۰ نفر
۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
اشتون به ایران هم سفر می​کند؟

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه از کاترین اشتون دعوت کرده است که به ایران بیاید.

به گزارش حبرگزاری خبرآنلاین سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان  که آخر هفته دور دیگری از مذاکرات فشرده را در ژنو به نتیجه رسانده است گفت که "هنوز برنامه ای برای ملاقات ظریف و اشتون در سفر منطقه ای وجود ندارد. خانم اشتون یک دعوت باز از آقای ظریف برای سفر به ایران دارد که سفری به ایران در هر زمانی داشته باشد."

عراقچی همچنین درباره مذاکرات صورت گرفته با هلگا اشمید ، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو گفت: "مذاکرات در جو تفاهم صورت گرفت و بسیار جدی بود و راه‌حل‌هایی برای سه مورد اختلافی پیدا شده که به پایتخت‌ها منتقل شده و تصمیم‌گیری درباره این راه‌حل‌ها منوط به نظر پایتخت‌هاست."

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه احتمالا ظرف دو روزآینده در این باره تصمیم گیری خواهد شد، تصریح کرد: ممکن است راه حل ها مورد پذیرش پایتخت ها قرار بگیرد یا نگیرد .

وی درپاسخ به این سئوال که در صورتی که پایتخت ها راه حل های پیشنهادی را نپذیرفتند چه تصمیمی گرفته می شود، بیان کرد: بنده و خانم اشمید در تماس خواهیم و در این باره تصمیم گیری می شود. ممکن است قرار ملاقات جدیدی در سطح بنده و خانم اشمید یا بالاتر بگذاریم و یا تصمیم دیگری بگیریم.

در هفته جاری قرار است کاترین اشتون به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کند و با مقامات این کشورها به رایزنی و گفت و گو بپردازد. این سخنان عراقچی مبنی بر احتمال ادامه مذاکرات در سطح بالاتر در صورتی که پایتخت​ها راه حل پیشنهادی را نپذیرند، احتمال سفر اشتون به تهران را افزایش داده است.

عراقچی در این باره که آیا اشتون در سفر خود به خاورمیانه به ایران سفر خواهد کرد، گفت: "برای سفر خانم اشتون هنوز برنامه ریزی صورت نگرفته است ."

از سوی دیگر همزمان با سفر اشتون به منطقه  محمدجواد ظریف نیز برنامه سفر به کشورهای منطقه را دارد. این موضوع دیگری بود که عراقچی درباره آن سخن گفته است. وی در پاسخ به این سئوال که خانم اشتون قرار است سفری به منطقه داشته باشند و وزیر امور خارجه نیز در هفته آینده سفری به منطقه دارد ، آیا برنامه ای برای دیدار اشتون و ظریف وجود دارد ، گفت:" فعلا برنامه ای برای ملاقات وجود ندارد."

وی در این باره که آیا 20 ژانویه به عنوان تاریخ اجرای برنامه اقدام مشترک در صورت توافق بر سر اختلافات در نظر گرفته شده است ، گفت: "یک تاریخ پیشنهادی مورد توافق قرار گرفته که الان نمی توانم زمان آن را عنوان کنم اما در صورت توافق در آن تاریخ اجرای برنامه اقدام مشترک آغاز می شود."

کاترین اشتون که از 12 ژانویه سفرش را به کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز خواهد کرد​، در دیدار با مقامات این کشورها به بررسی مساله هسته‌ای ایران ، بحران سوریه و مسایل حائز اهمیت این کشورها خواهد پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین آخرین دورمذاکرات در سطح معاونین وزرا ، روزهای پنج شنبه و جمعه در ژنو برگزار شد. اختلاف نظرها در 3 مورد است که هنوز رسانه​ای نشده​اند. آنگونه که عباس عراقچی پس از بازگشت از ژنو مطرح کرد قرار است پایتخت​های 6 کشور درباره پیشنهادات مربوط به این اختلافات اظهار نظر کنند. در صورت سفر اشتون به تهران این نخستین حضور یک مقام ارشد اروپایی مرتبط با پرونده هسته​ای ایران از سال 82 تا کنون است.

اوایل آذرماه امسال و به دنبال مذاکرات فشرده وزرای خارجه ایران و 6 قدرت جهانی بعد از 10 سال توافقی بین طرفین حاصل شد. این توافق که به برنامه اقدام مشترک معروف شده است گام نخستین برای رسیدن به یک توافق جامع هسته​ای با غرب است. اما هنوز تاریخ اجرایی شدن این توافقنامه مشخص نیست. به نظر می رسد یکی از نقاط اختلافی ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان نیز همین باشد.  اگرچه عراقچی پس از پایان آخرین دور مذاکرات اعلام کرده است که به توافق نهایی رسیده​اند و راهکاری برای حل موارد اختلافی تعیین شده است اما سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که هنوز برخی موارد اختلافی وجود دارد. جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: برخی مسائل باقیمانده وجود دارد، ولی در مرحله کنونی گزارشات درباره اینکه همه چیز نهایی شده است، درست نیست.

در همین حال مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون نیز در این باره گفته است: پیشرفت‌های "بسیار خوبی" در زمینه همه مسائل باقیمانده حاصل شد، ولی افزود که نتایج مذاکرات باید توسط مقامات عالی‌رتبه‌تر تایید و بررسی شود.

درحالی مذاکرات ایران و 1+5 روز جمعه پایان یافت که برخی سناتورهای آمریکایی درپی تصویب دور تازه​ای از تحریم​ها علیه ایران هستند. در این صورت یک مانع جدی در روند توافق ایران و 1+5 به وجود می آید. در همین رابطه دولت آمریکا نگران این موضوع هستند و برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته است که اگر اعضای کنگره خواهان جنگ با ایران نیستند، چرا باید از طرحی حمایت کنند که احتمالا راه را بر دیپلماسی می بندد و آمریکا را بر سر دو راهی جنگ یا پذیرش پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران قرار می دهد.

27219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من25 IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    1 0
    خوشحال میشیم.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    3 1
    یه ملاقات با جلیلی ترتیب بدید
  • بی نام MY ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    1 0
    بسیار خرسندم عقلانیت جای خرافه گرایی و تکبر رو کمکم میگیره. به امید فردای بهتر برای ایران عزیزمون.
    • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      1 1
      شایدم بی غیرتی جای تدبر و حریت را بگیرد