جک استراو رییس و اعضای گروه فراحزبی روابط پارلمانی انگلیس و ایران در پارلمان انگلستان باوزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد ظریف در این دیدار نقش هیات‌های پارلمانی در گسترش مناسبات بین کشورها را مهم خواند و ابراز امیدواری کرد که سفر هیات پارلمانی انگلیس به جمهوری اسلامی ایران به گسترش تعامل بین دو کشور در چارچوب منافع فیمابین منجر شود.

وی تلقی برخی طرف‌های خارجی در مورد اثربخشی تحریم‌ها را اشتباه خواند و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است در مقابل فشار کوتاه نمی‌آید.

وی با اشاره به وجود دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و غرب تصریح کرد: لازمه رسیدن به تفاهم ایجاد اعتماد متقابل است.

وزیر امور خارجه کشورمان راه رسیدن به تفاهم در موضوع هسته‌ای ایران را بسیار آسان دانست و افزود: با توجه به این‌که مقام معظم رهبری به طور جدی دیدگاه‌شان را در مورد حرام بودن سلاح هسته‌ای اعلام نموده‌اند، دیدگاه ایشان از یکسو به لحاظ مذهبی اهمیت دارد و از سوی دیگر جنبه استراتژیک دارد بدین معنی که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد.

وی با اشاره به تحولات سوریه نیز خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد، اما اگر به این نشست دعوت شود نقشی فعال در آن ایفا خواهد نمود.

در این دیدار جک استراو و سایر اعضای گروه فراحزبی روابط پارلمانی انگلیس و ایران در پارلمان انگلستان نقطه نظرات خود را پیرامون مناسبات دوجانبه، موضوع هسته‌ای، تحولات منطقه و روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپایی بیان نمودند.

جک استروا در بخشی از سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی روابط ایران و انگلیس، بر تلاش برای بهبود مناسبات دو جانبه بین دو کشور تاکید کرد.

سایر اعضای گروه فراحزبی روابط پارلمانی انگلیس و ایران در پارلمان انگلیس، تداوم گفت‌وگو و رایزنی بین دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد تاکید قرار دادند.

نمی توان حضور ایران را نادیده گرفت

وزیر امورخارجه صبح امروز در صفحه فیس بوکش نوشت: این روزها رفت و آمدهای هیئت های خارجی به ایران بسیار زیاد شده است. در این میان گروه های پارلمانی متعددی از کشورهای اروپایی هم به ایران سفر داشته اند. از جمله در دو روز گذشته، دیدارهایی با رییس و نایب رییس کمیسیون روابط خارجی سنای ایتالیا و اعضای هیئت دوستی پارلمانی مجالس اعیان و عوام انگلیس داشته ام. آنچه مشهود است درک این نکته توسط اکثر کشورهاست که ایران نقش قابل توجهی در منطقه و فراتر از آن دارد و نمی توان حضور ایران را نادیده گرفت.
وزیر امورخارجه به اشاره به اینکه گسترش همه جانبه روابط متوازن و بر اساس احترام متقابل و موضع برابر سیاست دولت تدبیر و امید است که با جدیت دنبال خواهد شد افزود: سفر من در آغاز هفته به ترکیه دستاوردهای خوبی برای گسترش روابط دوجانبه اقتصادی و تسهیل وضعیت کنسولی ایرانیان در ترکیه به دنبال داشت که امیدوارم نتایج ملموس خوبی برای کشور و مردم خوب و بزرگوار ایران داشته باشد. انشاءالله در روزها و هفته های آینده هم سفرهای دوجانبه و منطقه ای متعددی به کشورهای تأثیرگذار در مناطق مختلف خواهم داشت که ادامه سیاست تعامل سازنده با جهان است.
محمدجواد ظریف یادآور شد: مذاکرات هسته ای نیز با جدیت و اراده سیاسی قوی جریان دارد و هیات های کارشناسی ایران و 1+5 ده ها ساعت مذاکره فشرده داشته و به نتایج مثبتی رسیده اند. آخرین دور مذاکرات کارشناسی از ساعت 8 صبح دوشنبه قبل شروع شد و یک سره تا ساعت 7 صبح سه شنبه (یعنی حدود 23 ساعت) ادامه داشت و بعد به دلیل شروع تعطیلات سال نو میلادی متوقف شد. این نشانه جدیت طرفین برای رسیدن به تفاهم و شروع روند اجراست. سفر همکار خوبم دکتر عراقچی برای مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا در روزهای پایانی هفته جاری در ادامه این تلاش هاست. ما برای ادامه مسیر بر اساس برنامه اقدامی که در ژنو مورد توافق وزرا قرار گرفت بسیار جدی هستیم و معتقدیم با تعهد متقابل به توافق ژنو، پیشرفت و ورود به مرحله دشوار بعدی یعنی مذاکره و دستیابی به راه حل جامع کاملا امکان پذیر است.
ظریف ضمن تقدیر از افرادی که به مناسبت درگذشت مادرش به او تسلیت گفته اند نوشت: در چند هفته گذشته ودر دوران بیماری و پس از فوت مادر بزرگوارم، بسیاری از شما با محبت ها و دعاهایتان بنده را شرمنده کردید. از همه شما سپاسگزارم و امیدوارم خداوند به همه شما و عزیزانتان سلامتی و طول عمر بابرکت و به گذشتگانتان رحمت و مغفرت عنایت بفرماید.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    4 4
    دکتر جون خدا مادرت را رحمت کند و خودت را برای این مردم خوب حفظ کند.درست است که سفرهای موثری داشته‌ای اما کشورهای بسیار مهم منطقه خودمان غفلت شده است.
    • علی.مطالعات92 IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      1 0
      با عرض سلام خدمت دوست عزیز.و خسته نباشید خدمت استاد محترم دکتر ظریف...باید گفت که برنامه ای میان مدت دستگاه دیپلماسی تیم مذاکره کننده برقراری روابط با کشورهای همسایه بویژه کشورهای عربی منطقه می باشد.که در این زمینه همانطور که مستحضر هستید گام های اساسی برداشته شده است.
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    9 2
    با ارزوی موفقیت شما دوستان عزیز و سربلندی ایران عزیزمان.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 0
    آقای ظریف عزیز دوستت داریم و به خاطر همین شمارا برای این افراطیون داخلی حیف می دانیم که قربانی آنها باشی.