صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در یاداشتی در شرق نوشت:

واقعا جنگ روانی‌ای که برخی جریانات علیه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌وجود آورده‌اند چه توجیهی دارد؟ هرقدر هم که انسان خواسته باشد صادقانه و خوش‌بینانه به تلاش‌های آنها نگریسته و خود را مجاب کند که دغدغه‌شان مصالح و منافع ملی است، آنها برای منافع خود چیزی نمی‌خواهند و به‌دنبال قدرت نیستند، اما باز هم جور درنمی‌آید! چگونه ممکن است ندانند که تحریم‌ها چگونه واحد‌های تولیدی کشور را هدف گرفته‌اند تا با کاهش ورود مواد اولیه، نیمی از آن را از کار بیندازند و آن نیم دیگر هم با حداقل امکانات، سر پا باشد؟ اگر واقعا اینها را می‌دانند و می‌دانند که برای توسعه اقتصاد کشور، نیاز به تعامل با جهان داریم و در غیر این صورت، شرایط برای ما هزینه‌زا خواهد بود و با وجود اینها همچنان اصرار دارند که مسیر گذشته ادامه یابد، در آن صورت باید از آنها پرسید که وضع رکود اقتصادی، تورم، بیکاری و... به چه نقطه‌ای باید برسد تا آنان بپذیرند که باید بر سر برنامه هسته‌ای‌مان با غرب به نوعی مصالحه و توافق دست یابیم؟ آنچه از موضع‌گیری اقلیت منتقد، حاصل می‌شود آن است که می‌خواهند هرطور شده جلو موفقیت و پیشرفت مذاکرات ژنو را بگیرند. یک‌روز مدعی می‌شوند که هیاتی متشکل از قوه‌قضاییه و مجلس هم قرار شده به تیم مذاکره‌کننده اضافه شود. روز دیگر ادعا می‌کنند مجلس با قید «دوفوریتی» به‌دنبال طرح اجباری‌کردن غنی‌سازی 60‌درصد است درحالی‌که رییس سازمان انرژی اتمی رسما اعلام می‌کند که ما از ابتدا نیز نیازی به غنی‌سازی 20‌درصد هم نداشتیم و رفتار غربی‌ها و عدم پایبندی به تحویل سوخت 20‌درصد، ما را ناگزیر به این سمت برد. یک‌روز اعلام می‌کنند مجلس بنای استیضاح وزیرخارجه را دارد. یک‌روز می‌گویند اساسا پرونده مذاکرات هسته‌ای از وزارت‌خارجه گرفته شده و... . درحالی‌که می‌دانیم مذاکرات هسته‌ای زیرنظر مستقیم شورایعالی امنیت‌ملی کشور است. اگر واقعا قرار است همان روال و رویکرد دوران پیش از استقرار دولت یازدهم ادامه پیدا کند و نظام به‌هردلیلی تصمیمی دیگر گرفته است، درآن‌صورت، رسما این موضوع اعلام می‌شود و مردم هم در جریان قرار می‌گیرند و طرف‌های بین‌المللی هم ما را متهم به وقت‌کشی و جدی‌نبودن در مذاکرات نمی‌کنند.

اگر واقعا قرار است رویکرد دوران احمدی‌نژاد تکرار شود که ما برنامه هسته‌ای‌مان را با سرعت و شرایطی که خودمان می‌خواهیم به جلو خواهیم برد و غربی‌ها هم هر تحریمی می‌خواهند اعمال کنند و هر قطعنامه‌ای می‌خواهند صادر کنند، این سیاست هم رسما می‌تواند اعلام شود و نیازی به «خبرسازی نامستند و غیررسمی نیست. درعین‌حال همه تقصیر را هم نمی‌توان متوجه جریانات منتقد تیم دیپلماسی فعلی کرد. واقعیت تلخ آن است که همان‌قدر که آنان حالت تهاجمی دارند، وزارت‌خارجه انعطاف به خرج می‌دهد. شاید اگر وزارت‌خارجه با قاطعیت بیشتری به ادعاها واکنش نشان می‌داد، این جریان اقلیت این میزان «جری» نمی‌شد. به نظر می‌رسد که دستگاه دیپلماسی خیلی دست‌به‌عصا و محافظه‌کارانه عمل می‌کند. منتقدهای مدعی هم خیالشان راحت شده و هرروز برنامه و هجمه جدیدی علیه تیم مذاکره‌کننده به راه می‌اندازند.
/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    مشکل اصولگرا ها این است که میخواهند پیشرفت و توسعه کشور بدست خود آنها اتفاق بیفتد ولی توانش را ندارند و این را 8 سال گذشته ثابت کرده است و نمی خواهند شریکی در این مورد داشته باشند ولی خوب یاد امام به خیر که 30 سال پیش گفت عده ای توان اداره یک نانوایی را ندارند
  • بی نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    حرفش حقه. منافع حزبی آقایون به منافع ملی ارجحیت داره. فقط هدف دلسردی و قهر مردم با صندوق رای هست.
  • بهمن A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    56 1
    با این وضعیت هیچ امیدی به پیشرفت مذاکرات هسته ای نیست . از یک طرف یکسری نیروهای داخلی بخاطر منافع جناحی این مذاکرات را می کوبند و هیچگونه توجهی به شرایط دشوار اقتصادی ناشی از تحریمها ندارند و از طرف دیگر آمریکا و کشورهای غربی دائماً توقع و خواسته هایشان از ایران را بیشتر می کنند . در نتیجه احتمال اینکه به همان شرایط قبل از شروع مذاکرات برگردیم ، بعید نیست .
    • majid A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 3
      روشنفکر باش ولی غربزده نباش
    • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 0
      آخه فقط این نیست که...اونطرفی ها هم تحت فشار لابی صهیونیستی و وهابی ها هستند...باید دعا کرد که دشمنان این مملکت که از رانت های زیادی هم احتمالا برخوردارند و مثل خاوری ها در اون طرف دنیا برای خود و خانواده شان امکانات ایجاد کردند، رسوا بشن و این مملکت بعد از سالها روی آرامش و صلح ببینه.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      0 2
      منافع جناحی؟! آخه تو روی خونه خودت هم همچین توافق نامه ای رو قبول میکنی؟!!
    • كامران A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      0 0
      اقليت همون ٧٪ هستن ديگه! نه!؟ :-)
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    كوردلان بي فكر! هيچ بوويي از عقلانيت نبرده اند اي اقليت
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    البته فراموش نكنيم كه زور اين اقليت خيلي زيااااااااده!
  • حامد IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    اونی که تحت فشاره ایران هست. دو راه بیشتر نداره. تن دادن به تحریم بیشتر و ضعیف تر شدن بنیه مردم و فروپاشی داخلی و نهایتا جنگ و عواقب وحشتناکش ( فراموش نکنیم که جنگ هم پول زیادی می خواد ) و یا مذاکره و رسیدن به یه راه حل مناسب هر دو طرف. تندرو رها راه حل اول می پسندند چون اساسا کشور و وطن و مردمی که مثل خودشون فکر نکنند در ایدئولوژی شون جایگاهی نداره و منافع و به قدرت رسیدن مهم هست و البته نا خودآگاه نیت و سخنان محفلی شون هم بوسیله نبویان رو شدن بمب اتم برای رویارویی با اسراییل لازم است ( کاملا در تضاد با سخنان و فتوی رهبری !) و عقلا که قطعا نگران مصیبتهایی هستند که خیلی از ما دور نیست.. لذا هیچ شکی نیست که رهبری و عقلای نظام به دنبال راه حل دومی هستند.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    اون جریان اقلیت منتقد که به توصیه های رهبری هم گوشش بدهکارنیست تمام هویت تاریک خودشو والبته منافع اقتصادیشو در غرب ستیزی دنبال میکنه واین انتخابات 24 خرداد هم اونها روخیلی عصبانی کرده وهرطور شده میخوان ازملت انتقام بگیرن اما مردم دیگه هوشیارن واین جریان به پایان راه خودش رسیده و با این عربده کشیها نمیتونه به حیات خودش ادامه بده.
  • سعید IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    شما هم ملیونها دلار توی حساب بانکیت بود !و هی منتظر بالارفتن دلا و تشدید تحریم ها بودی ! مخالف توافقات بودی چو ضرر میکردی دکتر جان !
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    جناب زیبا کلام چه زیبا سخن میگویی. جانا سخن از زبات ما میگویی . راستی اینان که وضعیت نابسامان کشور در همه جنبه ها میبینند چرا سنگ اندازی در آرام شدن کشور میکنند؟ یعنی این حضرات آمار رشد منفی اقتصادی/ آمار بالای معتادان/ آمار بسیار بالای پرونده های قضایی در کشور/ بیکاری بالا/ آمار دهشت بار بالای طلاق/ رشد بالای رشوه و ارتشاع در کشور و صدها آمار ناامید کننده نمیبینند و نمیدانند؟ اگر که نه باید ....
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    باید با کارشکنان قاطعانه برخورد شود چون اینها فقط به منافع خود فکر میکنند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 4
    معلوم نیست آقای زیبا کلام چه کاره هستند راجع به همه چیز و همه کس و همه کار نظر می د هند چه سر دربیارند چه سر در نیارند خلاصه همه آن تحلیل ها هم اقلیت نمی ذارند
    • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      2 0
      مگه نظر دادن اشکالی داره؟
  • سینا IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    شک دارم که منتقدین مذاکرات هسته ای دغدغه منافع ملی داشته باشند. این افراد که مسبب بسیاری از مشکلات هشت ساله گذشته هستند ، جزء به قدرت و ثروت خود ،ولو به قیمت ویرانی کشور و فقر بیش از پیش ملت به چیز دیگر نمی اندیشند آنان نمی خواهند که آقای روحانی و تیمش موفق شوند. چرا؟ برای این که اگر روحانی موفق شود شک نکنید که ملت همین عده اندک هم در انتخابات بعدی از مجلس جارو خواهد کرد.
  • كامران A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 2
    ایران در توافقنامه ژنو، اولا: به حقوق هسته‌ای خود دست نیافته است، ثانیا: حق غنی‌سازی‌اش به رسمیت شناخته نشده است، ثالثا: خطوط قرمز نظام رعایت نشده است و رابعا: هیچ تزلزل و فروپاشی در تحریم‌های اصلی صورت نگرفته است. همه ي توافق را بخوانيد و احساسي نشويد لطفاً!
  • وطن دوست IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 1
    دکتر زیبا کلام. شما همیشه به مجلسیها نامه مینویسی. یه دونه از این نامه ها رو هم به سناتورهای پوفیوزی مثل منندز و کروکر و مک کین بنویس که مرتب دبه در نیارن. از قدیم گفتن شغال بیشه مازندران را نگیرد جز سگ مازندرانی. امثال این سناتورها افرادی مثل رسایی و کوچک زاده وحسینیان را میخوان تا جرشون بدن. حیف ظریف که گیر یه مشت عرق خور آمریکایی و اروپایی که به قول و قرارشون پابند نیستن افتاده.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 8
    زیباکلام توهم توطئه داره