سایت 24 نوشت:

جک استرا، وزیر خارجه سابق انگلیس و نماینده فعلی مجلس عوام این کشور از حزب کارگر که در هفته گذشته در صدر یک هیات پارلمانی به تهران سفرکرد، گفت: دولت حسن روحانی در تلاش است تا ایران را از انزوا بیرون بیاورد اما اگر غرب قدم‌های اشتباه بردارد مخالفان آقای روحانی می‌توانند موقعیت او را به شدت تضعیف کنند.


 استرا در گفتگو با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی سفرش به تهران را موفقیت آمیز دانست و بر بازسازی اعتماد در روابط ایران به ویژه باانگلیس و آمریکا تاکید کرد.

او با اشاره به این که "قدم‌های اشتباه غرب باعث تضعیف موقعیت حسن روحانی خواهد شد"، گفت: "آقای خاتمی بعد از ۱۱ سپتامبر پیشنهاد همکاری فعالانه به دولت‌های غربی را داد، دولت او همکاری هایی کرد که هم به نفع ایران بود و هم آمریکا. اما به جای این که به او کمک شود، جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا ایران را در ردیف کشورهای محور شرارت گذاشت و این شروع تضعیف رئیس جمهور خاتمی بود. پس از آن فرانسه، آلمان و بریتانیا سعی کردند در قبال توقف غنی‌سازی اورانیوم به ایران پیشنهاداتی بدهند، اما لازمه این امر آن بود که آمریکا هم همکاری کند، حال آن که دست راستی ها در دولت آمریکا مانع شدند."

به گفته استرا، "نتیجه این شد که آقای خاتمی یا دکتر روحانی که مشاور امنیتی او بود یا کمال خرازی گفتند که نمی‌توانند به وعده هایشان عمل کنند."

وزیر خارجه پیشین انگلیس افزود: "نکته طنزآمیزی که اینجا وجود دارد این است که دست راستی های دولت بوش بیش از هر کس دیگری به پیروزی آقای احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ کمک کردند. نباید این اشتباه را بار دیگر تکرار کرد."

وی همچنین گفت که انگلیس و آمریکا در گذشته در ایران " نقشی زیانبار" داشته اند.

به گفته  استرا "تاریخی بسیار طولانی در مورد روابط نامطلوب ایران با آمریکا و انگلیس وجود دارد."

وزیر خارجه سابق انگلیس در بخش دیگری از این گفتگو گفت: "اگر شما ایرانی معمولی بودید، حق داشتید که فکر کنید آمریکا و بریتانیا طی دهه های گذشته نقشی زیانبار داشته اند و در حقیقت ما چنین هم بوده ایم."

استرا در این گفتگو با اشاره به کودتای سال ۱۹۵۳ که به سرنگونی دولت محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران منجر شد، افزود: "ما کودتایی را برای برکنار کردن دولتی که از طریق انتخاباتی دموکراتیک روی کار آمده بود، سازماندهی کردیم."

 استرا همچنین با اشاره به نقش غرب در جنگ ایران و عراق گفت: "غرب از صدام حسین در جنگی که مسبب شروع آن بود و ایران قربانی آن، حمایت کرد."

نماینده فعلی مجلس عوام  تاکید کرد که در سفرش به ایران با هیچ یک از چهره های مخالف دیدار نکرده است.

به گفته او، این سفری نمادین نبود، بلکه هدف از این سفر برقراری اعتماد و فراهم آوردن زمینه های لازم برای برقراری روابط حسنه بود.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    آقای استراو حالا که اعتراف کردی پس خسارت ضررهایی که به ایران زدیت هم بدین.....
    • کشمیری IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      4 5
      منفی را به چه منظور دادن بعضی ها؟ یعنی ما باید به غرب خسارت بدیم؟!!!!!!!!!!!!!!!! خواننده های خبرآنلاین کجایی هستن؟
    • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      30 6
      این نظر یه جوریه که نه میتونی مثبت بدی نه منفی!
    • مهرداد IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      18 5
      حرفاشون مودبانه و حکیمانه بود. یه جورایی حس کردم میخواست عذرخواهی کنه و دستش رو به دوستی دراز کنه
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    1 3
    خدا وكيلي يكي از ماها شجاعت اعتراف به اشتباهاتمان را داريم نمي گم بايدشيفته صداقت اين آقا شد اما ميگم گفتن همين حرفها هم شجاعت و صداقت ميخواد پس اينقدر پز نديد كه ما بهترينيم
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    1 3
    گر شما ایرانی معمولی بودید، حق داشتید که فکر کنید آمریکا و بریتانیا طی دهه های گذشته نقشی زیانبار داشته اند و در حقیقت ما چنین هم بوده ایم. ایرانی معمولی یعنی چه؟ یعنی اونا که بی بی سی هستن ایرانی غیرمعمولن؟
  • علیی A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    1 3
    ممنون آقای استراو
  • حميد A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    91 14
    به نظر من هدف ايشان واقعا بهبود روابط دوكشور و حتي با اروپا مي باشد . بهتر است ما هم خيلي بد بين نباشيم .
  • بی نام FI ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    5 1
    اخه منفی اینجا ا یعنی چی
  • امیر A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    5 1
    گرگ پیر با حربه ای دیگر و البته مثل همیشه موزیانه اگر کسی گول حرفهای انگلیسیها رو بخوره واقعا جای تاسف داره
  • ado A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    1 2
    همه ضد احمدی نژادند. جک استراو را چه کسی فرستاده است؟ جواب: شیطان
  • شهره A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    3 1
    آقای استراو؛ دست از سر ما بردارید. شما انگلیسیها ما را بدبخت کردید. همیشه می خواهید ما عقب مانده بمانیم. و دوباره بیایید ما را استثمار کنید. ولی کور خواندید. تو هم برو از ایران.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    2 2
    افراطي ها همه از يك جنس هستند. چه بوش باشه چه احمدي نژاد
  • امیر A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    6 0
    خدا از گناهشان که باعث عذاب ملت ایران در این سالها بوده اند نگذرد
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    11 55
    من از هیات پارلمانی متعجبم که چطور جک استرا را که خود اقرار به دخالت و کودتای دولتش در ایران کرده دعوت کرده است ؟ نتیجه گیری اینکه آیا جک استرا در ایران دنبال تکرار تاریخ نیست ؟
  • ایمان IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    51 1
    تقریباً میشن همون جناح راست خودمون.
  • محمد A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    3 1
    گفت يه نفر آدم از داخل جنگل رد ميشد و يه روباه ديد گفت: آخ دوباره بايد گول بخورم وقتي منورالفكرهاي داخل كشور و له له زدن براي ارتباط با غرب رو ميبينم ياد اين حكايت ميفتم
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    3 1
    وقتی به انگلیس میگن روباه پیر نمونه بارزش همین دو دوزه بازی های جناب جک استرا در ایجاد تفرقه و حقه بازی هاشونه دیگه مرتیکه 10 سال پیش خودش یک تنه بازی گردان تحمیل تعلیق فعالیت های هسته ای ایران بود حالا از در دیگه وارد شده . من موندم از این مسئولینی که این بابا را تو این مملکت راه دادند.
  • lمهدی A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    1 2
    بازی زیرکانه با دشمن بهتر است ا تا اینکه از باخت بترسیم و فرار کنیم و از دشمن بدگویی کنیم.
  • بهمن A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    5 17
    آمریکا و غرب همان اشتباه تاریخی را دارد تکرار می کند .
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    2 2
    این‌که گفته با هیچ‌کدوم از چهره‌های مخالف دیدار نکردم، یعنی چی؟ مگه می‌تونستی بری تو حصر یا زندان با مخالفان دیدار کنی؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    3 0
    ايشون قبلاً هم حسن نيت خود را ثابت كرده بودند اگر كمي به رويدادهاي زماني كه آقاي روحاني نماينده ايرانز براي حل و فصل مسائل هسته اي شده بود ، همكاري خوبي با ايران داشتند و همگي داشتند مسائل رو فيصله مي دادند كه يك مرتبه همه چيز بدون ديلي و اونهم از طرف ايران متاسفانه عوض شد و قطعه همكاري شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • *** IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    انگلیسی ها هنوز هم از نفاق و نفاق افکنی دست بر نمیدارند. امروز هم القاء میکنند که خارجی ها و در راس آن انگلیس و آمریکا در بر سر کار آمدن مسئولین ایرانی نقش دارند در حقیقت نقش ایشان ایجاد فضا برای فعالیت مجدد مخرب در بعد سیاسی-روانی و دست به سر کردن مسئولین جمهوری اسلامی است ولی مسئولین ما خوب از نقش این مهره که باز هم منافع نامشروع انگلستان را آن هم به ضرر ایران پیگیری میکند آگاه هستند خود جناب جک استراو بخواه یا نخواهد مهره ای است برای فضاسازی که انگلستان در این شرایط برای ایجاد نفاق در جبهه متحد شرق متشکل از ایران، هند، روسیه و چین و تمام کشورهای شرق-امنیتی به آن متوسل شده است تا در این بازی شطرنج سیاسی تمام مهره های خود را آزمایش کنند تا چند صباحی در این دنیای گذرا حکومت خود را حفظ کنند.
  • پورحسینی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    حرفهای جک استرا نظر شخصی اوست چون در دولت انگلیس هیچ سمتی ندارد .دیپلماتهای انگلیس و امریکا وقتی در کابینه دولت هستند علیه ملت ایران هستند ودر بازنشستگی به اشتباه خود اعتراف میکنند
  • محسن RU ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    انگلیسی ها همیشه اینجوری بودن با پنبه سر میبورند لطفا جوگیر این حرفای محترمانه نشید