وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمار خروج نخبگان از کشور را 150 هزار نفر در سال عنوان کرد و گفت: با مهاجرت مغزها سالانه 150 میلیارد دلار به دیگر کشورها کمک می کنیم.

ایرنا نوشت:

رضا فرجی دانا روز سه شنبه در مراسم تجلیل از نفرات برتر هجدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور سال 1392 اظهار داشت: با محاسبات دهه 70 تربیت یک نفر نخبه برای ما یک میلیون دلار هزینه دارد.

وی فرار مغزها را بزرگترین خسارت کشورهای در حال توسعه در عصر حاضر توصیف کرد و گفت: ما با تحصیل فرزندان ایران در خارج کشور برای کسب علم مخالف نیستیم و همه ما مرحله ای از زندگیمان را در غربت به سر بردیم تا بتوانیم به آب و خاک میهن خدمت کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: باید دید نخبگانی که برای کسب دانش روز دنیا به خارج رفته اند اگر شرایط برای برگشت آنها فراهم نبود کشور چه خسارتی را تحمل خواهد کرد.

فرجی دانا بر ضرورت فراهم شدن زیر ساخت های مهم به منظور بازگشت نخبگان به کشور تاکید کرد و گفت: در شرایطی که کل بودجه دولتی ما 192 هزار میلیارد تومان و معادل 70 میلیارد دلار است با مهاجرت مغزها 150 میلیارد دلار به دنیا کمک می کنیم.

وی به تلاش کشور چین برای بازگشت نخبگان خود از کشور آمریکا به عنوان نمونه ای موفق اشاره کرد و گفت: کشور چین با 1.5 میلیارد نفر جمعیت حرکتی را آغاز کرده که با سه یا چهار برابر کردن پیشنهادهای کاری، نخبگان خود را از آمریکا به چین برمی گرداند اما ما فقط نظاره گر خروج نخبگان از کشور هستیم.

وزیر علوم به گلایه مادر یکی از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی مبنی بر تبعیض میان مدال آوران ورزشی و علمی اشاره کرد و اظهار داشت: مادر این جوان مخترع گلایه داشت که چرا مدال آوران عرصه های بین المللی ورزشی از تشویق های مادی زیادی بهره مند می شوند اما هیچ گونه حمایت مادی برای جوانان نخبه پیش بینی نمی شود.

فرجی دانا با بیان اینکه تبعیض از چشم تیز جوانان ما پوشیده نمی ماند، تصریح کرد که اگر در کشور شرایط اقتصادی دشوار است باید همگان این وضعیت را درک کنند و اگر شعب ابی طالبی وجود دارد پیامبر در کنار یارانش به سر می برد نه اینکه افرادی در تنعم باشند و دیگران را به صبر و تحمل دعوت کنند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    14 0
    آقا این عدد دقیقاً چند خونده میشه ؟ ( خدا شاهده من نتونستم بخونمش ! )
    • بی نام CA ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      11 0
      450 هزار میلیارد تومان معادل 150 میلیارد دلار
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    33 0
    اتفاقا خیلی هم خوبه. مغز ها تو دنیا شناخته میشن و اینجا نمیمونن که استعدادشون نابود شه
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    دو سه بار تو شمارش صفرا اشتباه کردم !
  • بی نام US ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    23 0
    بسه تو رو خدا یه مشت ادم تنگ نظر رو گذاشتین تو دانشگاهها جولان میدن هرکار دلشون میخواد میکنن هر کی عشقشون کشید هیات علمی کردن جوونای شایسته زیادی رو بی دلیل رد کردن اگر راست میگین اینا رو محاکمه کنید نمونه اش دانشگاه شیراز
  • lefro IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    19 0
    از ماست که بر ماست نه اینکه اینجا بمونن بهشون بها میدین
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 1
    تا کسی برای جامعه اش کاری مفیدی انجام نده و باری از مشکلاتش را حل نکند نباید اسمش را نخبه گذاشت و اگر میبینیم ایرانی هایی هستند که در کشورهای دیگر دست به کار مهمی میزنند بیشتر بخاطر امکانات و اعتمادیست که کشور میزبان در اختیار آنها قرار میدهد وگرنه اگر ایران بودند دستشون به جایی بند نمیشد.
    • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
      0 0
      اولا این عدد تعداد نخبگان نیست بلکه تعداد افراد لیسانس و بالاتر است. ثانیا رقم هزینه هم معادل 2 میلیون دلار مربوط به هزینه تولد تا اخذ مدرک کارشناسی در یک کشور است. ثالثا نخبه با باهوش فرق دارد. نخبه ضرورتا ضریب هوشی بالا ندادد ولی توانایی ویژه دیگری دارد و میتواند متفاوت با دیگر هم سن و سالان و همترازان خود رفتار کند و جسارت به خرج دهد مثلا ریسک پذیر است رابعا برای یک جامعه نرمال نسبت افراد با ضریب هوشی بالای 120 معادل 23 در 1000 است. تمامی این اعداد هم مبنای بین المللی دارد. لازم نیست به اظهارات وزیر علوم شک کنی
  • حسین A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    14 0
    خوبه همه اینا رو هم میدونن و هیچ اتفاق مثبتی رخ نمیده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    14 2
    واقعا این آمار از کجا پیدا می شود؟150 هزار نفر در سال؟!!!!!!قربان سوادت برم دکتر جان،اگر این مملکت 150 هزار تا نخبه یک میلیون دلاری در سال داشت که وضع این نبود.من که اینجا از هر100 دانشجوی ایرانی یکی یا دو تا بیشتر ادم با سواد ندیدم.تازه کل داننشجوهای خارج کشور با هم 150 هزار تا نمی شوند.که شما می گی سالی 150 هزار تا.شما فقط به این فکر کن وزیر علوم یک مملکت همچین آماری را مبنا قرار بده و برنامه ریزی کنه.واقعا همه چیزمون به همه چیزمون میاد.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      3 5
      http://www.khabaronline.ir/detail/23826/society/education ایران؛ رتبه اول در مهاجرت مغزها: سالی 180 هزار نفر
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    20 0
    مهم نیست. از این پول ها تو مملکت ما زیاده. جدا حیف نکرده تو این کشور آدم حروم شه. خوشا به حال انانی که رفتند
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    24 0
    مگه برای کسی هم مهم است؟ گیرم که همه جوانان بزنن بروند. چه کسی اهمیت می دهد. اصلا بهتر است بروند. جا برای برخی ها بازتر بشه.
  • بی نام FI ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    ميشه بگن أين عدد چجوري به دست اومده؟ اصلن چطوري بايد خوندش؟؟!!
  • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    7 0
    متأسفم که اینجا سیستم برای افراد نخبه ارزشی قائل نیست!
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    40 0
    این همه بدبختی بکش درس بخون آخرش در ایران هیچ اهمیتی ندن ولی بیخ گوشمون امارات میاد پیشنهاد میلیاردی میده ولی یه نفر یه فوق دیپلم زوری ورزشی داره خوب شوت میزنه که من نمیدونم چه کمک شایانی داره به کشور میکنه حقوق میلیاردی میگیره تازه یه چیزی هم طلب کاره ما هم برای یه وام برای زندگی باید چقدر حرف بشنویم خوب برادر از ماست که برماست
  • سید مهدی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    26 0
    خوبه که حداقل یکی اومد حرفی زد واقعایت جامعه ما اینه که اصلان کسی به نخبگان بها نمی ده حتی در داخل دانشگاه ها اساتید به فکر جیب خودشون و کار آزاد در بیرون دانشگاه هستن وقت نمی کنن از استعداد و خلاقیت دانشجوهای خودشون استفاده کنند تا دانشجویی می خواد یه کار نو انجام بده چون استادش سر در نمی یاره و می ترسه وسط کار دستش لو بره که دانشش پایین تر از دانشجوئه از دانشجو حمایت نمی کنن. یک فرد چقدر می تونه از جیب خودش خرج کنه از وقت خودش صرف کنه تا به نام اساتیدش کاراش تموم بشه. اینهمه ایده تو سر نخبگان ما هست ولی دریغ از سر سوزنی حمایت یک مشت مفت خوری که عقل ندارن از اون بخش مالی حمایت میشن نخبه های واقعی ما تو حاشیه هستن.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    20 2
    برن تا راحت زندگی کنند در ضمن چحوری حساب کردی که هزینه ی هر فرد یک میلیون دلار شده؟؟!!! اونم تو ایران
  • رضا IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    11 0
    مگه چاره ای هم دارند ؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    8 1
    و خسارت ناشی از موندن یه سری مغزها(میفهمید نه چی میگم) سالیانه 999999999999999999999999 ویا بیشتره
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 0
    توجه داشته باشيد كه هزينه يك ميليون دلاري يعني يك نفر از بدو تولد تا كسب مدارج بالاي دانشگاهي يك ميليون دلار براي كشور هزينه داشته است و وقتي اين فرد تحصيلكرده از كشور مي رود اين سرمايه از دست كشور خارج شده است.منظور اين نيست كه هزينه سالانه فرد يك ميليون دلار است.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 0
    توروخدا یه گزارش واقعی هم از بنیاد نخبگان تهیه کنید. تو همین بنیاد معلوم نیست چه بخوربخورهایی می شه ولی برای نخبگان هیچ کار مفیدی نمی کنند.
  • بی نام EU ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    3 0
    هر کی که توانش رو داره و میره خوب کاری میکنه ! بمونه تو این مملکت که چی بشه؟ بعد از چند دهه تلاش و کار و سازندگی فراموش بشه ؟ یا حقش خورده بشه؟ یا دنبال دوزار و ده شی بدو بدو کنه؟ بمونه که چی بشه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مشكل ديگه اينه كه با فرار نخبه ها كشور به تدريج از به صورت ژنتيكي نيز از نخبه ها فقير ميشود ودر نسلهاي آينده به تدريج تعداد نخبه ها كم مي شود