۰ نفر
۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

پژوهشگران با انجام تحقیقی کشف کردند که ریه نیز مانند بینی به ابزاری برای کشف مواد شیمیایی استنشاق شده ، مجهز است.

ایرنا نوشت:

محققان دراین پژوهش دریافتند که سلول هایی با عنوان ˈسلول های عصبی درون ریز ریه ˈ وجود دارند که موجب می شوند که فرد از طریق ریه نیز مانند بینی بوها را حس کند. این سلول ها برخلاف گیرنده های حسی در بینی که پیام را به مغز می رسانند، هنگام وارد شدن بوهای تند یا سوزش آور مثل دود سیگار به ریه موجب انقباض مجاری هوا می شوند.

نتایج این پژوهش در نشریه ˈ بیولوژی مولکولی و سلول های تنفسی ˈ منتشر شده است.

پژوهشگران گفتند که سلول ها در صورت بروز بیماری های تنفسی مثل گرفتگی مزمن ریه (تنگی نفس) و آسم درگیر می شوند بنابراین به افراد مبتلا به این بیماری ها توصیه می شود از دود ناشی از ترافیک، بوهای تند و سوزش آور، عطر و دیگر بوهای آزاردهنده پرهیز کنند چون این بوها موجب گرفتگی مجاری و دشواری تنفسی می شود.

محققان دراین پژوهش دریافتند میان چگونگی احساس بوی مواد شیمیایی در بینی و ریه تفاوت وجود دارد.

براساس نتایج این پژوهش سلول های عصبی درون ریز ریه ، یاخته های عصبی هستند که هریک از آنها به یک حسگر بسیار دقیق متصل است اما سلول های مسیر تنفس ، سلول های ترشحی هستند. بنابراین می توانند بیش از یک دریافت کننده حسی داشته باشند زیرا سطح دریافت آنها گسترده تر است. از طرف دیگر، آنها به جای فرستادن علایم به مغز، پیام های عصبی شامل سروتونین و پپتیدهای عصبی را به اعصاب و ماهیچه های اطراف می فرستند.

براساس نتایج این تحقیق سلول های عصبی درون ریز ریه به صورت ویژه طراحی شده اند و زمانی که فرد بویی را استنشاق می کند و در عین حال برای وی مضر است، براثر فعالیت این سلول ها بدن واکنش فیزیولوژیک فوری نشان می دهد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =