۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰
شورش سعودی‌ها علیه اوباما

خشم ریاض بیش از هر چیز مربوط به بازگشت مسالمت آمیز ایران به جامعه‌جهانی است. این بازگشت با توافقاتی همراه خواهد بود که برخلاف انتظار دشمنان ایران، می تواند تهران را محور تعاملاتی کند که نبود آن، منطقه را در سال‌های اخیر دچار بلاتکلیفی مزمن کرده است.

وقت آن است که از آتش افروزی سعودی‌ها در منطقه جلوگیری شود. خاورمیانه بشکه باروتی است که با دمای کنونی هرلحظه با خطر انفجار روبروست. سعودی‌ها بر شدت این وضع می‌افزایند و بی‌محابا ماجراجویی‌می‌کنند؛ با این تصور که خواهند توانست اوضاع را به شکل گذشته برگردانند.
در این میان هیچ کس جز واشنگتن قادر نیست سعودی‌های عصبانی از تغییرات را مجاب به تمکین از "اصول تغییر" کند. سعودی‌های سرمست از ثروت‌های نفتی اکنون براین باورند که می‌توانند با تکیه بر منابع مالی و تأثیرگذاری بر بازیگران منطقه‌ای نتایج دلخواه را برای خود رقم بزنند.
اوضاع ناپایدار مصر، سوریه، لبنان و عراق، سعودی‌ها را برای اجرای اهداف خود وسوسه کرده است. آنان اکنون تصور می‌کنند که در مرتبه‌ای قرار دارند که قادر به تغییر معادلات شکل یافته در منطقه خواهند بود؛ معادلاتی که پتانسیل اختلاف‌های فرقه‌ای آن را به طور جدی آسیب‌پذیر کرده است.
خشم ریاض بیش از هر چیز مربوط به بازگشت مسالمت آمیز ایران به جامعه‌جهانی است. این بازگشت با توافقاتی همراه خواهد بود که برخلاف انتظار دشمنان ایران، می تواند تهران را محور تعاملاتی کند که نبود آن، منطقه را در سال‌های اخیر دچار بلاتکلیفی مزمن کرده است. بازگشت ایران به جامعه جهانی، یعنی به رسمیت شناخته شدن دوباره قدرتی که توانایی ایجاد تعادل و آرامش را در منطقه دارد. در این صورت ریاض و متحدان خرد آن در منطقه یا باید تابع وضع جدید شوند و یا تن به تغییرات سخت دهند.
برافروختن جنگ فرقه‌ای مهمترین دستمایه سعودی‌های افراطی است که اکنون از سوی سعود الفیصل و امیر بندر‌سلطان در هرم قدرت نظام سیاسی عربستان دست بالا را دارند. ترور "الشطح" و انفجارهای زنجیره‌ای در لبنان، اشغالگری گروه داعش(دولت اسلامی عراق و شام) در استان الانبار عراق و تشدید جنگ در سوریه یک موضوع مشترک را همراه دارد و آن تولید کینه میان شیعه و سنی است. تنها مورد متفاوت در این آتش افروزی، بحران میان اسلامگرایی و لائیسیسم در مصر است. مردم این کشور نیز به ترتیبی دیگر هزینه دشمنی سعوی‌ها را با اخوان المسلمین می پردازند.
سعودی‌های افراطی جنگ با سیاست‌های واشنگتن را آغاز کرده‌اند و به مثابه نیروی شورشی علیه رویکرد منطقه‌ای دولت باراک اوباما وارد عمل شده‌اند. هیمنه این آتش‌افروزی، اوضاعی غیر قابل کنترل را ایجاد خواهد کرد اگر اکنون ماجراجویی سعودی‌ها کنترل نشود.
مشارکت فعال تهران و واشنگتن در آرام بخشی به اوضاع در سوریه، لبنان و عراق خواهد توانست به این بحران جعلی پایان دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    27 63
    چرا مدتیه هر خبر و مطلبی که در مورد خاورمیانه منتشر میشود را به عربستان ربط میدهید ؟اگر اونها اینقدر قدرتمند شده اند که تمام معادلات خاورمیانه را به سود خودشان تغییر میدهند که وای بر ما و اگر اینگونه نیست پس دردتون چیه ؟نزدیک به 4 سال تمام امکانات و تجهیزات و حمایتها رو از بشار کردین هنوز نتونستین سر سوزنی جنگ سوریه رو به مسیر دلخواهتون برگردونین چرا همه چیز ایران شده حمایت از یک دیکتاتور ؟
    • farid IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      37 11
      سلام .شما مگر فراموش کردید که حدود 3 سال قبل به گفته رسانه های غربی بشار اسد دو ماهه قرار بود سرنگون شود در ضمن بیشتر از کمکهای ما به سوریه .عربستان و غربیها به مخالفان کمک کردند به نظر شما حکومت سوریه دموکراتیکتر است یا سعودی؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      11 10
      دوست عزیز مهم منافع کشور ماست وحشی گری به اصطلاح معترضارو نمیبینی ؟ چشماتو وا کن عاقلانه قضاوت کن
    • مینا A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      5 10
      تو باغ نیستی طول می کشه که بیای تو باغ.....
    • فرزند ایران IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      1 7
      وقتی به جمعی می ری که حتی همشون نظامی باشن میتونی با یک هفت تیر کل اونجا رو بهم بریزی حتی اگه به هدفت نرسی تونستی خودی نشون بدی مثل امروز عربستان
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    39 33
    كدوم بازگشت ايران به جامعه جهاني مرد مومن؟!!!
  • مختار IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    39 16
    اید الله ایرانیّون و لعن الله سعودیّون و وهابیّون (النّجاسات و الکثافات )
  • حسن A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    56 12
    پوتین پرشون درمیاره .شکم پرست های کثیف.
  • معلم IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    14 32
    جامعه جهانی اصطلاحی است که استکبار جهانی درمورد خود ونوکرانش به کار می برد!
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    17 3
    خودت میفهمی چی میگی؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    44 5
    اگر مردم ایران کمی به خودشون احترام می گذاشتند، به حج عمره نمی رفتند و پول به جیب سعودیها نمی ریختند. لطفا نظرمو بگذارید. مگه اشتباهه!!!!!!
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      6 20
      این موضوع اگر انجام شود در نهایت به ضرر ایران تموم میشه مگه حج به احترام آل سعود انجام میشه؟ و ضمناً‌ کل مبلغ هزینه کرد ایرانیها در حج مگر چقدر است ؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      6 7
      دوست عزیز مردم حج برای خدا میرن نه برای خلق خدا . اگر اینطور بود پیامبر ما بعد از شکست در جنگ احد برای حفظ احترام و بالا تر از ان حفظ جان مسلمانان ،نه تنها حرام نکرد بلکه خود با یارانش به این سفر با تمام خطرات عزیمت کرده اند
  • رضا IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    13 3
    آقا معلم عزیز از قضا همه کشورهای دنیا تو این جامعه میگنجن به جز ما و برادران نامسلمونمون ونزوئلا و کوبا و کره شمالی
    • حسن IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      0 1
      خودت میدونی داری الکی حرف میزنی خواستم نظر منفی بدم ولی نمیدونم چرا مثبت اضافه شد!!!!!!!!!!
  • مهدی A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    8 2
    اگه در این سالها ایران قدرت صدور نفت رو راحت در اختیار اعراب قرار نمی داد حالا وضعیت جور دیگه ای بود
  • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    1 1
    بعضی‌از‌شما‌ازآزادی‌دفاع‌میکنید‌ولی‌بازم‌میگید‌بایدبشار‌اسد‌بمونه‌کار‌حاکم‌بحرین‌که‌‌مردم‌خودش‌با‌هواپیما‌و‌توپ‌و‌تانک‌‌بمباران‌نمیکنه‌‌بده‌باید‌نابود‌بشه‌ولی‌بشار‌اسد‌که‌این‌همه‌کشتار‌و‌تجاوز‌کرده‌بوبه‌باید‌بمونه‌بعضی‌موقعه‌ها‌خجالت‌میکشم‌بگم.........