چه عاملی ایران، آمریکا و روسیه را پشت سر مالکی قرار داد؟

همکاریهای امنیتی گسترده ای میان نیروهای امنیتی امریکایی و عراقی آغاز شده و امریکایی‌ها اطلاعات مهمی را در زمینه القاعده در اختیار عراقی ها قرار داده اند.

سید علی موسوی خلخالی

نیروهای دولت عراق و شام موسوم به داعش، وابسته به جریان تروریستی القاعده پس از درگیری های شدید با نیروهای پلیس و ارتش عراق سرانجام توانستند کنترل شهر الفلوجه در 60 کیلومتری شمال شرق بغداد را به دست گیرند. شهری که با دو میلیون نفر جمعیت و مساحتی نزدیک به 40 کیلومتر مربع از شهرهای مهم سنی نشین استان الانبار و عراق محسوب می شود. 

یکی از مسئولان امنیتی عراقی که نخواست نامش فاش شود به پایگاه خبری فرات نیوز گفته است که "تروریست های داعش و القاعده به طور کامل کنترل شهر فلوجه را به دست گرفتند و توانستند نیروهای امنیتی را از مراکز پلیس این شهر بیرون کنند."

وی همچنین گفت: "گروه های تروریستی در خیابان های فلوجه مانور می دهند و باعث ایجاد ترس در میان مردم این شهر می شوند."

این در حالی است که در پی انتشار تصاویری از یکی از امرای داعش در یکی از مراکز پلیس فلوجه، برخی از افسران امنیتی عراق خبر از پاکسازی اسناد سری نیروهای پلیس عراق توسط این جریان تروریستی می دهند. برخی خبرها حاکی از آن است که آن چه این جریان در پی پاکسازی آن در فلوجه بوده، اسنادی است که نشان از ارتباطات گسترده برخی جریان‌های اسلامی عراق با عربستان سعودی می‌دهد. برخی منابع امنیتی عراق می‌گویند که این فرد پس از این کار در نبرد با نیروهای امنیتی عراق کشته شده است.

بنا به آخرین گزارش ها برق فلوجه به طور کامل قطع شده و در حال حاضر سوخت رسانی به این شهر انجام نمی شود. سازمان‌های امنیتی عراق انتظار دارند که با به دست گرفتن شریان‌های امنیتی این شهر بتوانند ظرف ساعات آینده این شهر را از کنترل نیروهای داعش خارج کنند.

همچنین گزارش می شود که شهر رمادی نیز در محاصره نیروهای داعش در آمده و بیم آن می رود که این شهر نیز ظرف ساعات آینده به کنترل نیروهای القاعده در آید.

داعش در تازه ترین اطلاعیه خود اعلام کرده است که فلوجه را به عنوان پایتخت دولت اسلامی عراق و شام اعلام می کند. همچنین گفته می شود که این جریان تروریستی امیری را برای این شهر تعیین کرده است. هنوز نام این فرد در رسانه‌ها مطرح نشده است.

با این حال ارتش عراق درصدد است ضمن بازسازی فوری توانایی های لجستیکی و روانی خود اقدام به حمله ای همه جانبه به نیروهای داعش در دو شهر فلوجه و رمادی کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بعد از اظهارات تند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه علیه عربستان که ریاض را متهم به حمایت از تروریسم کرد و بیان داشت که به زودی انتقام عاملان جنایت‌های تروریستی در ولگاگراد را می‌گیرد، هم‌گرایی تازه‌ای در مورد عراق میان ایران، روسیه و امریکا علیه القاعده و تحرکات تازه عربستان در عراق ایجاد شده و هر سه کشور تلاش دارند با حمایت لجستیکی و سیاسی از نوری مالکی، نخست وزیر عراق و ارتش این کشور وی را در مبارزه با القاعده یاری کنند.

آن چه باعث شده تا روسیه نسبت به عربستان تغییر موضع دهد و عربستان را در ردیف القاعده و داعش قرار دهد، به اعتقاد کارشناسان اظهارات پوتین است که گفت شباهت فعالیت‌های تروریستی هفته گذشته روسیه به فعالیت‌های تروریستی در عراق و سوریه مسکو را بر آن داشته به هر قیمتی شده تلافی این کار را از القاعده و حامیان بین‌المللی آن بگیرد. به اعتقاد بسیاری تلافی این فعالیت‌ها در عراق نخستین گام روسیه در تلافی تحرکات عربستان در حمایت از جریان‌های بنیادگرا است. روسیه در نظر دارد پس از آن لایحه‌ای را در شورای امنیت علیه عربستان به تصویب برساند که به موجب آن عربستان حامی تروریسم معرفی خواهد شد.

آن چه بر حمایت عربستان از تحولات ضد دولتی عراق صحه می‌گذارد، افشای پیامک‌های احمد العلوانی، نماینده پارلمان عراق در استان الانبار به بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان است که هفته گذشته پس از درگیری مسلحانه با نیروهای مسلح عراقی دستگیر شده بود. در حقیقت دستگیری وی تحولات استان الانبار را کلید زد و داعش با قدرتی عجیب علیه نیروهای عراقی دست به عملیات مسلحانه زد و در فاصله کوتاهی شماری از ژنرال‌های ارشد عراقی را ترور کرد. آن چه باعث شده تا تحرکات بین‌المللی به سود مالکی رقم بخورد شباهت و نزدیکی زمانی فعالیت‌های تروریستی داعش در عراق، سوریه، لبنان و روسیه است. مساله‌ای که امریکایی‌ها را نیز بر آن داشته که در کنار روس‌ها به حمایت از دولت مالکی برخیزند.

در همین رابطه وزارت دفاع عراق اعلام کرد که روز شنبه 13 فروند بالگرد پییشرفته MI 35 روسی به همراه تعدادی موشک های پیشرفته از امریکا برای مبارزه با تروریسم در الانبار تحویل گرفته است. به گفته وزارت دفاع عراق این محموله های جدید نظامی وارد بندر ام قصر در جنوب استان بصره شده و این وزارت خانه ضمن تحویل گرفتن آنها در اولین فرصت آنها را در اختیار ارتش عراق قرار می دهد.

در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد که واشنگتن 55 فروند موشک پیشرفته "هیلفایر" را تحویل بغداد داده و قصد دارد تا پایان ماه مارس هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته از نوع "اسکن ایگل" را نیز تحویل دولت عراق دهد. هدف از تحویل این محموله های تازه نظامی استفاده از آنها در الانبار در مبارزه با گروه های تروریستی اعلام شده است. هواپیماهای بدون سرنشین اسکن ایگل قابلیت شلیک موشک دارند و دقیقا تجهیزاتی است که ارتش امریکا در دیگر کشورهای منطقه علیه القاعده استفاده می‌کند.

نیویورک تایمز همچنین گزارش می دهد که همکاری های امنیتی گسترده ای میان نیروهای امنیتی امریکایی و عراقی آغاز شده و امریکایی ها اطلاعات مهمی را در زمینه فعالیت های القاعده در غرب این کشور در اختیار عراقی ها قرار داده اند. گفته می‌شود در این اطلاعات پناهگاه‌های گسترده اعضای القاعده در الانبار و همچنین کانال‌های ارتباطی آنها در سوریه در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفته است.

در همین حال ژنرال علی غیدان، فرمانده نیروهای زمینی ارتش عراق اعلام کرد ظرف ساعت های آینده موج تازه ای از حملات علیه القاعده در شهرهای فلوجه و رمادی آغاز خواهد شد و به زودی ملت عراق خبرهای خوبی را در زمینه مبارزه با تروریسم خواهند شنید.

غیدان همچنین خبر از همکاری عشایر عراق در عملیات پاکسازی مناطق تحت کنترل القاعده با نیروهای امنیتی پلیس و ارتش عراق داد.

ظرف 72 ساعت گذشته عشایر اصلی الانبار حمایت خود را از فعالیت‌های ارتش عراق علیه القاعده اعلام کردند.

هیئت عشایر فرات الاوسط نیز اعلام کرد در کنار ارتش عراق در مبارزه با تروریسم در غرب کشور می ایستد و از همه جریان های سیاسی خواست ضمن خودداری از اعلام هر گونه موضعی که باعث تشدید اختلاف های طایفه ای شود، نیروهای ارتش عراق را در مبارزه با القاعده یاری کنند.

حسن مشکور العیساوی، مسئول هیئت عشایر الفرات الاوسط ضمن اعلام این خبر گفت: "هیئت عشایر فرات الاوسط جلسه ای فوری در استان نجف اشرف برگزار کرد و در آن آخرین تحولات جاری در عرصه سیاسی کشور به ویژه در امور امنیتی را بررسی کرد و تصمیم گرفت که دولت و ارتش عراق را در مبارزه با القاعده در غرب کشور یاری کند."

وی همچنین از همراهی عشایر الانبار با ارتش و پلیس عراق برای مبارزه با تروریست قدردانی کرد و از جریان های سیاسی خواست صرف نظر از هر دیدگاهی، موضعی واحد اتخاذ کرده و در کنار نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با القاعده بایستند.

این در حالی است که خضیر نعمه الجبوری، رئیس شورای استان نجف اشرف، خبر داد که اطلاعاتی به دست آمده که نشان می دهد نیروهای مسلح وابسته به گروه تروریستی داعش به سمت استان نجف آمده اند.

او گفت که بر اساس این اطلاعات این افراد به سمت صحرای نجف اشرف آمده اند و افزود که نیروهای امنیتی استان در حالت آماده باش کامل قرار دارند.

52262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    0 0
    عجب
  • عقیق A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    44 0
    لعنت خدا بر القاعده و وهابیت و سلفیها
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    8 2
    به جرات میشه گفت القاعده و گروه های وابسته به اون مردم کشورهای منطقه رو در مورد انجام انقلاب دودل کرده چرا که هر جا حکومت ثبات نداشته این گروه وارد شدن و فجایعی به بار آوردن. نمونه اش سوریه که در ابتدا اعتراضات مردمی بود اما در ادامه ورود این عناصر تندرو فرصت طلب مسیر اعتراضات مردمی رو عوض کرد به شکلی که الان مخالفان بشار اسد ترجیح میدن از بین بشار اسد و القاعده بشار اسد رو انتخاب کنن!
    • ایرانی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      2 0
      البته در سوریه از اولش هم اعتراضات مردمی نبوده ..انقلاب با انبوه کلاشینکف اغاز نمی شود دایی
  • سامان A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    11 0
    خوشم اومد عربستان که انقدر موش تو منطقه دووند از همه وری حالا میخوره کشوری که نقشه نابودی میهنمون رو داشت حالا باید به فکر نابود نشدن خودش باشه ! اما متاسفانه تندروهای داخلی خودمون نمی ذارن عدم حمایت آمریکا از عربستان و القاعده پوشش خبری بشه ! چون با منافع خودشووون در تضاد هست !
    • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      3 1
      امریکا سراسر تاریخش حمایت از تروریسم بوده دوست من. اگه میگی نه فقط تاریخ رو یه ورق سرسری بزن. به فرض اگه قبول کنیم جایی هم بنابه دلایلی کمتر از تروریست ها حمایت کرده فرداش در جای دیگه ای ده برابر جبران کرده. میگی نه تاریخ رو ورق بزن
  • محمد A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    22 5
    فقط می تونم اینو بگم که * * * ایران عاشقتم ***
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    11 2
    ایران چه کمکی کرده پس ؟ نقش ایران چی بود این وسط ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    18 1
    یه گوشمالی حسابی به این عربسات باید داده بشه. لانه القائده در این کشوره و اکثر تروریستها و تندروها تابعیت این کشور رو دارند.
  • محسن ص IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    25 1
    حالا اون کسایی که با دخالت ایران در سوریه مخالف بودن ببینن که القاعده تا پشت مرزهای ما اومده ببینم باز هم از اونها حمایت میکنن یا نه؟؟؟ تمام این آتیشها از گور عربستان و قطر بلند میشه.
  • امیررر IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    19 1
    من نفهمیدم ایران تو این ماجرا چه کمکی کرده که تویه تیتر اومده همکاری ایران روسیه امریکا
  • بی نام US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    0 14
    القاعده
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    4 0
    روسیه که همیشه مخالف تروریسم بوده ولی امریکا هر بار به نفعش باشه اینوره هر بار نه اونور !!
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    4 0
    اینجا دیگه پوزه سعودیها خرد میشه . چقدر مظلوم را توی سوریه کشتند . خون اینها دامن سران سعودی را میگیره و اونا را به منتهای ذلت و خواری میبره.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    درود بر نوری مالکی ! ایران و روسیه باید به عراق کمک کنند