۰ نفر
۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۳

تسنیم نوشت:

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که رهبر جنبش خدمت در نامه‌ای به وی خواهان دستیابی به مصالحه‌ای درباره موضوعات مورد اختلاف بین دو طرف شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وورلدنیوز تریبون؛ رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در یک نشست خبری در دفتر خود واقع در دلماباغچه استانبول اعلام کرد که جنبش خدمت به وی نامه‌ای نوشته و خواهان مصالحه شده است.
اردوغان با اعلام اینکه این نامه توسط فتح‌الله گولن، رهبر جنبش خدمت، امضاء شده گفت که هنوز پاسخی به این نامه نداده است.

وی در ادامه افزود که نامه مذکور حاوی موضوعاتی جنجال‌برانگیز به مانند تبدیل مدارس تقویتی تحت مالکیت جنبش به مدارس خصوصی و نیز برکناری اعضای این جنبش از مناصبی که دارند است.
فیکرت بیلا، که در این نشست خبری حضور داشت، اعلام کرد که اردوغان به نام گولن اشاره‌ای نکرد اما تأیید کرد که نامه‌ای امضاء شده به اردوغان رسیده است.
اسماعیل کاپلان، یک نویسنده دیگر، ادعا کرد که اردوغان گفته جنبش سعی دارد فاصله خود از عبدالله گل را حفظ کند.
به گفته علی بولاج یک خبرنگار دیگر حاضر در این نشست اردوغان اعلام کرد که بین هجمه اخیری که به دولت وی انجام گرفته و نیز توطئه‌ها برای انتقال تسلیحات به القاعده از طریق مرز سوریه و ترکیه ارتباط وجود دارد.
به گفته بولاج اردوغان معتقد است که در روزهای منتهی به انتخابات 30 مارس، ترکیه باز هم شاهد توطئه‌های مشابهی خواهد بود.
این اخبار در حالی منتشر می‌شوند که "بنیاد روزنامه‌نگاران و نویسندگان" به ریاست افتخاری فتح‌الله گولن، ارسال نامه از جانب وی به اردوغان را رد کرده است.
این بنیاد در بیانیه‌ای که در روز گذشته (شنبه) منتشر شد اعلام کرد که گولن با فردی که از جانب "یک مقام برجسته و مورد احترام دولتی" اعزام شده بود دیدار کرده و در پایان نامه‌ای به وی داده است.
رویدادهای مرتبط با عملیات پلیس ترکیه برای دستگیری تعداد زیادی از وابستگان به حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه زلزله‌ای در عرصه سیاسی این کشور پدید آورده است. پلیس ترکیه در عملیاتی که ظاهراً برای مبارزه با فساد مالی و رشوه و در پی اتهام پولشویی 87 میلیارد یورویی توسط رضا ضراب تاجر ایرانی‌تبار در ترکیه، انجام داد، 57 نفر را به‌اتهام دریافت رشوه از وی، همچنین همکاری در پولشویی، نقل و انتقالات غیرقانونی پول و قاچاق طلا بازداشت کرد.
طی روزهای آتی برخی از این افراد آزاد شدند و هم‌اینک 23 نفر از آنها از جمله فرزندان دو وزیر و همچنین رئیس بانک دولتی ترکیه، "هالک بانک" و رضا ضراب در بازداشت هستند.
ترکیه بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که این عملیات با تنش‌های اخیر بین جنبش فتح‌الله گولن، و حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان در ارتباط است، دو گروهی که در گذشته و در کشمکش علیه ارتش قدرتمند ترکیه متحد نزدیک یکدیگر به شمار می‌رفتند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =