مهر نوشت:

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت:  اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر همکاری آمریکا و ایران در عراق درست نیست، در عین حال مواضع ایران در مبارزه با تروریست روشن بوده و ما حمایت خود را از دولت عراق ادامه می دهیم.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آیا در زمان اجرای توافق ژنو تمام تحریم ها لغو می شود و ایران از چه تاریخی همه تعهدات خود از جمله تعلیق غنی سازی 20 درصد را اجرا می کند بیان کرد: چندین دور مذاکرات کارشناسی بین ایران و 1+5 انجام شده که آخرین دور آن نیز 8 و 9 دی ماه بوده است و بخش های زیادی از برنامه اقدام مشترک مورد تفاهم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی دو مورد هنوز قطعی نشده اند، خاطرنشان کرد: قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته آقای عراقچی و خانم اشمید ملاقاتی انجام خواهند داد و گفتگوهایی در این زمینه صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: زمان بندی برای اجرای برنامه مشترک در صورت توافق اجرایی می شود. اجرای برنامه اقدام مشترک همان طور که از پیش نیز اعلام شده بود در یک روز خواهد بود که مذاکرات در روز مشخص انجام می شد.

وی با اشاره به اینکه ما همواره بر گام های متوازن تاکید کردیم بیان کرد: باید مذاکرات آخر هفته انجام گیرد تا به صورت مشخص روز اجرای توافق اعلام شود و در آن روز طرفین گام های خود را آغاز کنند.

افخم در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر عراق و اینکه در اخبار گفته می شود بغداد از ایران و آمریکا درخواست کمک داشته و آیا قرار است ایران و آمریکا برای حل بحران عراق همکاری داشته باشند گفت: اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر همکاری آمریکا و ایران در عراق درست نیست، در عین حال مواضع ایران در مبارزه با تروریست روشن بوده و ما حمایت خود را از دولت عراق ادامه می دهیم.

وی افزود: باید جامعه جهانی درباره مبارزه با افراطی گری گام​های یکسان و غیر تبلیغی بردارد، اقدامات دولت عراق مورد تاکید ما است. عادل المهدی معاون رئیس جمهور عراق نیز اکنون در تهران به سر می برد و مذاکراتی با مقامات کشورمان دارد ما عراق را به عنوان یک نمونه خوب از فرآیند دموکراتیک که تصویر خوبی را ارایه داده می شناسیم و امیدواریم شخصیت های عراق این موقعیت خوب را مورد توجه ویژه داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین اخبار از وضعیت بهرام فیضی شهروند ایرانی دستگیر شده در آذربایجان گفت: در مورد آقای فیضی پیگیری های کنسولی از سمت وزارت امور خارجه در تهران و باکو ادامه دارد. ملاقات های کنسولی انجام شده. دسترسی ها ادامه دارد و شهروند ایرانی را به دلایل واهی دستگیر کرده اند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدا موضوع را مورد پیگیری قرار داده ایم بیان کرد: باید شرایط آزادی شهروند ایرانی فراهم شود، اخبار اولیه و دسترسی های کنسولی حاکی از آن است که حال جسمانی ایشان خوب نیست و تاکید می کنیم که مقامات آذری باید شرایط آزادی این شهروند را فراهم کنند.

وی درباره برنامه دیدارهای رسمی و غیررسمی جک استراو در ایران بیان کرد: طبق برنامه تعیین شده و به دعوت گروه دوستی و پارلمانی ایران و انگلیس هیات پارلمانی از انگلیس به تهران آمدند. ملاقات هایی در سطح پارلمان و وزارت امور خارجه دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه مناسبات پارلمانی مکمل مناسبات دولتی میان کشورها است، بیان کرد: ما مایل هستیم از این مناسبات وهم ارتباطات پارلمانی با سایر کشورها برای تداوم مناسبات رسمی دولت استفاده کنیم و این ارتباطات زمینه های همکاری جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها را مناسب می کند.

وی با اشاره به اینکه در این چارچوب از سفر گروه های پارلمانی استقبال می کنیم بیان کرد: ملاقات ها بیشتر دغدغه بخش رسانه ای است. به هر حال هیات پارلمانی انگلیس با وزیر امور خارجه، معاون وزیر امور خارجه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ملاقات هایی خواهد داشت و آقای استراو یک مصاحبه مطبوعاتی نیز خواهند داشت. این سفر به گفتگوهای نزدیک تر و درک بهتر و مناسب تر دو کشور از یکدیگر کمک می کند.

افخم در پاسخ به این سوال که آیا ایران حضور غیررسمی در کنفرانس ژنو 2 را خواهد پذیرفت بیان کرد: ما اعلام کردیم که بدون پیش شرط در هر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه مشارکت داریم، کشورهای منطقه و شخصیت های موثر برای کمک ایران به حل بحران سوریه تاکید کرد: در سفر اخیر وزیر امور خارجه به ترکیه نیز بر نقش ایران تاکید داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در صورت اعمال تحریم های جدید توافق ژنو چه خواهد شد بیان کرد: در مورد بحث تحریم های جدید موضع ما کاملاً مشخص است. تصویب هر گونه تحریم جدید به منزله خاتمه دادن به مذاکره است. در گذشته نیز این موضع را اعلا کردیم که چنین اقدامی خلاف حسن نیت، اعتماد ساز وی روند جاری مذاکرات است.

افخم در پاسخ به سوالی درباره هیات ناظر بر تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: همان طور که در گذشته نیز وزارت امور خارجه اعلام کرده اطلاعی از این اخبار نداریم. شورای امنیت نهادی است که بر پرونده مذاکرات هسته ای نظارت می کنند و همه برنامه ها طبق نظر شورای امنیت اجرا می شود، تبعاً مسئولین عالی کشور در جریان امور هستند و با مشورت روند پیش می رود.

وی گفت: ماه آینده شاهد سفر اردوغان به تهران خواهیم بود و مذاکرات ایران و ترکیه وارد دور جدیدی شده و این نسبت به آینده این روند خوش بین هستیم.

افخم درباره مرگ ماجد الماجد و پیگیری در خصوص حادثه تروریستی بیان کرد: پیگیری در خصوص حادثه تروریستی و شناسایی عوامل آن ادامه دارد، مبنای کار ما دریافت گزارشات رسمی و تایید مقامات رسمی لبنان است، در عین حال که هیات فنی و قضائی به زودی عازم لبنان خواهد شد و چارچوب ها و اخبار را منتشر می کند. ملاک ما همان است که هیات ما در تماس نزدیک به دست می آورد، گمانه زنی ها در چند روز گذشته بسیار زیاد بوده و ملاک مان مباحث رسمی و مستند است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تبادل هیات های پارلمانی بین ایران و کشورهای مختلف گفت: هیاتی از سنای ایتالیا اوایل هفته در تهران بودند، هیات پارلمانی انگلیس امروز در تهران است، یک هیات یک نفره از آلمان که رئیس فراکسیون دموکرات مسیحی است نیز به تهران سفر خواهد کرد، هیات از پارلمان ایرلند و همچنین هیاتی از پارلمان کانادا نیز برنامه ریزی شده که به ایران سفر کند.

وی افزود: امیدواریم گفتگوهای مجالس زمینه ساز و کار و همکاری های بهینه میان کشورها را فراهم کند، کانادایی از این روند مستثنی نیست، چنانچه سفر هیات پارلمانی اروپا کمک کنیم که واقع بینی در مجموعه تصمیم گیری در کانادا ایجاد شود و تصویر تحولات ایران را منتقل کنیم استقبال می کنیم. گفتگوها راهگشای همکاری و ارتباطات ملت ها خواهد بود. امیدواریم واقع بینی و نگرش به ابعاد سازنده تحولات در این رفت و آمدها بیش از ابعاد دیگر مورد توجه قرار گیرد.

افخم در مورد سفر وزیر خارجه به لبنان که رسانه های لبنانی آن را دوشنبه هفته آینده اعلام کرده اند گفت: سفر ظریف به لبنان در حال برنامه ریزی است. با قطعی شدن سفر که به زودی انجام خواهد شد اطلاعات بیشتری خواهیم داد.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =