دو گروه سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در فضای سیاسی کشور فعال هستند که هر دو این گروه ها در هر انتخاباتی به صورت جدی حضور یافته و برنامه های گسترده ای را برای حضور پرقدرت در عرصه های مختلف دارند.

اما مهم ترین عرصه ای که جریان های سیاسی در آن حضور پیدا می کنند انتخابات های مجلس و ریاست جمهوری است و در گذشته نیز شاهد رقابت های جدی این دو گروه بوده ایم و این رقابت همچنان ادامه داشته و در انتخابات های آتی نیز شاهد آن هستیم.

طی سال های اخیر اصولگرایان در انتخابات ها از اصلاح طلبان پیشی گرفته و با رسیدن به یک وحدت در رهبری جریان اصولگرا از رقیب دیرینه خود جلو افتاده و اکثریت کرسی ها را به دست آورده اند.

هم اکنون در شرایطی که دو سال تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است برنامه ریزی برای نحوه حضور در این انتخابات در میان اصولگرایان جدی است و با توجه به این که اصلاح طلبان قصد حضور پرقدرت در این دوره از انتخابات را دارند اصولگرایان نیز باید با ارائه برنامه مدون به دنبال حفظ کرسی های خود در مجلس باشند.

اما طی سال های اخیر شاهد تعدد گروه های اصولگرا بوده ایم و همین موضوع نیز باعد تقسیم اصولگرایان در مجلس به گروه های مختلف شده است و بسیاری از کارشناسان از این اتفاق ابراز نگرانی می کنند.

در شرایط کنونی باید اعلام کرد که تعدد گروه های سیاسی در میان اصولگرایان موضوع نگران کننده ای نیست اما نکته پر اهمیت این است که اصولگرایان نباید در چارچوب های اصلی و برنامه ریزی کلان گروه دچار تعدد شوند و باید در آن موضوعات به وحدت برسند.

با توجه به اهمیت انتخابات مجلس دهم اصولگرایان قصد برگزاری جلساتی را دارند تا در آن آسیب های انتخابات های مجلس و ریاست جمهوری گذشته را مورد بررسی قرار داده و با برطرف کردن آسیب ها به دنبال حضور پرقدرت در انتخابات آتی هستند.

برگزاری چنین جلساتی و رسیدن به وحدت در اصول و مدیریت اصولگرایان در شرایط فعلی یک امر ضروری است و باید چنین اتفاقی رخ دهد و امیدوار هستم که اصولگرایان این موضوع را با جدیت دنبال کنند تا بتوانند بهترین حضور را در انتخابات مجلس دهم داشته باشند.

برگزاری چنین جلساتی می تواند پیشرفت های خوبی را نصیب اصولگرایان کرده و به موفقیت های آنها اضافه کند و همچنین می تواند از شکاف میان اصولگرایان جلوگیری کند.

البته برگزاری این جلسات به این معنی نیست که تعدد ها باعث ضعف اصولگرایان شده بلکه اصولگرایان در این جلسات به دنبال جلوگیری از اشتباهات گذشته هستند و باید در اصول کلان به وحدت برسند.

نکته ای که در این میان مطرح می شود این است که بریخ می گویند تعدد گروه های اصولگرایی موجب ریزش آرای اصولگرایان می شود و این بهترین فرصت برای اصلاح طلبان است. اما در صورتی که اصولگرایان در رهبری جریان و اصول کلی به وحدت برسند یک اتفاق خوب رخ داده و این موضوع یه هیچ عنوان موجب ریزش آرای اصولگرایان نخواهد شد.

در جریان اصولگرایی گروه های متعدد اعتدال گرا و حتی تندرو وجود دارد و اگر این گروه ها اصولگرا هستند باید روی اصول کلی به تفاهم برسند و برای تحقق این موضوع نیز باید به نقطه مشترکی رسیده و تنها به جریان اصولگرایی و اصول آن فکر کنند.

ممکن است برخی از گروه های اصولگرایی با این اصول کلی مخالف باشند و بخواهند با اصول خود به فعالیت ادامه دهند اما باید به این نکته اشاره کرد که اگر اکثریت اصولگرایان به اجماع برسند گروه های دیگر نیز به صورت طبیعی خود را هماهنگ و همراه با این اجماع بزرگ خواهند کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    11 18
    مگه اصولگرای تندرو هم داریم؟ برعکس من فکر میکنم اکثر اصلاح طلبان تندرو هستند. در واقع اصلاح طلبی یعنی تندروی.
  • بی نام EU ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    9 24
    تنها راه پیروزی اصولگرایان رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان است هیچ راه دیگری ندارن!
  • بی نام EU ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    15 9
    به نظر من اصولگراها یک اصل دارن به نام قدرت و هیچ اصول دیگه ای هم ندارن.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    22 11
    آزموده را آزمودن خطاست۰ اصولگرایان در این هشت سال آزمون خود را پس دادند و بس است
  • میثم A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    10 3
    اعدال بهترین وجه در سیاست است نه مثل اصولگراها و اصلاح طلب ها!