مهر نوشت:

رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: در صورت حل موضوعات سیاسی اختلافی در ملاقات آقای عراقچی و خانم اشتون ، تاریخ 20 ژانویه به عنوان شروع برنامه اقدام مشترک از سوی ایران و 1+5 مورد توافق خواهد بود.
حمید بعیدی نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر،درباره زمان شروع اجرای توافق اقدام مشترک ژنو که از سوی منابع غربی 20 ژانویه اعلام شده است ، گفت: در مورد تاریخ 20 ژانویه به شکل مبنایی مشکلی وجود ندارد و از جهت کارشناسی این تاریخ مورد توافق قرار گرفته است .

وی با اشاره به اینکه چند مورد سیاسی اختلافی بین طرفین وجود دارد، اظهار داشت: این چند مورد سیاسی که باقی مانده است باید در ملاقات آقای عراقچی و خانم اشمید حل شود و این موضوعات دیگر کارشناسی نیست .

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: تفاهم اولیه برروی تاریخ آغاز اجرای توافق صورت گرفته است و در صورتی که موضوعات سیاسی مورد اختلاف نیز بین خانم اشمید و آقای عراقچی حل شود، تاریخ 20 ژانویه به عنوان زمان شروع توافق تاریخ مورد توافق طرفین خواهد بود.

بعیدی نژاد همچنین در پاسخ به این سئوال که در روز آغاز اجرای توافق چه اقداماتی از طرف مقابل صورت خواهد گرفت و آیا رفع تحریم های ذکر شده در توافق در یک روز امکان پذیر خواهد بود، گفت: بر اساس مذاکراتی که صورت گرفته قرار است از همان روز اول دو طرف نسبت به تعهداتی که داده اند اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه ماهیت اقدامات متفاوت است ، تصریح کرد: در مورد ایران یکی از اقدامات تعلیق غنی سازی 20 درصد و کاهش آن به زیر 5 درصد است ، اقدامات دیگری نیز باید در طول 6 ماه صورت گیرد که زمان مشخصی برای آنها تعیین نشده است .

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: در مورد طرف مقابل نیز آنهاموظفند از روز اول به تعهدات عمل کنند. به طور مثال در مورد صنایع خودرو و پتروشیمی باید از همان روز اول زمانی که صادرکننده پتروشیمی ایرانی می خواهد مواد را برای صادرات ارسال کند نباید هیچ مانعی وجود داشته باشد. در مورد خرید دارو و... همین طور است و به همین دلیل سازمان های ایرانی در حال حاضر کارهای مقدماتی را انجام می دهند تا در روز مورد نظر صادرات و یا خرید دارو از پول نفت را انجام دهند.

وی همچنین درباره زمان ملاقات عراقچی و اشمید نیز گفت: هنوز زمان دقیق این ملاقات مشخص نیست ولی در هقته آینده صورت می گیرد.

/2727

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =