رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه "دولت نباید شیوه تعاملی با مجلس را از دست بدهد"، گفت: سه قوه با یکدیگر و تحت نظر رهبری می‌توانند کارها را پیش ببرند و بنابراین اختلاف بین قوا به صلاح کشور نخواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین نشست استانداران در دولت تدبیر و امید که در وزارت کشور برگزار شد، ضمن تقدیر از حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت، گفت: ایشان در همه مراحل از دولت حمایت کردند. یادمان باشد که ما یک کشور، یک رهبر و یک دولت داریم.

وی با تاکید بر لزوم حمایت استانداران از فعالیت احزاب و تسهیل این نوع فعالیت، افزود: ما نمی‌توانیم در یک جامعه بزرگ هفتاد و چند میلیونی بدون تشکیلات و احزاب، افکار عمومی و افکار سیاسی را هدایت کنیم، رشد بدهیم و مردم را از لحاظ سیاسی آماده کنیم.

اهم سخنان رئیس جمهور در ادامه می آید:

*جمهوری اسلامی ایران امروز پرچمدار مقابله با خشونت و افراطی گری در جهان است.این پیشتازی در مقابله با خشونت و افراطی گری آثار تحقق حماسه سیاسی و انتخابات 24 خرداد است.

طرح مقابله جهانی با خشونت و افرطی گری که پیشنهاد ایران بود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اجماع به تصویب رسید. ایرانی را که متهم می کردند به این که کشوری است در پی خشونت، افراطی گری و یا حتی حامی تروریست همچنان که قبل ها به دروغ القا می کردند، پرچمدار مبارزه با خشونت و افراطی گری در جهان شد.

*کار بسیار بزرگی صورت گرفت.اینکه پیشنهاد رییس جمهوری ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به فاصله چند ماه تبدیل به قطعنامه ای شود کار بزرگی بود. زمان ارائه این قطعنامه، ایران اولین بانی قطعنامه بود اما بعد 42 کشور نظیر کشورهای اروپایی، ایتالیا، سوییس، روسیه، چین، نیز به آن پیوستند.

*علیرغم مخالفت های اولیه آمریکا و مخالفت های شدید رژیم صهیونیستی، شما دیدید در موقع رای گیری هیچ کشوری جرات نکرد که از رییس بخواهد رای گیری شود وقتی هیچ کسی پیشنهاد رای ندارد یعنی اتفاق آرا و به اتفاق آرا این قطعنامه به تصویب رسید و این پیروزی بسیار بزرگ برای ملت ایران بود.

* البته حالا رسانه های خارجی به دلایلی که این قطعنامه با همه تبلیغات چند ساله و چند دهه آن ها مغایر بود خیلی به آن نپرداختند و رسانه های داخلی هم فکر می کردند که اگر بپردازند تقویت دولت می شود، کمتر به آن پرداختند.

* اما واقعیت، واقعیت است و کسی نمی تواند منکر شود که پرچمدار علیه خشونت وافراطی گری در دنیای امروز جمهوری اسلامی ایران است و بحق هم پرچمدار علیه خشونت و افراطی گری است.همه این ها از آثار آن حماسه سیاسی و انتخابات 24 خرداد بود. در سیاست خارجی که به ظاهر فکر می شد قفلی زده شده که هیچ کلیدی قادر نیست این قفل را باز کند، اولین گشایش حاصل شد.

* توافق اولیه با 6 قدرت جهانی در مساله هسته ای کار ساده ای نبود، کار بیسیار پیچده، سخت بود که نیاز به تصمیم گیری شجاعانه داشت.

*هیچ وقت شکاف بین جناح ها و احزاب را مثل سال های اخیر مشاهده نکردیم. البته در شرایط اولیه انقلاب گروهک هایی بودند که فعالیت داشتند اما ما آن ها را جزو احزاب و فعالان سیاسی هرگز نشناختیم و نمی شناسیم.

*همچنین شرایط اقتصادی کشور، کمتر سابقه داشته و بررسی ها نشان می دهد که شرایط رکود تورمی که هم تورم بالای 40 ذرصد باشد و هم رشد اقتصادی منهای 5.8، این دو تواما در تاریخ ایران بی سابقه بوده است. جز یکی دو سال انقلاب و سال بعدی انقلاب که شرایط خاصی بر کشور حاکم بوده است. لذا ما این دو را تواما در تاریخ ایران نداریم که تورم بالای 40 باشد و رشد اقتصادی هم نزدیک منهای 6 باشد.

*ما در یک شرایط خاصی کشور را تحویل گرفتیم. تورم بالای 43 درصد، شرایط بیکاری، جامعه ای که فضای کسب و کار بهبودی در آن مشاهده نمی شد، عدم آرامش و عدم ثبات هم در بخش اقتصادی و هم در بخش سیاسی و هم در بخش سیاست خارجی.

*نه ثباتی در قیمت ارز بود و نه در قیمت طلا، نه در قیمت مسکن و زمین ثبات وجود داشت. شرایط کاملا بی ثبات و هیچ سرمایه گذاری نمی دانست که سه ماه دیگر، حتی یک ماه دیگر و گاهی حتی یک هفته دیگر شرایط اقتصادی کشور چگونه خواهد بود.

*کار اصلی و بزرگ را ملت بزرگ ایران انجام دادند. مردم در انتخابات مهم 24 خرداد حماسه را آفریدند و تدبیر مقام معظم رهبری به ظهور پیوست.مردم و وجدان عمومی جامعه به خوبی احساس کرد که شرایط کشور و انقلاب چیست و آینده کشور چه خواهد بود.تصمیم مردم برای حضور بسیار مهم بود، این که 73 درصد مردم پای صندوق آرا حضور پیداکنند، شاید قبل از آن کمتر فکر می شد و در میان همه شعارها و بحث ها، مردم اعتدال و روش اعتدالی را برگزیند و انتخاب کردند.

* این انتخابات نه در داخل ایران و نه در منطقه بلکه در سراسر جهان تاثیر گذار بود. شما دیدید که در مراسم تحلیف 55 کشور حضور پیدا کردند و شرکت کردند که 11 کشور در سطح سران بودند. بعد همه دیدند که جو جهانی چگونه تحت تاثیر حرکت، حضور و حماسه مردم قرار گرفت.

*هر چیزی که به صلاح این ملت باشد و منافع مردم را تامین کند بدون هیچ تردیدی دولت درباره آن وارد عمل می شود. دولت مطمئن است اکثریت قاطع مردم حامی دولت خواهند بود و از سر و صدای چند نفر و چند درصد نباید بهراسیم و نه می هراسیم.ما آمده ایم تا آبرو و حیثیت خود را فدای این ملت عزیز کنیم.

* شکاف بین دولت و ملت، تضعیف شدید سرمایه اجتماعی، وضعیت سیاست خارجی، وضع اقتصادی و همچنین شرایط تحریم، آسیب های شدید اجتماعی و آسیب پذیری های فراوان همچنین در بخش سیاست خارجی شرایط حقوق شهروندی و شرایط اقلیت های قومی و مذهبی و نحوه تعامل جناج ها و احزاب سیاسی

*شما می دانید که در هیچ شرایطی از ابتدای پیروزی انقلاب تا سال های اخیر، کشور در شرایط تحریم سازمان ملل نبوده است، چه شرایط روزهای اولیه انقلاب و چه دوران جنگ تحمیلی.تحریم غربی ها و آمریکایی ها بود، اما تحریم سازمان ملل برای ایران تا سال های اخیر سابقه نداشته است.

*کسی نمی تواند این واقعیت را منکر شود که پرچمدار مبارزه علیه خشونت و افراطی گری در دنیای امروز جمهوری اسلامی ایران است.همه اینها از آثار حماسه سیاسی و انتخابات 24 خرداد بود. در سیاست خارجی که فکر می شد قفلی بر آن زده شده و هیچ کلیدی قادر نیست این کلید را باز کند، اولین گشایش حاصل شد و توافق اولیه با 6 قدرت جهانی در مساله هسته ای کار ساده ای نبود و کار بسیار پیچیده و سختی بود که نیاز به تصمیم گیری شجاعانه داشت.

*دولت این قول را به مردم داده و امروز هم قول می دهد که در هرچیزی که به صلاح این ملت باشد و منافع مردم را تامین کند، بدون هیچ دغدغه ای و بدون هیچ تردیدی وارد عمل می شود و مطمئن است که اکثریت قاطع مردم حامی دولت خواهند بود.ما از سروصدای چند نفر یا چند درصد نباید بهراسیم و نه می هراسیم. ما آمده ایم تا خودمان، آبرو و حیثیت خودمان را فدای این ملت عزیز بکنیم.

* این دولت، دولتی است که آماده فداکاری برای تحقق منافع ملی است. تمام دوستان ما در منطقه و همه سیاستمدارهای برجسته دنیا توافق اخیر ما با گروه 1+5 را تحسین کردند و این را قدم بسیار مهمی برای گشودن راه هسته ای در روابط خارجی پذیرفتند.البته عده ای هم هستند که ممکن است خوشحال نباشند. ما به آنها کاری نداریم. برای ما اول رضای خدا مهم است و بعد رضای عامه مردم. بقیه چیزی نیست.

*ضمنا یادمان باشد که از نقد و انتقاد نباید بهراسیم و ناراحت شویم بلکه باید اجازه دهیم هرکسی نقدی دارد، مخصوصا اگر نقد سالم، سازنده و دلسوزانه است، آن را مطرح کند و این بهترین کمک است. حتی اگر اهداف دیگری هم پشت نقد پنهان شده باشد، این دولت به راحتی آن را تحمل خواهد کرد.

*احزاب و گروه ها خواهند دید که آستانه تحمل این دولت بسیار بالاتر از آن است که آنها قادر باشند به این راحتی دولت را در مسیر عصبانیت قرار دهند. البته من فعلا این بحث را باز نمی کنم اما دولت در عمل نشان خواهد داد که آستانه تحمل بالایی خواهد داشت و البته هرجا ضروری باشد مسایل کشور را مستقیم با مردم در میان خواهد گذاشت.

*در سیاست خارجی امروز شاهد گشایش اولیه هستیم. ما نه خیلی خوشبین هستیم و نه خیلی بدبین هستیم. باید واقعیت ها را ببینیم و تحلیل هایمان هم بر مبنای واقعیت ها باشد . امروز شرایط ما در سیاست خارجی با چند ماه گذشته و قبل از این دولت بسیار بسیار متفاوت است.

*شاهد بودید که در حاشیه اجلاس اخیر سازمان ملل متحد تقریبا همه روسا و مقامات عالی رتبه کشورها از جمله کشورهای غربی بدون استثنا درخواست دیدار با رییس جمهوری ایران را داشتند و این شرایط در سالهای اخیر بی سابقه بوده و این هم باز از آثار حضور مردم و حماسه سیاسی مردم است.

*در بخش اقتصاد در شرایطی بودیم که فکر می کردیم شکستن تورم و رکود به این آسانی امکان پذیر نخواهد بود.به دلیل شرایط فعلی کشور، در طول هفته بیشترین وقت را به بحث های اقتصادی اختصاص می دهم و حداقل دو جلسه منظم از آغاز کارم تا امروز با مسوولین اقتصادی و مشاورین اقتصادی داشته ام.

* اولین هدف ما این بود که تورم و رشد تورم را مهار کنیم و این کار به شکر خدا تا امروز به خوبی انجام شده و حتی مقداری بالاتر از سطح توقع اولیه توانسته ایم در این زمینه پیش برویم.

*این که تورم نقطه به نقطه از 43 درصد امروز 28 و هشت دهم درصد رسیده است، یعنی بیش از 14 واحد درصد کاهش پیدا کرده است، این موفقیت بزرگی برای راه و روش اقتصادی دولت است.

*این که ما می بینیم آمار اخیر نشان می دهد رشد بیکاری کاهش پیدا کرده و 2 و یک دهم واحد درصد کاهش پیدا کرده، این نشان موفقیت دولت است.

*امروز بازار دارای ثبات نسبی و آرامش نسبی است و این علامت موفقیت دولت است. نرخ رشد نقدیندگی کاهش پیدا کرده و مهار شده است و این هم نشانه دیگری برای موفقیت دولت در بخش اقتصاد است.

* فضای کسب و کار در کشور با چند ماه پیش کاملا متفاوت است. دولت تسهیلات فراوانی را برای رونق اقتصادی و از بین بردن مقررات دست و پاگیر را با یک مصوبه 35 بندی انجام داد و همه این 35 بند در حال اجرا است.

*در بخش مسایل اجتماعی هم شاهد آرامش نسبی هستیم. آنچه هدف ما است این که کشور را از حالت تنش، خشونت و افراط به طور کامل خارج کنیم.

* دولت در زمینه سازماندهی و تشکیل دولت و همچنین انتخاب استانداران همه تلاش خود را به کار گرفت. ما بعد از صدها ساعت مشورت برای انتخاب وزرا در روزهای فراوان و شب‌های طولانی که گاهی تا نیمه‌شب ادامه می‌یافت شب 23 ماه مبارک رمضان به انتخاب همه وزرا رسیدیم و در آن لیلةالقدر در آغاز شب همه وزرای پیشنهادی را جمع کردیم و با آنها صحبت کردیم.

* آن شب برای من شب شیرینی بود و اینکه می‌توانستم روز تحلیف، لیست وزرا و برنامه دولت را تقدیم مجلس کنم. برخی از دوستان می‌گفتند این شدنی نیست ولی بحمدالله برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی تقدیم لیست وزرا و برنامه دولت در روز تحلیف انجام شد.

*مجلس تعامل خوبی با دولت داشته است.گرچه سوالات فراوان و احضارهای زیاد ممکن است برخی وزرا را مکدر کرده باشد اما نباید برنجیم و شیوه تعاملی‌مان را با مجلس از دست بدهیم.

* دولت، مجلس و قوای سه‌گانه با هم تحت نظر رهبری می‌توانند کارها را پیش ببرند و اختلاف بین سه قوه به صلاح کشور نخواهد بود.

*در زمینه اصلاح بودجه 92 و لایحه بودجه 93، مجلس تاکنون همکاری خوبی با دولت داشته است. اینکه چهار وزیر برای یک پست معرفی شوند و رییس‌جمهور ناچار شد برای یکی از وزرا چند بار به مجلس برود تا وزیر ورزش رای لازم را بگیرد، گرچه بی‌سابقه بود و من این را در تاریخ جمهوری اسلامی به یاد ندارم اما باز هم این حق مجلس بود و ما نباید برنجیم.

* ما باید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت احترام بگذاریم، به قانون مصوب مجلس که مورد تایید شورای نگهبان است احترام بگذاریم، به آن عمل کنیم؛ چراکه غیر از قانون‌گرایی، راهی پیش‌روی ما نیست. فرار از قانون اگر به فرض منفعت موقتی داشته باشد، ضررهای بسیار مهم و طولانی دارد.

*توافق برد - باخت، پایدار نمی‌ماند و آنچه ما در سیاست خارجی نیز دنبال می‌کنیم، بر اساس همین است؛ چراکه اگر توافق به صورت برد - برد نباشد، بالاخره یک طرف آن را نقض می‌کند.

* همه از جمله استانداران باید در برابر قانون تسلیم باشیم و به آن احترام بگذاریم و در رأس آن قانون اساسی، مصوبات مجلس و سیاست‌های ابلاغی رهبری همچنین باید به مصوبات لازم‌الاجرای شوراهای عالی نیز احترام بگذاریم و دولت در این زمینه نیز پیشگام خواهد بود.

*کار بعدی بعد از تشکیل کابینه، انتخاب استانداران بود که در جریان آن بار سنگینی بر دوش وزیر کشور قرار داشت و این موضوع در روند انتخاب استانداران نیز وجود دارد که نمایندگان، ائمه جمعه و افراد ذی‌نفوذ استان‌ها توقعاتی داشته باشند و رساندن آن تا به نقطه اشتراک کار ساده‌ای نیست که به فضل خدا دولت از عهده آن برآمد و در زمان معقولی استانداران را انتخاب کرد.

* حضور استانداران در استان و عملکرد آنان باید به گونه‌ای باشد که هیچ جناحی احساس شکست نکند؛ نه اینکه اکثریت پیروز و اقلیت غیرپیروز، یکی باشند ولی در حقوق اساسی کشور همه یکسانند و باید به آن‌ها احترام گذاشت و استاندار نیز باید به گونه‌ای عمل کند که همه احساس برد کنند و اگر بتواند مشترکات را به عنوان معیار اصلی کار قرار دهد آن موقع همه می‌بینند که استاندار فراجناحی است.

*‌ زمانی که استاندار به دنبال رفع معضلات منطقه‌ای باشد و مشکلات اصلی استان را مورد توجه قرار دهد، جناحی که ابتدا فکر می‌کرد بازنده است خود را برنده می‌بیند و اگر معضلات اصلی استان حل شود همه برنده‌اند و به عنوان مثال اگر استانداری توانست معضل دریاچه هامون، زاینده‌رود، ریزگردها و از بین رفتن جنگل‌ها را حل کند همه استان در هر جناحی احساس پیروزی می‌کنند و انتخاب چنین استانداری تبدیل می‌شود به یک انتخاب برد - برد و حتی افرادی که در ابتدا مخالف بودند از وزیر کشور و دولت سپاسگذار خواهند بود.

*استاندار به عنوان نماینده کل دولت و نماینده عالی نظام در استان است و اگر استاندار فقط قانون را برگزیند و همه را به قانون و عمل به آن دعوت کند، دیگر کسی احساس باخت نمی‌کند و همه جناح‌ها در کنار استاندار قرار خواهند گرفت.

27219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    8 50
    وقتی اختلافات حل میشه که کسی از دیگری توقع نداشته باشه و خودش در جهت رفع اختلافات گام برداره. امیدوارم هر سه قوه با اتحاد به پیشرفت کشور کمک کنید و گول منافق ها رو نخورید
    • علی A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 0
      یه سری بی منطق رای منفی میدید. نرمال نیستید!!!!!!!!!!
  • احمدی A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    روحانی مچکریم
  • شیدا IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    161 4
    اوضاع نگران کننده شده . جناح اقلیت برای شکست مذاکرات کیک سفارش داده است !!! و تنها چیزی که برایشان مهم نیست صلاح کشور و مردم است و برای رسیدن به این خواسته همه نیرو های خود را بسیج کرده است
    • علی A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 5
      منظورتون از اقلیت ، 50 درصد مردم هستند
    • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 2
      بمیرم که زمان احمدی نژاد همه به دنبال موفقیت او بودند وااااااااای!.
  • سالار A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    62 12
    خیلی دوست دارم دکتر روحانی ایشاالله همیشه با دست پر و همینطور با تدبیر به کار خودتون ادامه بدین.غلام ادبتم دکتر
    • علی A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 2
      داس چی شد
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    104 4
    اين اقليت تا مردم به روز سياهي مثل سوريه و عراق و افغانستان نرسونن خيالشون راحت نميشه !!!!
  • حسین A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    13 21
    کاش در مورد بلاتکلیفان آزمون استخدامی استانداریها هم بحث میشد...
    • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 2
      چرا منفی دادید ؟ کاربران خبرآنلاین چرا مشکلات جوانان براتون مهم نیست؟
  • علی A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    9 70
    تورم 25 درصدی بد و تورم 43 درصدی بدتر است. حالا چرا مردم باید از یک اتفاق بد خوشحال باشند؟
    • lkhnd IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      3 1
      برای اینکه از بدتر به سمت بد مسیر پیشرفته!
    • محمد IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 0
      آره والا راست می گی آب که تز سر گذشت چه یه وجب چه صد وجب می گذاشتیم محمود تکلیف رو مشخص می کرد و مملکت رو نابود می کرد شما ها خوشحال تر بودید
    • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 0
      شما از کاهش تورم خوشحال باش
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 1
    جناب رييس. جمهور با قاطعيت بيشتري همراه باش ومردم را درياب
  • بی نام RO ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 0
    به فکر آلودگی تهران باش روحانی جان...با این سموم تو مغز و بدنمون دیگه نمی تونم بفهمم 3 قوه یعنی چی
  • مينا IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    هر چیزی که به صلاح این ملت باشد و منافع مردم را تامین کند بدون هیچ تردیدی دولت درباره آن وارد عمل می شود. دولت مطمئن است اکثریت قاطع مردم حامی دولت خواهند بود و از سر و صدای چند نفر و چند درصد نباید بهراسیم و نه می هراسیم.ما آمده ایم تا آبرو و حیثیت خود را فدای این ملت عزیز کنیم.
  • شهروند IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 1
    لیست وزرای که یه شبه از تخم مرغ شانسی در بیاد همینه!!!!چوبشو مردم میخورند!!!
  • الهه A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 3
    درود بر احمدی نژاد امیر کبیر ایران
    • ایران IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 0
      تاریخ رو دوباره بخون . امیر کبیر رو با یکی دیگه اشتباه گرفتی ! . شاید منظور تون اتابک باشه چون اون هم عاشق روسیه بود !
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 1
    مير و علمدار نيامد ....
  • محمد A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 1
    فعلا که اوضاعمون هیچ فرقی نکرده !