وحشی ترین و خطرناک ترین انسان ها موجود در کره زمین هستند، بیخ گوش ما! نهایتا چه کسی باید با اینها طرف بشه؟ ما تمایلی به درگیری نداریم. ولی اونها بالاخره سراغ ما خواهند اومد. آیا ما توانایی این رو داریم که اونها رو تا ابد مشغول جای دیگر یا کشور دیگری کنیم یا دیگری رو سرباز پیاده خود کنیم؟ ما دست روی دست گذاشتیم. زمانه حساس و سرنوشت سازیست و البته همه راهبردها غیرمطمئن. باید سریعتر راهبردی رو انتخاب و اجرا کنیم و امیدوارم در طرف درست و برنده قرار بگیریم.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    4 12
    مرگ بر روسیه
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    4 1
    امروز دیگه موضع اصولی کشورها در برابر تروریسم برای مردم جهان روشن تر از همیشه شده و به خصوص پس از جریان سوریه مردم بیشتری جهان متوجه شدند که چطور حکومت هایی مثل ترکیه و عربستان و قطر و اسراییل براحتی از وحشی ترین تروریست ها اشکارا حمایت کردند در حالیکه کشورهایی مثل ایران و روسیه و چین مخالفت خودشون رو با تروریست ها حفظ کردند. حالا پس از شکست نسبی پروزه ی تروریسم اعتبار کشوری مثل ایران به خاطر مخالفت با تروریسم بسیار بالاتر رفته و عجیب هست اگر یک نفر ایرانی باشد و از این بالا رفتن اعتبار کشورمان به نوعی ناراحت شده و ....!!!!
    • بی نام A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      0 6
      حاجی پاشو صب شده بابا پاشو. رفتی چهار تا مطلب معلوم نیست از کدوم سایت کپی کردی اوردی اینجا ریختی اصلا می فهمی ؟ تو باغ نیستی بابا. پاشو قربونت
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    3 3
    حقیقت این هست که جریان سوریه برای بار هزارم ثابت کرد که حکومت امریکا حکومتی سراپا تروریستی است و روسیه کشوری مخالف تروریسم که حتی حاضر نشد در قبال دریافت ملیاردها دلار سود اقتصادی از عربستان و قطر دست از موضع درستش در مورد سوریه بردارد. حالا طرفدارای امریکا هزار جور هم موضوع رو تحلیل کنند که چنین و چنان ، یک حقیقت رو مردم بیشتری در جهان فهمیدند و ان اینکه حکومت امریکا یک حکومت تروریستی و حامی تروریسم است و از این پس اگر جایی سخن از ازادی و عدالت برود این حکومت حق سخن گفتن و ادعا نخواهد داشت وگرنه مثل عربستان باعث خنده و تمسخر جهانیان خواهد شد.
  • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    2 2
    حقیقت این هست که امریکا و بقیه دارودسته ی تروریست های جهان در نبرد سوریه نتونستند اونجور که می خواستند به موفقیت برسند و دلیلش هم پایداری روسیه و ایران و چین روی مواضع اصولی ضدتروریستشون و مقاومت مردم و دولت سوریه در برابر تروریست های وحشی بود حالا بیاییم هزار جور اسمان ریسمان هم بکنیم چیزی از شکست امریکای تروریست کم نمیشه. ننگ بر امریکا ، ننگ بر تروریسم ، درود بر زندگی ازاد
  • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    2 2
    جالبه برخی حاضرند به خاطر دشمنی که با روسیه دارند حتی با کسانی همراه بشند که خون همه ی مردم جهان جز خودشون رو حلال میدونند !!! مگه غیر از این هست که اینا حکم به کشتار شیعیان و مسیحی ها و همه مردم جهان جز خودشون دادند؟!!! کاش یکم اندیشه میکردیم
    • بی نام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      1 1
      دوست عزیز شما فکر کنم کلا متوجه نشدی موضوع درباره چیه؟ اومدی یه حرفی رو که بلد بودی به یه بهانه ای اینجا بزنی و بری صحبت سر این هست که تروریسم برای همه خطرناکه نه فقط برای شیعیان و اگر قراره کسی با این تروریسم سلفی مبارزه کنه مسئولیتش با شیعیان نیست. به ما چه که به نمایندگی از روسیه و امریکا و منطقه با این وحشی ها بجنگیم؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    1 0
    دوست عزیز شما فکر کنم کلا متوجه نشدی موضوع درباره چیه؟ اومدی یه حرفی رو که بلد بودی به یه بهانه ای اینجا بزنی و بری صحبت سر این هست که تروریسم برای همه خطرناکه نه فقط برای شیعیان و اگر قراره کسی با این تروریسم سلفی مبارزه کنه مسئولیتش با شیعیان نیست. ------------ اینکه من متوجه بحث نیستم یا شما بحثی دیگر خواهد ولی اینکه میگید به ما چه دیگه خیلی عجیبه !! نمیدونم در جریان هستی یا نه ولی بهتره بدونی این تروریست ها دشمن درجه یک ما هم هستند و حکم کشتار ما رو هم صادر کردند و برای خون ایرانی ها تشنه هستند حالا باز بگو به ما چه !!! در ضمن فارغ از این بحث مبارزه با تروریسم و وحشیگری وظیفه ی انسانی هر انسان باشرف و علاقمند به تمدن انسانی هست به نظر شما اینطور نیست ؟؟!!!
  • مهران A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    بنظر من ایران ابتدا باید به توسعه خود توجه کند سپس وارد معادلات منطقه شود
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 1
    حواسمون باشه و تاریخ را مجدد بخوانیم روسها در ایران طی 200 سال اخیر چه کردند این کشورها ماهیت شان استعماری است الان فرصت خوبی برای سیاسیون ما است تا بهترین تصمیم ار ازین رقابت آمریکا و روسیه بگیرند.روسها همیشه دنبال منافع اند
    • بی نام US ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      0 0
      آمریکا و انگلیس دنبال چی هستن؟؟؟؟