تعریف بازی برد - برد در مناسبات اقتصادی می تواند از یک سو به توسعه کشور بینجامد و از سوی دیگر دست تندروهای جنگ طلب برای اتخاذ تصمیمات یکجانبه را با توجه به منافع حضور شرکت هایشان در ایران ببندد.

فرشید سلیمانی

«می‌خواهم به همه فعالان اقتصادی بگویم که از امروز نوبت شماست؛ ما مسیر را آماده کردیم و هموار کردیم از امروز باید تلاش و کوشش شما آغاز شود.» این جمله را رییس جمهوری در روز توافق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با 1+5 و در جمع خبرنگاران بر زبان آورد. از سوم آذر که پس از ساعت ها مذاکره سنگین خبر توافق بر سریک برنامه اقدام شش ماه منتشر شد دولت تمامی مساعی خود را بکار بسته است تا بخش خصوصی کشور را به حرکتی جدی در این عرصه وادارد.
از سوی دیگر فضای روانی پس از توافق ژنو نشان می دهد که طرف های تجاری ایران نیز به جدی بودن این قرار داد و ارزش های بالقوه ارتباط با ایران واقف هستند. سفر فوری مسولان امارات ، ترکیه و عراق و برخی مقامات اروپایی به ایران پس از سوم آذر که بالاترین حجم داد و ستد را با کشورمان دارند موید این ماجراست. چشم انداز روشن اقتصاد ایران که درگزارش صندوق بین المللی پول آمده است و اخبار رسانه های غربی مبنی بر علاقمندی شرکت های ایتالیایی ، فرانسوی و آمریکایی در صنایع خودرو و نفت و گاز نشان از این واقعیت دارد که می توان چرخ های توسعه کشور را با سرعت بیشتری به حرکت در آورد.
دستگاه دیپلماسی کشور نیز در راستای همین سیاست هفته جاری از سهامداران اصلی شرکت های بزرگ بورس ، نمایندگان بانک های خصوصی و مدیران بازار سرمایه دعوت کرد تا به وزارت خارجه بیایند و برای آنها شرایط را به منظور محقق کردن مفاد قرارداد ژنو تبیین کرد . دولت توانست نظام تحریم ها را که از زمان جیمی کارتر علیه انقلاب نوپای ایران برقرار شد تخریب کند و اکنون خواستش از بخش خصوصی این است که با سبز شدن چراغ راهنمای همکاری با ایران ، تصویری از بزرگراهی امن ، زیبا و مقرون به صرفه به مخاطبان غربی ارایه کنند که اشتیاق آنها را برای مسافرت به ایران دوچندان کند.
ذوب شدن یخ همکاری اقتصادی با ایران تنها به دست متولیان حکومتی و سیاسی نیست. بخش خصوصی کشور می تواند صریح و شفاف ماجرای متضرر شدن جهان پیرامون از کنار گذاشته شدن ایران از معادلات اقتصادی را در همایش ها و سفرها بیان کند. بدون تردید تعریف بازی برد - برد در مناسبات اقتصادی می تواند از یک سو به توسعه کشور بینجامد و از سوی دیگر دست تندروهای جنگ طلب برای اتخاذ تصمیمات یکجانبه را با توجه به منافع حضور شرکت هایشان در ایران ببندد . به همین دلیل است که عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده از همه بویژه مدیران بخش خصوصی می خواهد که در پیشبرد مذاکرات همه توقعات را متوجه وزارت خارجه نکنند ، زیرا تلاش آنها در باز کردن کانال های مالی ، حضور در مذاکرات مرتبط با صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیز مذاکره بر ارسال قطعات خودرو که در توافق شش ماهه بر آن تاکید شده است می تواند اقدام عملی در رسیدن به توافق نهایی تلقی شده و بازگشت به عقب را منتفی کند.
بی دلیل نیست که روزنامه « جروزالیم پست » چاپ تل آویو نسبت به گفته های رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه در صورت شکست توافق ژنو نظام تحریم ها علیه ایران مجددا اعمال شده و حتی فشارها بر تهران افزایش می یابد ، ابراز شک و تردید می کند و می نویسد با هجوم شرکت ها و سرمایه گذاران غربی در ایران ، حرف های اوباما خیالی و تا حد زیادی توخالی است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طولابي A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    34 2
    اگر مجلسي ها و غني سازي 60 درصديشون بزاره ، كه صد البته خيلي ها موافق برداشتن تحريم ها نيستند ، منافع آنها در خطره
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    4 0
    ملت ایران راه خود را با انتخاب آقای روحانی انتخاب کرد. مردم باید از هیچ کوششی برای موفقیت کشورشان دریغ نکنند. و با شنیدن گفته برخی افراطی دل سرد نشوند. زیرا نا امیدی بدترین دشمن رشد و تحول است. به امید داشتن کشوری سر بلند برای مردمی پر تلاش
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    4 0
    این همه سال تحریم بودیم آقایان برای خودکفایی چه حرکتی کردند ؟ ما همه چیمون داره وارد میشه پس دیگه چرا تحریم باشیم که مشتی دلال با چندین برابر قیمت برای ما اقدام به واردات کنند این تندروها مشتی خائن به ملت و مملکتند
  • علی IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    3 0
    امیدوارم همه درها باز شود و از سر عقل وخرد به مسائل ریز ودرشت کشور وارد شویم
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 0
    هموطن گرامی درست گفتی ارتباط با تمامی کشورهای دنیا تکنولوژی و پیشرفت جامعه رو با خودش میاره ، انهایی که مخالف روابط گسترده با غرب هستند حتما منافعشان در خطر است انها نوکر روسیه و خائن به ملت ایران و مملکت ایرانند.درود بر ایران و ملت ایران به ویژه انهایی که نسبت به کشورشان تعصب دارند.