مهر نوشت:

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به تلاش های عربستان در اعزام گروه های تروریستی به سوریه، بخش هایی از اظهارات یک شهروند عربستانی را که در سال گذشته هشت بار برای جنگ علیه بشار اسد به این کشور رفته را منتشر کرده است.

 نیویورک تایمز در گزارش خود می نویسد: ابوخطاب تا کنون هشت بار برای جنگ علیه بشار اسد به سوریه رفته اما می گوید یک صحنه خیلی او را آزار داده و آن دیدن جسد دو کودکی بود که در خون غلطیده بودند. به گفته ابوخطاب این دو کودک توسط دوستان وی کشته شده بودند.

ابوخطاب برای دانستن این نکته که این دو کودک چرا کشته شده اند به سراغ فرمانده خود که "ابو ایمان العراقی" نام داشت می رود و او در پاسخ می گوید: کودکان را به خاطر اینکه مسلمان نبودند کشتیم.

این شهروند عربستانی در ادامه با تاکید بر اینکه با حمایت های رسمی اما پنهان دولت عربستان برای جنگ به سوریه رفته است می گوید: بعد از این پاسخ بود که فهمیدم آنگونه که ادعا می شود جهاد در سوریه و جنگیدن با نیروهای بشار اسد بر اساس خواست خدا نیست. ابوخطاب اکنون در ریاض است و در منصرف کردن افرادی که قصد دارند برای کمک به القاعده به سوریه دارند فعالیت و تلاش می کند.

ابوخطاب در ادامه گفتگوی خود با نیویورک تایمز که در حضور دو مامور وزارت کشور عربستان انجام شده، به موردی اشاره می کند که حکایت از انجام تبلیغاتی سنگین در عربستان علیه ایران و شیعیان وجود دارد، وی در این اظهارات خود می گوید: هر چند برای جهاد در سوریه دلایل دینی کمی وجود دارد چون اعضای القاعده تعداد زیادی از مردم سوریه را می کشند و این برخلاف دستورات اسلام است اما اگر نظام بشار اسد در این جنگ پیروز شود این به معنای به قدرت رسیدن شیعیان خواهد بود و این یک تهدید برای کشور من محسوب می شود و من باید با آن مقابله کنم.

ابوخطاب در مورد تجربیات خود می گوید: زمانیکه نوجوان بودم در افغانستان جنگیدم و سپس به بوسنی رفتم اما در جنگ عراق علیه نیروهای آمریکایی مبارزه نکردم چون در این کشور شیعیان زیادی حضور دارند و در صورتی که به جنگ آمریکائیها در عراق می رفتیم در اصل به شیعیان کمک کرده بودیم.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: هر چند مقامات عربستان از این هراس دارند که اعضای القاعده فعال در سوریه بعد از بازگشت به عربستان مشکلات امنیتی زیادی را همانند دورانی که از افغانستان بازگشته بودند برای ریاض ایجاد کنند اما با این وجود معتقدند که باید به هر نحو ممکن در جنگ نیابتی در سوریه پیروز شوند.

از همین رو موضوع جلوگیری از اعزام تروریست ها به سوریه جدی گرفته نمی شود و همین امر موجب شده که هزاران نفر از مردم عربستان برای کمک به القاعده به سوریه بروند امری که از سوی وزارت کشور عربستان مورد تائید قرار گرفته است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در میان افرادی که برای جنگ علیه بشار اسد به سوریه رفته اند اعضای خانواده های سرشناس عربستانی نیز دیده می شوند. وزارت کشور عربستان از رفت و آمد این افراد به سوریه خبر دارد اما به گفته سخنگوی این وزراتخانه، اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نمی شود.

ابوخطاب در مورد نحوه رفتن خود به سوریه می گوید: در سال 2011 میلادی مطالب زیادی در مورد خیزش مردم در کشورهای عربی علیه حکومت ها خوانده بودم اما موضوع سوریه مرا به خود جلب کرد چون برادران سنی ما در حال مبارزه با علویان سوریه بودند. سپس در سال 2012 با پروازی مستقیم از ریاض به شهر انتاکیه در ترکیه که در نزدیکی مرز سوریه قرار دارد رفتم و در آنجا تعداد زیادی از هم میهنان خود را دیدم که برای جنگدین علیه بشار اسد به آنجا آمده بودند.

به گفته ابوخطاب، با اینکه دولت عربستان از این سفرها مطلع بود اما هیچ نظارتی بر رفت و آمد شهروندان خود به انتاکیه و از آنجا به سوریه نداشت. نیویورک تایمز در مورد سفرهای ابوخطاب می نویسد: ابوخطاب در سال 2012 هفت بار به سوریه رفت و در هر با به مدت 10 روز تا دو هفته در سوریه ماند و با نیروهای بشار اسد جنگید اما چیزی که موجب شد تا وی دست از این جنگ بکشد کشته شدن افراد بیگناه در درگیری ها بود.

نیویورک تایمز می نویسد: عربستان سعودی با وجود اطلاع از پیامدهای اعزام نیرو به سوریه همچنان در این امر نقش دارد و این در حالی است که مقامات این کشور اعلام می کنند شهروندان این کشور مجوز سفر به سوریه را ندارند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    26 1
    آخه کودک اصلا از دین چه می فهمه!! امیدوارم از درون خود القاعده با این سازمان برخورد صورت بگیره.
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    31 6
    خدا لعنت کنه کسایی را که در صدر اسلام اون خیانت بزرگ را به خواسته خدا و رسولش کردند و حق را به صاحب حق ندادند و اینطور چند دستگی و تفرقه و عناد و دشمنی را بین مسلمان ها ایجاد کردند و حالا بعد از 1400 سال شاهد ثمرات آن خیانت بزرگ هستیم... تفرقه و برادر کشی و وحشی گری و افکار و عقاید افراطی و فوق العاده غیر انسانی و احمقانه ....
  • عباس IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    25 1
    عیب نداره در جنگ نیابتی شرکت کنید اما به مادرانتان بگویید وقتی انها را در عزای شما نشوندیم از ما گله نکنند.
  • علی A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    7 0
    حق پیروز است برادر کشی بنفع کیست ؟