۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۵
ضرب شست پوتین به ریاض

یک کارشناس مسائل روسیه می گوید: انتظار می رفت عدم نتیجه بخشی ملاقاتهای بندر بن سلطان با مقامات روسیه به تداوم برخی اقدامات تروریستی در خاک روسیه منجر شود.

زهرا خدایی


روز یکشنبه برخی رسانه ها خبر از این دادند که رئیس جمهوری روسیه با تروریستی خواندن رژیم عربستان خاطر نشان کرده است که روسیه به زودی پاسخ عاملان انفجارهای ولگوگراد را خواهد داد. اظهارنظر صریح پوتین دربارۀ عربستان در حالی مطرح می شود که چند روز پیش از آن بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان به روسیه سفر کرده بود.
گفته می شود پوتین با تروریست توصیف نمودن رژیم حاکم بر عربستان افزوده است: پاسخ ما طوری خواهد بود که نقشه خاورمیانه را تغییر خواهد داد.
این مسئله تا جایی پیش رفته که برخی منابع از پیش نویس قطعنامه ای مبنی بر تروریست خواندن عربستان سعودی در شورای امنیت از روسیه خبر داده اند.
گفتنی است پس از انفجارهای تروریستی شهر ولگوگراد که منجر به کشته و زخمی شدن دهها نفر شد، بندر بن سلطان رئیس دستگاه جاسوسی عربستان سعودی در دیدار با ولادیمیر پوتین، مسکو را تهدید کرده بود که اگر روسیه همچنان به حمایت خود از نظام بشار اسد ادامه دهد ریاض از نفوذ خود در میان گروههای افراطی حاضر در قفقاز و چچن برای فشار بر روسیه استفاده خواهد کرد.
بعد از این تهدیدها "دکو عمراف" رهبر افراطیان حاضر در قفقاز از تمامی نیروهای خود خواست تا تمام توان خود را برای جلوگیری از برگزاری بازیهای المپیک زمستانی که در ماه فوریه در سوچی برگزار می شود به کار بگیرند.
محمود شوری، مدیر گروه مطالعات اوراسیا، کارشناس مسائل روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز مرکز مطالعات استراتژیک در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین دربارۀ موضع تند ولادیمیر پوتین می گوید:
یکی از مهمترین مشکلات داخلی روسیه موضوع جریانهای افراطی حاضر در منطقۀ قفقاز شمالی هستند و در سالهای گذشته دست به اقدامات تروریستی زیادی در مناطق مختلف روسیه از جمله مسکو زده اند. دو مسئله دربارۀ جریانهای افراطی حاضر در روسیه مطرح است: منابع فکری- مذهبی پشت این جریانها و دوم منابع مالی این گروهها.
شوروی با اشاره به پیشینه تاریخی این چالش در روسیه می گوید: با آغاز و گسترش بحث جدایی طلبی در چچن، مقامات برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه به طور مشخص عربستان سعی کردند حمایت مالی و فکری را از این جریانها به عمل آورند. تداوم این مسئله سبب شده در روابط روسیه با برخی از این کشورها تأثیرات منفی زیادی بگذارد.
این کارشناس مسائل روسیه در ادامه با اشاره به تأثیر بحران سوریه بر روابط دو کشور گفت: با روند تحولات در سوریه این مسئله شکل جدی تری به خود گرفت و در سال گذشته نیز بندر بن سلطان به عنوان یکی از مقامات بلندپایه امنیتی عربستان دو بار به روسیه سفر کرد و سعی کرد روسها را متقاعد کند که دست از حمایت از سوریه بردارند که عملاً این درخواست راه به جایی نبرد؛ از این رو انتظار می رفت که عدم نتیجه بخشی ملاقاتهای بندر بن سلطان با روسیه به تداوم برخی اقدامات تروریستی در خاک روسیه منجر شود.
شوری با اشاره به حملات پی در پی در هفتۀ گذشته در روسیه افزود: اولین متهمی که از نظر روسها در این قضیه دست دارند، دولت عربستان سعودی است که تصور می شود به حمایتهای مالی و فکری از این جریانها ادامه می دهد.
شوری در پاسخ به این سوال که:" کمتر اتفاق افتاده روسها با چنین صراحتی کشوری را به تروریست بودن متهم کنند؛ پیام پوتین با این اظهارنظر تند به عربستان چه معنایی دارد؟" گفت:
روسیه و عربستان دو کشوری هستند حتی در دوران شوروی سابق اساساً رابطه ای با هم نداشتند و پس از فروپاشی شوروی نیز رابطۀ بسیار محدودی داشتند. تنها موضوعی که عربستان و روسیه را در این سالها به هم وصل کرده همین بحث حمایت از جریانهای مذهبی در داخل خاک روسیه است که روسها معتقدند که متهم ردیف اول در این زمینه عربستان سعودی است.
می توان گفت که بالاترین و مهمترین مسئلۀ امنیتی روسها نیز در سالهای پس از فروپاشی شوروی همین مسئله اقدامات تروریستی و برخی جریانهای جدایی طلب در جمهوری های مسلمان نشین روسیه است و این مسئله موجب شده تا روسها در این زمینه بیشترین اختلاف نظر را با عربستان پیدا کرده اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    22 5
    به نظر من عربستان می خواد با سوء استفاده از آموزه های اسلام برای خودش یک امپراتوری اسلامی درست کنه.
    • اریو IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      3 0
      به به چه اسلامی بشود اسلام وهابیها در کشورشان هر غلطی دوست دارند بکنند همدیگر را بکشند و بخورند اسلامشان ارزانیه خودشان
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    37 4
    كاش بزنند عربستان را درب و داغون كنند و دنيايي را از شر اين مركز فساد عظيم نجات دهند.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    9 33
    ضرب شصت؟!! روسيه هيچ غلطي نمي تونه بكنه!
    • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      16 4
      من داشتم منفی میدادم اشتباهی مثبت شد!
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    9 2
    دمت گرم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    17 5
    حال میکنم روسیه حمله کنه به ای سعودیهای وحشی- ولی مسئله اصلی اینجاست امریکا این اجازه رو بهش میده عایا؟
  • حسن IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    18 4
    تا زمانيكه دولت عربستان از تمام شيعيان دنيا عذر خواهي رسمي نكند نبايستي شيعيان به حج بروند.تا اينها ادب بشوند......... دولت ايران بايستي حج را تحريم كند...تا كي توهين بشويم من كه به حج نمي روم گناهش هم گردن رزيم سعود......
    • امیر IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      3 0
      ما که میریم حج ، مردم عادی جاهای دیگه ، شیعه رو از نزدیک میبینن و میفهمن که تبلیغات وهابی ها دروغ بوده . رفتن ما بهتر از نرفتنه .
  • محمد A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    11 3
    بخدا اگر من جای پوتین بودم بلایی سر آل سعود میاوردم که تا روز قیامت ماییه عبرت امثال اینها باشد من نمیدونم پوتین منتظر چیه ؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    10 3
    دم پوتین گرم...
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    24 3
    كاش بزنه اين عربستان و بتركونه
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 0
    آقا این آیکون تغییر سایز فونتتون خوب نیست. لطفا مثل سایت‌های دیگه درستش کنید
  • اریا A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    33 3
    ای خدا یعنی میشه روسیه بزنه این عرب های وهابی رو بترکونه من دلم خنکشه....
  • میگو IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    9 22
    استقلال چچن,تولد یک کشور مسلمان هست و برای کشور ایران بسیار مفید هست چون فاصله مرزهای ایران با روسیه بیشتر میشه که به نفع ایرانه تعداد کشورهای اسلامی اروپا افزایش پیدا میکنه روسیه این سرزمین ها ر به زور گرفته به امید رهایی کل سرزمین ها اشغالی روسیه اگه به نقشه روسیه نگاه کنید حتی 5درصد خاک روسیه هم مال روس ها نیست مرگ بر روسیه خونخوار مرگ بر روسیه ی خونخوار و کثافتی که اومد و تو تبریز ثقه الاسلام رو دار زد مرگ بر پوتین دیکتاتور
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    16 3
    دهنت سرویس شد عدبستان....پوتین شوخی نداره با کسی
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    13 9
    امریکا یک کشور تمام تروریستی است و عامل قدرت گرفتن تروریسم در جهان فقط و فقط امریکا است و بقیه بازیچه هستند.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 1
    امروز دیگر همه چیز روشن شده و مردم بیشتری در جهان درمیابد که چه کشورهایی طرفدار تروریسم و چه کسانی مخالف اصولی تروریست های تندرو هستند. انتخاب کن ، ازادی یا تروریسم
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 6
    تا امریکا هست تروریسم هم هست. ریشه ی تروریسم در حکومت امریکاست و الیته عربستان نماد ان . حالا مردم جهان بهتر متوجه خواهند شد که چه کسی حقیقتا مخالف تروریسم است و چه کسی فقط ادا درمی اورد و به مردم جهان دروغ میگوید و پشت دست با تروریست ها معامله دارد !
  • بی نام TR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 1
    الان ضرب شست کجا بود؟ چه تیتریه این آخه. شما طرف پوتین هستید یا خبرنگار؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    8 3
    بالاخره يكي بايد جلوي اين منشا تروريسم بين المللي بايسته
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 5
    روسیه خیلی بدبخته که از توان عربستان بر نمی اید.
  • فرزانه صاحبی IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    8 0
    خدا کند آقای پوتین عربستان را داغون کند تا این سوسمارخواران عرب وهابی از صحنه روزگار محو شوند و بانابودی آل سعود منطقه خاورمیانه در صلح با هم زندگی می کنند