ایسنا نوشت:

دادگاه کیفری استان تهران برای بار دوم محمود احمدی‌نژاد را برای بیان دفاعیاتش در مورد شکایت کمیسیون اصل 90 مجلس و شاکیان خصوصی احضار کرده است.

شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران در روزهای پایانی خرداد 92 با ارسال احضاریه‌ای برای محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور وقت ایران وی را برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده علیه وی در روز 5 آذر ماه به دادگاه فراخوانده بود.

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات محمود احمدی‌نژاد در پنجم آذر ماه در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران تشکیل شد، اما وی به دلایل نامعلوم از حضور در دادگاه امتناع کرد. این در حالیست که سیامک مدیرخراسانی قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده محمود احمدی‌نژاد بیان کرده بود که به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد، حضور متهم در دادگاه الزامی است.

قاضی محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران در اولین جلسه دادگاه با برگزاری نشست خبری این چنین توضیح داد که جلسه‌ رسیدگی به اتهامات محمود احمدی‌نژاد در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران بدون حضور وی برگزار شد و در این جلسه هیات قضایی اظهارات شکات را استماع کرد.

وی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی در مورد تصمیم هیات قضایی برای این پرونده از طریق سخنگوی قوه قضاییه انجام می‌شود.

پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری درباره اینکه آیا عدم حضور احمدی نژاد در دادگاه باعث می‌شود که وی بازداشت شود؟ گفت: در رابطه با این پرونده باید بگویم در برخی رسانه‌ها گفته شده که چرا به این پرونده اینقدر سریع رسیدگی کردید، اما روند رسیدگی به این پرونده سریع نبوده است؛ زیرا با توجه به شکایت مجلس و شاکیان خصوصی این زمان رسیدگی سریع نبوده است.

وی با بیان این که در قانون آیین دادرسی رسیدگی به اتهامات مقامات مسئول از نحوه رسیدگی به دیگر افراد متفاوت است، ادامه داد: پرونده‌ای برای رسیدگی به دادگاه می‌رود،‌ پرونده‌ای به دیوان عالی، پرونده دیگری به دادسرا یا به دادگستری می‌رود.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: همچنین در‌ قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده است که اگر فردی به دادگاه احضار شد و حضور نیافت در این راستا دادگاه می‌تواند چه اقداماتی انجام دهد. در اینجا باید گفت که اگر فرد احضار شده به دادگاه نیامد و قاضی مطلع بود که دلیل عدم حضورش موجه است، در اینجا یک تکلیف دارد و در موارد دیگر ممکن است متهم در دادگاه حاضر نشود و اعلام نکند که به چه دلیل حضور نیافته و در اینجا قاضی با علم خود می‌گوید عدم حضورش غیرموجه بوده و در اینجا تکلیف دیگری دارد.

وی افزود: در حال حاضر در مورد پرونده آقای احمدی‌نژاد خودشان در دادگاه حاضر نشدند و وکیل وی به دادگاه مراجعه نکرده است؛ لذا قاضی نمی‌داند عذرش موجه است یا خیر؛ بنابراین وی را دوباره در تاریخ 16 دی ماه به دادگاه احضار کرده‌ است.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده مواردی که دادگاه تشخیص دهد که متهم نیامده است و لایحه هم داده نشده است دادگاه می‌تواند غیابی محاکمه کند و حکم دهد.

بر اساس این گزارش، پیگیری‌های خبرنگار ایسنا برای دریافت آخرین اخبار پیرامون این پرونده از مقامات قضایی بی‌پاسخ ماند و قاضی رسیدگی کننده به این پرونده نیز از هرگونه اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.

از آنجا که دوشنبه - 16 دی ماه - احمدی‌نژاد برای بار دوم به دادگاه احضار می‌شود باید منتظر ماند که آیا وی در دادگاه حضور می‌یابد یا خیر؟

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    28 73
    احتمالا حدود هشت سال دیگه برای آقای روحانی هم احضاریه میاد. رئیس جمهورا کلا عاقبت خوشی پیدا نمیکنند ...
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    قراره بعد از خانواده رفسنجاني بره دادگاه
    • بی نام AU ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      9 2
      خانواده رفسنجانی دادگاه رفتن زندان هم رفتن و یکیشون محکومیتش تموم شده دیگری هم با وثیقه آزاد شده و پرونده در حال رسیدگی است. حالا ببینیم آقا محمود شما اگر در دادگاه حضور پیدا نکرد مثل فایزه و مهدی هاشمی دستگیرش میکنند و یا بازهم عدالت قضایی فقط برای جریان مخالف اجرایی میشود و خودی هایی مثل احمدی نژاد و حسین شریعتمداری دوباره لطف دستگاه قضا شامل حالشان میشود!
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    38 2
    بگيرين يكصد هزار تومان پول رايج مملكت ايران جريمه اش كنين تا ديگه سرمايه هاي يك كشور رو به باد نده
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    اتهامش چیه؟
    • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      0 0
      چی نیس
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    3 1
    یه درصد فکر کن که بیاد... برای مطرح شدن هر کاری میکنه...
  • جواد IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    7 3
    ای بابا محمود خان باز هم نمیاد و آب از آب تکون نمیخوره!!! البته محاکمه افرادی چون مطهری و دانشجویان ستاره دار واجب تره!!! والا بنده خدا پاک ترین دولت تاریخ رو داشته!!!
  • ایرانی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    79 3
    نرفتنش به دادگاه قابل پیش بینیه!
  • محمد67 IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    98 10
    آیا «احمدی‌نژاد» فردا به دادگاه می‌رود؟ خیر ایشان هیچی روقبول ندار... ایشان صاحب پاکترین دولت ها هستند وفقط بلد بودن کارهای محیرالعقول انجام بدن.ایشان محمودهستند.
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    آیا او هاله ی خود را نیز با خود میبرد تا قاضی رو احساسی کرده و فریبش دهد, آیا او اگر برود باز خواهد گفت دم عیده اومدیم باهم کمی بخندیم یا او نخواهد رفت و خواهد گفت آنقدر احضاریه بفرستید که احضاریه دانتان پاره شود, آیا او باز ....
  • arman A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    تنها آمدی .... تنها جنگیدی .... تنها ماندی .... تنها رفتی .... و حالا در اوج تنهاییت عالم بر نابودیت قسم خورده اند تنها خداست که بر مظلومیتت ناظر است چون اوست که عالم و داناست این رسم دیرین است که کسی که در مقابل ظلم بایستد اینچنین تاوان پس می دهد
    • وروجک IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      6 0
      با متنت اشک تو چشمام حلقه زد نکن اینکارو
    • بی نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      6 3
      خدا شفات بده
    • حمید رضا A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      7 6
      وای چ شاعرانه. و تنها یک مملکت را نابود کردی!!!
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    8 0
    نه، نميره، از اون خنده معروفاش ميكنه و تو دلش ميگه اونقدر احضاريه بفرستين تا احضاريه دونتون پاره بشه!
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    8 0
    هر وقت مرتضوی و محمود کریمی رفتن ایشون هم راهی میشن به سلامتی!!
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    6 1
    اگه قراره دویست هزار تومن جریمه بشه رفتن یا نرفتنش اهمیتی نداره