کارگردان‌هایی مثل کلینت ایستوود، تیم برتن و میشل هازاناویسیوس در سال 2014 به سینما برمی‌گردند.

حسین عیدی‌زاده: با رسیدن سال نوی میلادی هرچند تکلیف جوایز مهم سینمایی چون اسکار و گلدن گلوب مشخص نشده است، اما گمانه‌زنی برای فیلم‌هایی که قرار است در سال جدید روی پرده بروند و قرار است در گیشه و جوایز موفق باشند، بالا می‌گیرد.

امسال هم حرف و حدیث‌های بسیاری درباره فیلم‌هایی که به زودی روی پرده می‌روند شکل گرفته است.

به نظر هم می رسد تنور سینمای جهان در سال 2014 بسیار داغ باشد. خبر ساخت فیلم‌هایی از کلینت ایستوود، تیم برتن، آندری زویاگینتسف و ساخت دنباله‌های «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» و «هابیت» تائید شده و باید دید در سال 2014 کدام فیلم‌ها سینمادوستان را در سراسر دنیا شگفت‌زده می‌کنند.

آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی برخی از مهم‌ترین فیلم‌های تجاری و هنری است که در سال 2014 روی پرده می‌روند.

«پسران جرزی» / Jersey Boys
کلینت ایستوود امسال با فیلم موزیکال «پسران جرزی» به سینما برمی‌گردد. این فیلم براساس زندگی اعضای گروه «فور سیزنز» ساخته می شود. موزیکال از آن ژانرهایی است که اغلب فیلمسازها دوست دارند برای یک بار هم که شده آن را تجربه کنند. حالا ایستوود در حالی این فیلم را می‌سازد که زمان روی پرده رفتنش، 84 ساله شده.

فیلم براساس نمایش بسیار موفق «فرانکی ویلا و فور سیزنز» در برادوی ساخته می‌شود و اغلب بازیگران آن ناشناخته هستند بجز جان لوید یانگ که پیشتر در سال 2006 برای بازی در نقش ویلا برنده جایزه تونی شد و حالا باز هم همین نقش را بازی می‌کند. تنها بازیگر معروف این فیلم کریستوفر واکن در نقش یک تبهکار است.

کلینت ایستوود پشت صحنه پسران جرزی
کلینت ایستوود پشت صحنه «پسران جرزی»

کلینت ایستوود با فیلم‌هایی مثل «عزیز میلیون دلاری» و «رودخانه مرموز» شاید بهترین گزینه برای این فیلم موزیکال نباشد، اما جالب است بدانید او از سال‌ها پیش قصد بازسازی فیلم موزیکال موفق «ستاره‌ای متولد می شود» را داشته است و یک بار هم شانس خود را با ساخت فیلم متفاوت «برد» (پرنده) درباره چارلی برد خواننده و آهنگساز امتحان کرده بود.

فیلم قرار است 20 ژوئن 2014 روی پرده برود.

«جستجو» / The Search
پس از فیلم سیاه و سفید و صامت «هنرمند» که برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد، بسیاری منتظر بودند میشل هازاناویسیوس به سرعت ساخت فیلم بعدی خود را شروع کند، اما او صبر کرد و خیلی آرام سراغ پروژه بعدی خود رفت و به طور مخفیانه فیلمبرداری «جستجو» را شروع کرد. این فیلم بازسازی «تقریبی» فیلمی به همین نام ساخته سال 1948 فرد زینه‌مان است.

بدین ترتیب هازاناویسیوس از رویکرد کمدی خود در دیگر فیلم‌هایش فاصله می‌گیرد چون «جستجو» یک درام جدی است. فیلم زینه‌مان داستان یک سرباز آمریکایی بود که در برلین پس از جنگ به پسری اهل چک کمک کرد تا مادرش را پیدا کند. در فیلم جدید، برنیس بژو، همسر هازاناویسیوس نقش اصلی را بازی می‌کند و محل وقوع ماجراهای فیلم چچن و همبازی او آنت بنینگ است.

میشل هازاناویسیوس در پشت صحنه «جستجو»
میشل هازاناویسیوس در پشت صحنه «جستجو»

از زمانی که خبر ساخت مخفیانه این فیلم منتشر شد، بسیاری منتظر آن هستند، فیلمی که تا امروز عکسی از آن منتشر نشده است و به احتمال بسیار زیاد در جشنواره فیلم کن روی پرده برود.

«لویاتان» / Leviafan
آندری زویاگینتسف روسی با سه فیلم «بازگشت»، «تبعید» و «النا» یکی از مهم‌ترین کارگردان‌های سینمای موسوم به هنری دنیاست، او یکی از میراث‌داران آندری تارکوفسکی است و امسال با «لویاتان» به سینما برمی‌گردد. این فیلم یک درام اجتماعی است و داستان آن در مکانی خیالی به نام «نیو کانتری» (سرزمین نو) می‌گذرند و ماجرای چند ساکن این شهر است.

زویاگینتسف با «تبعید» برنده شیر طلای جشنواره فیلم ونیز شد، «تبعید» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن شد و «النا» هم برنده جایزه ویژه بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن شد، برای همین عجیب نیست بسیار منتظر فیلم رازآمیز «لویاتان» باشند.

تنها چیزی که سازندگان فیلم درباره آن گفته‌اند این است که «لویاتان رویکردی اسطوره‌شناسانه به وضعیت بشر بر روی زمین» دارد. اولگ نگین، همکار همیشگی زویاگینتسف در نوشتن فیلمنامه این بار هم همراه این کارگردان جوان روسیه است. النا لیادووا بازیگر «النا» نیز در فیلم حضور دارد. این فیلم 130 دقیقه‌ای احتمالا در جشنواره فیلم کن روی پرده می‌رود.

«چشمان بزرگ» / Big Eyes
تیم برتن با فیلم‌های فانتزی و هراس‌آور خود شهرت دارد و یکی دو سال گذشته با انیمیشن «فرانکن وینی» و «سایه‌های تاریک» حضوری به‌نسبت موفق در سینما داشت، اما «چشمان بزرگ» یک تفاوت اساسی با فیلم‌های اخیر برتن دارد؛ این فیلم عاری از هر فانتزی است و با بودجه اندک 10 میلیون دلار ساخته می‌شود.

«چشمان بزرگ » ماجرای به شهرت رسیدن مارگارت کین نقاش و موفقیت پدیده‌وار او در دهه 1950 است. فیلم به درگیری قضایی این نقاش با همسرش نیز می‌پردازد که در دهه 1960 ادعا کرد او نقاش اصلی بوده.

فیلمنامه را اسکات الکساندر و لری کاراژوسکی نوشته‌اند که پیشتر «اد وود» را برای برتن نوشتند. قرار است کریستوف والتس و ایمی آدامز نقش آقا و خانم کین را بازی کنند و بازیگران مطرحی مثل دنی هیوستن، جیسن شوارتزمن و ترنس استمپ دیگر نقش‌ها را بازی کنند.

فیلم را کمپانی واینستین در فصل جوایز روی پرده می‌فرستد.

«صعود ژوپیتر» / Jupiter Ascending
واچوفسکی‌ها (لانا و اندی) با ساخت «ماتریکس» نزدیک به 15 سال پیش نشان دادند چه نگاه غریب و نویی در سینما و به‌ویژه ژانر علمی-تخیلی دارند.

این دو که شیفته پروژه‌های بلندپروازانه هستند یکی دو سال پیش با «اطلس ابر» یکی از فیلم‌نشدنی‌ترین رمان‌های معاصر یعنی «اطلس ابر» را به فیلم بدل کردند؛ فیلمی که داستانش در چند زمان و مکان مختلف با بازیگران یکسان رخ می‌داد و برخی را شیفته خود کرد و برخی هم از آن متنفر شدند.

این دو این بار هم با یک داستان عجیب به سینما برگشته‌اند؛ «صعود ژوپیتر» داستان زنی جوان است که متوجه می شود دی‌ان‌ای او مشابه با دی‌ان‌ای «ملکه زیبایی دنیا» است. ماجراهایی باعث می‌شود او احساس خطر کند و فراری شود و همراهش در این فرار یک سرباز سابق است که با مهندسی ژنتیک تغییراتی در بدنش داده شده و نیمه‌گرگ و نیمه‌انسان است.

نمایی از «صعود ژوپیتر»
نمایی از «صعود ژوپیتر»

این فیلم ترکیبی از «جنگ ستارگان»، «اسطوره شناسی یونان باستان»، کتاب‌های مصور و هزارویک چیز دیگر است. دو نقش اصلی را میلا کانیس و چانینگ تاتوم بزی می‌کنند. دیگر بازیگران فیلم شان بین، داگلاس بوث و توپنس میدلتن هستند و تری گیلیام، کارگردان «ترس و نفرت در لاس وگاس» و «12 میمیون» حضوری کوتاه در فیلم دارد.

«صعود ژوپیتر» از آن فیلم‌هایی است که یا به شدت موفق می‌شود و یا در گیشه و نزد منتقدان با سر زمین می‌خورد. واچوفسکی‌های هیچ وقت حد وسط نداشته‌اند و باید دید این فیلم که 18 ژوئیه روی پرده می‌رود چه کار می‌کند.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    17 2
    فیلم هنرمند اسکار بهترین فیلم سال و گرفت نه بهترین فیلم خارجی
  • محمدجواد A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    7 1
    درباره ترجمه فیلم *برد* اشتباه نمی کنید؟ فکر نمی کنم برد به معنای پرنده باشه. بیشتر اشاره به نام خانوادگی چارلی برد داره. ""شانس خود را با ساخت فیلم متفاوت «برد» (پرنده) درباره چارلی برد خواننده و آهنگساز امتحان کرده بود""
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      3 0
      اسم فیلم دو پهلوست