معاون سابق مشمولان سربازی: به سربازی نگاه صفر و صدنداشته باشیم/فلسفه 1304 سربازی دیگر موضوعیت ندارد

مسائل مربوط به سربازی حرفه ای،مدت سربازی و مشکلات دوران سربازی مسائلی است که در گفت وگو با معاون سابق مشمولان سربازی ناجا به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین،محمدرضا اکبر حلوایی معاون سابق مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا معتقد است 18 ماه زمان مناسبی برای مدت خدمت سربازی است و نباید با نگاه مطلق بگوییم که سربازی خوب است یا بد. بلکه باید با دیدی کارشناسانه و منطقی، آسیب‌های موجود در سربازی را بررسی کنیم.
خلاصه گفت وگوی او با ایسنا بدین شرح است:
- آماری که حدود 9 سال پیش به دستم رسید، حاکی از آن بود که حدود 140 هزار نفر فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی هستند که حدود 40 هزار نفر از آنان در حوزه کشاورزی، حدود 30 هزار نفر در رشته‌های غیرکشاورزی اشتغال داشته و مابقی نیز بیکارند، الان باید پرسید که این افراد چگونه می‌خواهند در پادگان مطابق با تخصصشان خدمت کنند و اصلا مگر نیروهای مسلح چقدر باید کار کشاورزی انجام ‌دهند؟
- نباید به سربازی با نگاهی صفر و صدی بنگریم؛ بلکه باید نگاهمان به سربازی کارکردی بوده و ببینیم در کجا کارکردها متناسب با فلسفه آن است و در کجا با آن تناسبی ندارد.
- فلسفه‌ای که در سال 1304 منجر به شکل‌گیری سربازی شد، در سال 92 موضوعیت ندارد و در حال حاضر هم فلسفه مدونی برای آن نداریم و بر همان روال سال 1304 ادامه می‌دهیم.
- در اصلاحیه قانون خدمت سربازی که در آبان ماه سال 90 تصویب شد، امتیازات و مزایای خوبی نظیر حقوق، بیمه، تسهیلات تفریحی و حتی بیمه بیکاری تا یک سال پس از اتمام سربازی پیش‌بینی شده بود که متاسفانه اجرایی نشد که به نظر می‌رسد در اجرای قانون تلاشمان بر اجرای موادی است که کم‌هزینه بوده و هزینه آن را دیگران پرداخت کنند.
- چرا باید مشمولی که پدرش فوت شده تا 30 ماه صبر کند تا پس از آن معافیت دائم دریافت کند که به نظر من این موضوع هیچ پشتوانه منطقی ندارد. معتقدم گاهی تصمیم‌گیران، مغلوب جوسازی‌های موجود در اجتماع می‌شوند و همین سبب می شود که قانون عملکرد مطلوب خود را نداشته باشد.
- به نظر من در حوزه سربازی عده‌ای شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی می‌دهند تا بتوانند با استفاده از سربازی، برای خود رای جمع کنند! به طوری که در ایام انتخابات تقریبا می‌توان گفت که عمده کاندیداها و نامزدها یکی از مباحث‌ مهمی که مطرح می‌کنند، بحث سربازی است. همانطور که اصلاحیه قانون جدید وظیفه عمومی نیز در آستانه انتخابات مجلس به تصویب نهایی رسید.
- گاهی اصطلاح سربازی حرفه‌ای به کار می‌برند، اما در همین شرایط که سرباز حرفه‌ای نداریم، حقوق سربازان خرج ایاب و ذهاب آنان هم نیست. پس چگونه می‌توان به سمت سربازی حرفه‌ای حرکت کرد؟ در حال حاضر نگاهی که در بحث حقوق سربازان مطرح است، نگاهی جبران خدمت به معنای اینکه حقوقی را در ازای خدمت سربازان پرداخت کنیم، نیست.

- نظر شخصی من این است که بهتر بود مدت سربازی را برابر آنچه که پیش از اصلاح قانون در سال 90 بود، انجام می‌دادیم.یعنی 18 ماه برای عادی‌ها و به ترتیب 17 و 16 ماه برای دارندگان مدارک تحصیلی مختلف و ... .
- من در بسیاری از موارد و درباره بسیاری از کسر خدمت‌ها نظر مساعدی نداشته و ندارم و حتی درباره معافیت‌های مربوط به ایثارگران و کسر خدمت‌های ناشی از ایثارگری نیز نظر خوبی نداشته و موافق آن نبوده و نیستم.
301232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    47 0
    من متاهلم شغل ازاد دارم .با این شرایط نمیرم چرا چون کی اجاره خونه و... بده .
  • بابک IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    44 0
    خدا پدرتو بیامرزه. حداقل به فکر هستی. خدا کنه تاثیر گذار هم باشه
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    79 0
    سربازی برای من هیچ نتیجه ای نداشت جز تلف شدن جوانی ام.
    • محمد A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      35 0
      خدا پدرتو بیامرزه گل گفتی
  • m A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    14 0
    حرف ایشان هم اگر تاثیر داشت و مهم بود اینطور نمی گفتند..
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    14 0
    اولا باید مدت سربازی کلا یکسال باشه دوم اینکه در خدمت سربازی بنا بر رشته تحصیلی سربازان به آنها کار و یا کارآموزی یاد بدهند که حداقل از این یکسال فایده برده باشند و شهروندان مفیدتری باشند نه اینکه احساس وقت تلف کردن و گذر عمر بکنند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    31 0
    دهه پنجاهیا رو با اون برداشتن یه شبه خرید سربازی نابوووووووووووود کردید. اونایی که پول داشتن خریدن ما که نداشتیم نابود شدیم. نه کاری داریم الان نه پولی. زن و بچه هم با این وضع تو زندگیمون دارن تباه میشن. نمیدونم والا به کی باید پناه برد.................
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    26 0
    به امید حذف اجباری
  • حمید IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    13 0
    سربازی رو اختیاری کنید باحقوق وزرات کار هرکی خواست بره هرکی نخواست نقد واقساط بخره با این پولم برا انهایی که بعنوان سرباز استخدام شدن مسکن ساخته بشه وخرجه اونا بشه . ما تحصیلکرده ها واقعا ظلمه بخواهیم بعد سالها درس خوندن حالا دوسالم سربازی بریم پس کی زندگی تشکیل بدیم؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    11 1
    من هم معتقدم همان سیستم ۱۸ - ۱۷ - ۱۶ ماه بهترین بود و جوانان هم تشویق به تحصیل می‌شدند.
  • وحید IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    از دور میبوسمت آقای محمدرضا اکبر حلوایی معاون سابق مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا....تورو خدار یا برگرد به همین کارتون یا اینارو به مسولین بگو....نمیدونم چرا اینکارو میکنن؟؟؟یا دوس دارن مردم رو اذیت کنن یا دنبال درگیری بامردم هستن یا دوس دارن آبروی خودشون رو ببرن؟؟؟سردار سادات گفت122 کشور سربازی ندارن 10 کشور 1 سال و 22 کشور 18 ماه خدمت دارن؟؟؟خوب چرا ایران جز 122 تا نباشه؟؟؟یا جز حرفای شما نباشه؟؟؟باید مسولین از تجربیات شما استفاده کنن....خبر آنلاین خدایش این مطالب من و بقیه دوستان رو به مسولین خصوصا آقای حلوایی بگو////مرسی به امید روزای خوب برای ایران و ایرانی
  • من EU ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    خوب گفتی ولی درمورد کسری جبهه بد گفتی.چون اگه باشه بهتره