ایسنا نوشت:

سفیر پیشین ایران در اردن گفت: مواضع ضدایرانی که از سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مطرح می‌شود به دلیل نگرانی آن‌ها از توسعه نفوذ و قدرت ایران در منطقه است.
محمد ایرانی، سفیر پیشین ایران در اردن ظهر چهارشنبه در نشست دیپلماسی ایرانی با موضوع "توافق ژنو، آثار سیاسی، منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی آن" سخن می‌گفت با اشاره به برخی اقدامات انجام شده از سوی کشورهای منطقه علیه ایران خاطرنشان کرد: بیش‌تر تحرکات خشونت‌آمیزی که به نام تقابل‌های دینی و مذهبی انجام می‌شود ریشه کاملا روشنی دارد؛ ریشه آن‌ها رویکردهای مذهبی و طایفه‌یی نیست بلکه کاملا سیاسی است.

او افزود: این تلاش‌های عربستان سعودی است که اجازه نمی‌دهد ایران در نشست "ژنو 2"حضور داشته باشد.

 در ادامه سیروس ناصری، عضو پیشین تیم مذاکراتی ایران با غرب نیز با بیان این که بحران هسته‌یی این که خسارت‌هایی را هم به دنبال داشته است اما با وجود فشارها و خسارت‌ها نفوذ و قدرت ایران در منطقه تثبیت شده است.

وی گفت: توافق ژنو از یک منظر نقطه عطفی محسوب می‌شود زیرا در آن آمریکا بعد از تخاصم علمیاتی تمام عیار با ایران عقب‌نشینی اساسی کرد و این موضوع می‌تواند در وضعیت آینده ایران در منطقه و در سطح بین‌الملل تاثیرگذار باشد.
او گفت: عقب‌نشینی آمریکا به حدی سنگین بود که کشورهای اروپایی را متعجب و شوکه کرد. آن‌ها باور نمی‌کردند که آمریکا یک‌باره به این شکل مواضع‌اش را پس بگیرد و کنار بیاید.
ناصری با بیان این که هنوز بسیاری از مسائل مربوط به تحریم‌ها علیه ایران حل نشده است ادامه داد: باید کشورهای هدف برای ایران کشورهای باشد که ملاک‌شان تحریم‌های شورای امنیت است نه تحریم‌های یک جانبه. از این جهت گشایش برای ایران با کشورهای که تحریم‌های یک جانبه را ملاک قرار می‌دهند گشایش کوچکی است. ممکن است تغییراتی اتفاق بیافتد اما فکر نمی‌کنم اروپا هدف اصلی تغییرات باشد.
وی گفت: شاید ایران با مجموعه بریکس هم‌خوانی بیش‌تری در انجام فعالیت‌های اقتصادی مشترک داشته باشد و ایران این امکان را دارد که همراه و هم جهت با این کشورها خود را به سطح آن‌ها برساند.
در ادامه این نشست ایزدی، سفیر پیشین ایران در مسکو نیز به مواضع چین و روسیه در قبال مذاکرات هسته‌یی ایران و توافق‌نامه ژنو پرداخت.
او گفت: چین و روسیه هیچ‌گاه نخواستند هیچ مساله‌ای به طور کامل به نفع یک طرف حل و فصل شود. آن‌ها عادت کرده‌اند از شکاف‌های موجود استفاده کنند و بهره ببرند.
وی در عین حال افزود: ما هیچ زمانی مانند امروز و بعد از 24 خرداد فرصت این که در این روابط بازنگری جدیدی کنیم نداشته‌ایم. شاید پس از 2 خرداد که روابط ما با اروپا تغییر کرده بود این امکان وجود داشت البته به مفهوم این نیست که در روابط با همسایه بزرگ‌مان،‌ روسیه خللی ایجاد کنیم اما باید این را بفهمانیم که ایران خود درباره مسائلش تصمیم می‌گیرد.
ایزدی تاکید کرد: آن‌ها باید بدانند ایران برای روابطش با این دو کشور (روسیه و چین) در چارچوب منافع متقابل و با حفظ شئون ارزش قائل است.

/45212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    باشه :)
  • حسام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    علمیاتی یعنی چی اونوقت - عملیاتی درسته
  • امید A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 1
    سیروس ناصری: چین و روسیه هیچ‌گاه نخواستند هیچ مساله‌ای به طور کامل به نفع یک طرف حل و فصل شود. آن‌ها عادت کرده‌اند از شکاف‌های موجود استفاده کنند و بهره ببرند کاملا درسته