ایسنا نوشت:

پایگاه خبری ویکی‌لیکس با انتشار سندی به نقل از ولیعهد امارات فاش کرد: 90 درصد از مردم عربستان منتظرند که آمریکا پس از اتمام کارش در عراق نظام حاکم بر این کشور را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری ویکی‌لیکس اخیرا سندی را منتشر کرد که شامل انتقادات محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی از شاهزادگان عربستانی و جریان گفت‌وگوی وی با ریچاردهاس، رئیس شورای روابط خارجه آمریکا است.

در این سند به نقل از محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی آمده که 90 درصد از مردم عربستان منتظر آن هستند که آمریکا پس از پایان کارش در عراق، رژیم آل سعود در این کشور را که سال‌هاست قدرت را به دست گرفته برکنار کند.

همچنین در این سند آمده که اختلافات عربستان و امارات ظرف دوره‌های گذشته در خصوص برخی از مسائل افزایش یافته است.

بر اساس این سند محمد بن زاید از ائتلاف دو جانیه بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعات و محمد التویجری، رئیس دفتر پادشاهی عربستان در برابر سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد و محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان حمایت می کند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود انتشار این سند باعث ایجاد بحران میان عربستانی‌ها شود چرا که آن‌ها امیر نایف بن عبدالعزیز را شخصیتی دارای جایگاه مهم و عالی در خانواده سلطنتی عربستان می‌دانند.

در این سند که تاریخ آن 10 ژانویه 2003 بازمی‌گردد آمده که گفتگوی داغ میان محمد بن زاید، ولیعهد کنونی و وزیر دفاع وقت با ریچارد هاس در آن زمان و در جریان مراسم دو ساعته در ضیافتی در هشتم همان ماه صورت گرفت.

بر اساس این سند محمد بن زاید انتقادهای شدیدی را از شماری از شاهزاده‌های خانواده سلطنتی عربستان به ویژه نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور وقت عربستان ایراد و اعلام کرده که خصوصیات اخلاقی نایف درستی نظریه روانشناسی داروین را ثابت می‌کند.

بن زاید در این سخنان نایف را به میمونی بر اساس نظریه داروین تشبیه کرده و به این نظریه داروین اشاره دارد که معتقد است انسان در اصل میمونی بوده که بعدها تکمیل یافته است.

محمد بن زاید همچنین به ریچارد اعلام کرد که بر اساس یک پژوهش 90 درصد از مردم عربستان منتظرند آمریکا پس از اتمام کارش در عراق برای تغییر قدرت در عربستان وارد عمل شود.

بر اساس این سند که ویکی‌لیکس از آن به عنوان سندی "مهم" یاد می‌کند محمد بن زاید به ریچارد هاس اعلام کرده که عربستان و قطر در اصل وهابی بودن با یکدیگر اشتراک دارند ولی رابطه امارات با ریاض پیچیده است و مسائل موجود میان دو طرف در خصوص مرزهای هنوز حل و فصل نشده و مساله چاه‌های نفتی همچنان مورد اختلاف دو طرف است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 6554 A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    6 0
    ولله خير الماكرين
  • بی نام US ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    11 0
    تنها چیزی که به داد مردم عربستان میرسه خشک شدن چاههای نفته...
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    4 6
    عربستا ن ، امریکا بزرگترین حامیان تروریسم در جهان ، ترکیه هم اون گوشه فراموش نشه