مهر نوشت:

معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با طرح این سوال که خواستن دائم وزیران به مجلس چه سودی دارد؟ گفت: صرف انتقاد کردن از سیاست خارجی و دیپلماسی دولت فایده ای ندارد،
حسن قشقاوی، معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه صبح روز یکشنبه در دانشگاه صنعتی شریف تهران در جمع دانشجویان ایرانی خارج از کشور به تشریح نظام بین الملل که بر علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج شده و همچنین حقوق هسته ای ایران پرداخت و گفت: نظام عادلانه جهان اکنون به این شکل است که رژیم صهیونیستی را با تعداد زیادی بمب اتم که در اختیار دارد، کاری ندارند و طرف غربی اصلا تحمل نمی کند که در مورد مسائل هسته ای رژیم صهیونیستی در هر مذاکره‌ای از آنها سوال شود.

وی افزود: آنها بر این باورند که رژیم صهیونیستی عضو NPT نیست و به همین دلیل به آنها کاری ندارند، اما این در حالی است که طبق اصل چهار NPTما چرخه سوخت را حق خود می دانیم و آمریکا نیز در این مورد مرجع نیست.

قشقاوی ضمن تشریح دیپلماسی عمومی و اینکه دانشجویان می توانند بر دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کمک کنند، گفت: بحثی که اکنون با نمایندگان داریم این است که شما هم به ما کمک کنید، اینکه بگوییم هیات پارلمانی اروپا یا جک استراو به ایران نیایند و با دنیا تعامل نداشته باشیم، چطور می خواهیم دیپلماسی عمومی داشته باشیم؟

معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه افزود: زمانیکه برای دانشجویان خارج از کشور در دیپلماسی عمومی برنامه ای نداشته باشیم، حضور آنها چه فایده ای می تواند داشته باشد.

وی گفت: دانشجویان می توانند با ایمیل های خود و همچنین با تاثیری که بر مردم آن کشور می‌گذارند، دیپلماسی عمومی را گسترش دهند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی عمومی ضعیف است، گفت: به همین دلیل نیز با وجود آنکه در قطعنامه‌های شورای امنیت تحریم هایی مانند تحریم دارو و بنزین ذکر نشده است ما نمی توانیم داروی بیماران سرطانی را خریداری کنیم و یا مسافرین ما ناچارند پروازهای سختی داشته باشند.

قشقاوی گفت: من به دوستان نماینده ام در مجلس می گویم که طرح مجلس برای این موضوع چیست؟ آیا منتقدین در این زمینه مطلبی نوشته اند؟ حضور پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور که هر کدام می توانند سه دوست داشته باشند و تبدیل به 20 میلیون شوند، می تواند در جهان موجی ایجاد کند.

وی همچنین به بحث حقوق بشر و همچنین بهانه‌جویی غربی ها در این زمینه بر علیه ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام سازمان عصر بین الملل کشورهایی مانند چین و ایران که اعدام در آنها صورت می گیرد، سالانه سه هزار اعدامی در جهان دارند، اما این در حالی است که صلیب سرخ اعلام می کند سالانه 80 هزار نفر در حمله پهپادها کشته می شوند که در بین آنها کودکان و زنان زیادی وجود دارند. منطق بین الملل می گوید این کشتار دسته جمعی مهم نیست، اینکه در سوریه آمار کشته‌شدگان به 140 هزار نفر رسیده است، مهم نیست، اما سه هزار اعدامی که مجرم هستند و حکم آنها در دادگاه مشخص می شود، نقض حقوق بشر است.

معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که نمایندگان مجلس را مورد انتقاد قرار داد، گفت: البته در این دوره مجلس شرط تحصیل وجود داشته و این مجلس یکی از قوی ترین مجالس به لحاظ تحصیل است، اما چون حزب و فراکسیون در مجلس نهادینه نیست، دوستان نماینده یک نفره به صحنه می آیند.

قشقاوی خاطر نشان کرد: مساله ما با نمایندگان مجلس این است که چرا موضوعات و مشکلات را در قالب فراکسیون مطرح نمی کنند، خواستن دائمی وزیران به مجلس چه سودی دارد؟ چرا همیشه بازخواست می کنند و چرا پیشنهادی نمی دهند.

وی خاطر نشان کرد: در مذاکرات هسته ای اصل مذاکره خط قرمز و گشایش در زندگی مردم برای ما مهم بوده است. اکنون برخی از نمایندگان مجلس می گویند که آقای ظریف نتوانسته مذاکره را خوب جلو ببرد. چرا این نمایندگان نمی گویند که خودشان می توانند مذاکره کنند؟ بیایند و اعلام کنند که این کار را بهتر بلد هستند. صرف انتقاد کردن از دیپلماسی دولت و سیاست خارجی فایده ای ندارد.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    8 1
    والا راست میگه
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 1
    کو گوش شنوا اینا هنوز تو شک هستن
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 2
    در گزارش 100 روزه که چیزی ندیدیم انقدر این دولت سر درگمه که نمیدونه چیکار داره میکنه اتفاقا این احضار ها برای دولت چیز خوبیه فردا میتونه همه ناکارامدی خودشو بندازه گردن مجلس