نقوی حسینی: قصدتقابل بادولت رانداریم/موضوع شورای نظارت برمذاکرات هسته​ای بایدبا تعامل با دولت حل شود

به نظر می رسد شورایی که هفته پیش کوثری خبر تشکیلش را داده است در حد حرف باقی مانده است.

هفته پیش اسماعیل کوثری از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تشکیل تیم ناظر بر مذاکرات هسته​ای خبر داد و گفت که قرار است 2 نفر از مجلس شورای اسلامی به تیم مذاکره کننده هسته​ای اضافه شوند. اما این اظهارات کوثری با آن چیزی که سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرآنلاین گفت متفاوت است. نقوی حسینی چیزی درباره تشکیل این تیم ناظر نگفت و در عوض از نامه ای که مدتی  پیش کمیسیون امنیت برای دولت فرستاده خبر داد. نقوی حسینی گفت: پیش از این کمیسیون امنیت ملی نامه ای به دولت ارسال کرده بود و تقاضا کرده بود که مثل بقیه شوراهای تصمیم گیری ، مانند شورای توسعه استان​ها و یا شورای پول و اعتبار که مجلس شورای اسلامی در آن ها نماینده ناظر دارد، در تیم مذاکره کننده هسته​ای نیز نماینده ناظر داشته باشد تا مجلس هم در کلیات و هم در جزئیات مذاکرات قرار بگیرد. تا اینگونه نباشد که تیم مذاکره کننده مذاکره کنند ولی نمایندگان بگویند که ما چیزی از مذاکرات نمی دانیم. این نامه ارسال شد ولی پاسخی دریافت نشد و این باعث شد که نگرانی  نمایندگان بیشتر شود چراکه به لحاظ فنی و حقوقی  سوالات زیادی پیرامون این توافقنامه مطرح است و ممکن است در آینده مشکلاتی را ایجاد کند. با توجه به این مسئله نمایندگان به این فکر افتادند که تیم ناظر را تشکیل بدهند چراکه مجلس وظیفه نظارتی دارد و این مسئله که مذاکره کنندگان مطرح می کنند که این مذاکرات محرمانه است رافع وظیفه نظارتی مجلس نمی شود.

از سوی دیگر مراسم ختم مادر محمد جواد ظریف محلی شد که در آن خبرنگاران بتوانند از مذاکره کنندگان هسته​ای درباره تشکیل این تیم نظارتی بپرسند. سید عباس عراقچی معاون محمدجواد ظریف و از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته​ای به خبرنگاران در این باره گفت که اطلاعی از تشکیل این تیم نظارتی ندارد. وی همچنین از اظهار نظر نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اضافه شدن دو نفر به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه 1+5 اظهار بی اطلاعی کرد.

با این وجود مسئله تشکیل این شورای نظارتی به رسانه​های خارجی هم راه یافت. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که ظاهراً قرار است این شورا متشکل از یک نماینده از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، یک نماینده از سوی قوۀ قضائیه و یک نماینده از سوی سازمان انرژی اتمی و چند نمایندۀ مجلس ایران باشد. این در حالیست که محمدجواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران که تیم هسته ای را رهبری می کند، همواره بر این مسئله تأکید می کرده است که تیم هسته ای وی به طور کامل تحت اجازه و نظر رهبر ایران است.

نقوی حسینی در گفت و گوبا خبرآنلاین درباره نحوه نظارت مجلس بر مذاکرات هسته​ای و پاسخگویی مسئولان وزارت خارجه به این کمیسیون هم گفت: تیم مذاکره کننده پیرامون کلیات بحث می کنند اما وقتی وارد جزئیات می شویم نگرانی هایی وجود دارد و ممکن است اشکال​های بوجود بیاید. مثلا ما می بینیم که برخی از نمایندگان 1+5 مصاحبه می کنند و می گویند که ما با این توافقنامه می خواهیم کاری کنیم که صنعت هسته ای ایران برچیده شود. توضیحاتی که هست کلی است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تشکیل این  شورا بر روابط دولت و مجلس گفت:قصد مجلس تقابل با دولت نیست بلکه قصد کمک به دولت دارد. اگر مجلس در جریان مذاکرات قرار بگیرد از مذاکره کنندگان بیشتر حمایت می کند، تردیدهای نمایندگان از زمانی آغاز می شود که جزئیات مذاکرات را نمی دانند.

آنگونه که از سخنان نقوی حسینی به نظر می رسید این بود که هنوز مجلس سازوکاری برای این تیم نیندیشیده است و این موضوع در حد سخنان برخی از نمایندگان باقی مانده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره سازوکار مجلس برای تشکیل تیم نظارت بر مذاکرات هسته​ای گفت: این موضوع باید از طریق تعامل حل بشود اما اگر دولت اجازه حضور نمایندگان را ندهد مجلس باید اقدامات قانونی را انجام دهد.

27219 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    5 0
    نیست خیلی راز نگهدارن دوستان میخوان در جریان همه چی باشند
  • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    این بی اعتمادی ها نان مردم را آجر کرده
  • بی نام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    2 0
    خدا نیامرزه اون کسی رو که دروغ گفتن رو در سیاست ایران باب کرد .خب دوست عزیز داری تقابل میکنی و مثل روز روشنه حداقل مرد باشید و بگید با دولت سر جنگ داریم تا دولت تکلیف خودش رو بدونه
  • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    4 0
    دولت حق تفاهم با مجلس برای تشکیل چنین شورای نظارتی را ندارد مجلس هم حد خودش را بداند و نخواهد تمام کم کاری ها و ندانم کاریهای دوران احمدی نژاد ...سر روحانی مودب در بیاورد هر کس کار خودش را بکند و دولت هم وظیفه دارد در جاهای مورد لزوم گزارش کار مذاکرات را به مجلس ارائه دهد
  • کورباطن US ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    5 0
    «قصدتقابل بادولت رانداریم» به قول آقای علی مطهری: این سخن می‌تواند یک شوخی جهت ادخال سرور در قلب مومنین در ایام آغازین ماه ربیع الاول تلقی شود،
  • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    3 0
    باید قوا از هم مستقل کار کنند نه اینکه مجلس سر خود را بکشد و به زور خودش را به جلسات دولتی ها برساند...
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    1 0
    هرکسی زورش به کسی میرسد. از این این باغ هر دم بری میرسد.
  • اسکندر SE ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    6 0
    مرا به خير تو اميد نيست .. شر مرسان /
  • همایون A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    2 0
    دز زمان آقای جلیلی چه کسی از جزیئات خبر داشت ، آقایان ّ نقوی حسینی ُ و ُ کوثری ُ ؟ مگه شماها به این آقا رای اعتماد ندادید، و خود این آقای محترم چندین بار خدمت ملت( که شما هم جزوش هستید) عرض نکردند که رهبری از جزیئات خبر داره تماما، و ما مطیع امر رهبری هستیم که هر وقت خواستن ما مذاکرات را لغو و ادامه نمی دهیم... .
  • بی نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    3 0
    البته قصد تعامل هم ندارید،کمی تا قسمتی کار شکنی میکنید!