تحلیل عضو هیات رئیسه مجلس از تاکتیک اصولگرایان در انتخابات مجلس:زمان عبور از تندروها فرا رسیده است

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا می گوید اصولگرایان باید برای پیروزی در انتخابات به گروه های تندرو میدان ندهند.

رضا الیاسی: در شرایطی که حدود 2 سال تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده فضای سیاسی کشور در حال آماده شدن برای این رقابت سیاسی است و گروه های سیاسی فعال در کشور از هم اکنون برنامه های خود را برای انتخابات مجلس آغاز کرده اند.

اما پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که با شعار اعتدال وارد عرصه شد تا حدودی معادلات انتخابات مجلس آینده را نیز تحت تاثیر قرار داده است و اصلاح طلبان با امیدواری زیاد و اصولگرایان نیز با نگرانی از شکست در انتخابات وارد این عرصه خواهند شد.

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس لازمه اصلی موفقیت اصولگرایان در انتخابات را عبور از جریان های تندرو و یا تعدیل آنها می داند.

مشروح گفت وگوی خبرآنلاین با عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه می آید:

***

روز شنبه آقای حسینیان از جلسات جداگانه جریان های اصولگرایی برای آسیب شناسی اقدامات اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است. هم اکنون این سوال پیش می آید که با توجه به این که اصولگرایان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گذشته به وحدت نرسیدند می توانند برای انتخابات آینده به سازوکار مشخصی دست پیدا کنند؟

متاسفانه اصولگرایان در انتخابات های مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم آنچنان که باید به وحدت نرسیدند و البته نتیجه این به وحدت نرسیدن را نیز امروز در فضای سیاسی کشور می توان به راحتی مشاهده کرد.

این موضوع که قرار است اصولگرایان در کنار یکدیگر به آسیب شناسی اقدامات خود در انتخابات های گذشته بپردازند موضوع کاملا منطقی است اما باید دید که اصولگراها در این زمینه تا چه اندازه جدیت دارند.

هم اکنون دو سال تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده است و اصولگرایان در صورتی می توانند در این موضوع که از اهمیت بالایی برخوردار است موفق باشند که منیت ها را کنار گذاشته و به دور از مطالبات گروهی و جریانی تنها به جریان کلی اصولگرایی و آینده آن فکر کنند.

در شرایطی که قرار باشد گروه های مختلف اصولگرایی در این جلسات به دنبال حفظ مواضع خود باشند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را در انتخابات مجلس دهم نیز مشاهده خواهیم کرد و این زنگ خطری برای اصولگرایان است.

اصولگرایان باید به دور از منیت ها و نگرش های قومیتی تنها به موفقیت جریان اصلی اصولگرایی باشند و در صورتی که نوع تفکر تمام گروه های اصولگرا اینگونه باشد می توانند در کنار یکدیگر قرار گرفته و با بررسی آسیب های انتخابات های گذشته به فکر پیروزی در انتخابات آتی مجلس باشند.

با توجه به شرایط کنونی اصولگرایان و وجود چندین گروه در این جریان سیاسی، فکر می کنید اصولگرایان می توانند بدون در نظر گرفتن گروه های سیاسی تندرو در کنار یکدیگر قرار بگیرند؟

قطعا یکی از لازمه های حضور گروه های مختلف اصولگرایی در کنار یکدیگر برای انتخابات آتی مجلس عبور از جریان های تندرو است و گروه های اصولگرایی باید برای موفقیت خود در آینده و جبران انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دو راهکار پیش روی خود دارند.

لازمه اصلی هر دو راهکار این است که اصولگرایان آسیب های گذشته را بررسی کنند تا در انتخابات آتی مجددا شاهد تکرار آنها نباشیم. اما در مرحله اول اصولگرایان باید جریان ها و افراد سیاسی تندرو در درون اصولگرایان را نادیده گرفته و بدون در نظر گرفتن آنها آسیب شناسی کنند.

راهکار دوم این است که اصولگرایان باید این افراد را پالایش کرده و تا حدودی آنها را تعدیل کنند و دیگر شاهد رفتار افراطی و تفریطی آنها نباشیم.

تجربه نشان داده است که اگر گروه های درون اصولگرا به دنبال سهم خواهی و بیان دیدگاه های شخصی خود باشند هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

گروه های اصولگرایی چگونه می توانند تندروها را تعدیل کنند؟

افراط و تفریط همواره در فضای سیاسی کشور وجود دارد و این تنها مربوط به اصولگرایان نمی شود و در همه جناح های سیاسی شاهد این موضوع هستیم. تندروها همواره دیدگاه های خاص خود را بیان کرده و بر این باورند که نظراتشان به درستی مطرح می شود.

حقیقت این است که اصولگرایان می توانند گروه های تندرو را تعدیل کنند اما تا کنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است و تندروها نیز به اصول خود پایبند هستند و اینگونه فکر می کنند که مواضعشان از سر دلسوزی است و حرف های خود را حرف اصلی می دانند.

باید به این نکته توجه کرد که افراد متعدل و تندرو باید جایی را به عنوان فصل الخطاب قبول داشته باشند و بر اساس آن نیز مشکلات را برطرف کنند و این فصل الخطاب نیز می تواند قانون اساسی و بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری باشد.

گروه های تندروی اصولگرا اگر ادعای دفاع از انقلاب اسلامی را دارند باید بدانند که گروه های دیگر نیز به همین موضوع فکر می کنند و باید قانون اساسی و بیانات رهبری و امام راحل را به عنوان فصل الخطاب قرار بدهند و به این مسائل تمکین کنند.

برگزاری جلسات مشترک میان اصولگرایان می تواند به تعدیل گروه های تندرو کمک کند؟

البته این جلسات در حد صحبت است و به صورت جدی مطرح نشده است و باید دید که اصولگرایان در این زمینه تا چه اندازه جدیت دارند تا با جریان های افراطی مقابله کنند.

اما باید به این نکته اشاره کرد اصولگرایان می توانند در کنار یکدیگر افراطی ها را تعدیل کنند و در صورتی که بخواهند به موفقیت برسند باید به وحدت رسیده و در غیر این صورت نتیجه ای رخ می دهد که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شاهد آن بودیم.

به نظر شما دلیل تشدید تندروی ها و اظهارات مساله آفرین توسط برخی چهره های سیاسی در رقابت های انتخاباتی چیست؟

ماهیت انتخابات رقابت است و هر گروهی نیز به دنبال پیروزی در این عرصه است و گروه  های سیاسی تندرو نیز همچون فعالیت های عادی خود عمل کرده و اینگونه فکر می کنند که حرف آنها حرف اصلی است و بر همین اساس نیز در رقابت های انتخابای عمل می کنند.

هم اکنون زمان آن رسیده است که اصولگرایان با برگزاری جلسات مناسب یا از گروه های تندروی اصولگرا عبور کرده و یا اینکه این افراد را تعدیل کنند.

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم ادامه رفتارهای غیر معقول گروه های تندروی اصولگرا چه تبعاتی را به همراه دارد؟

حرکات گروه های سیاسی تندرو هیچگاه به سود فضای سیاسی کشور و آینده همان گروه نبوده است و همواره آثار این تندروی ها در آینده خود را نشان داده است. هم اکنون نیز انتخابات مجلس دهم در پیش است و در صورتی که این گروه های تندرو تعدیل نشوند نتایج آن را در انتخابات آتی مشاهده خواهیم کرد و آن زمان شرایط برای جبران سخت خواهد شد.

موضوعی که هم اکنون اهمیت دارد این است که اگر جلسات اصولگرایی برای آسیب شناسی انتخابات های گذشته برگزار شود یا خیر اصولگرایان باید به وحدت برسند و کمیته داوری را تشکیل داده و در صورتی که گروهی از این وحدت تخطی کند باید حکم کمیته داوری را قبول داشته و باید با آنها برخورد شود.

شاید مهم ترین موضوع در این مقطع زمانی این باشد که گروه های تندروی اصولگرا که نمی خواهند تعدیل شوند و چارچوب های اصولگرایی را بپذیرند باید خود را از جریان اصولگرایی خارج کرده و با نام اصولگرایان در فعالیت های سیاسی شرکت نکنند.

آقای سبحانی نیا تندروی های گروه های سیاسی اصولگرا چه کمکی به موفقیت اصلاح طلبان خواهد کرد؟

یکی از آسیب های تندروی های گروه های سیاسی بدبین کردن جامعه نسبت به آن جریان سیاسی است و این موضوع می تواند به رقبای گروه های سیاسی کمک کند. هم اکنون جامعه از افراط و تفریط خسته شده و تمایلی به این موضوع ندارد و بر همین اساس نیز دیگر گروه های تندرو نمی توانند اثربخشی گذشته خود را در جامعه داشته باشند و بر همین اساس فکر می کنم اصولگرایان تندرو نمی توانند به رقبای سیاسی اصولگرایان کمک کنند.

هم اکنون راهکار منطقی که جامعه نیز آن را می خواهد این است که گروه های سیاسی یا از افراد تندرو عبور کنند و یا این که تندروها تعدیل شوند و قرآن نیز بر مقابله با افراط و تفریط تاکید دارد.

جریان اصولگرایی نیز با توجه به شرایط حساسی که در فضای سیاسی دارد باید این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و باید اقدامی کنند تا تندروها تعدیل شده و در غیر این صورت باید تندروها خود را از جریان اصولگرایی جدا کرده و اصولگراها نیز خود را از این جریانات افراطی مبرا کنند.

اطلاعی از نحوه برگزاری جلسات گروه های اصولگرایی برای آسیب شناسی انتخابات های گذشته دارید؟

تا کنون اخبار دقیقی در این زمینه مطرح نشده و درباره جلسات تنها صحبت شده و به صورت جدی این موضوع در مجلس نیز مطرح نشده است.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =